Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Vuoden päästä Hervannassa kulkee ratikka, mutta entäs sitten, kun nykyiset kuudesluokkalaiset ovat aikuisia?

Tamperelaisessa Ahvenisjärven koulussa oppilaat näkevät läheltä, millaista on tulevaisuuden liikenne. Ainakin se liikkuu raiteilla. Pohjois-Hervannan koulutalon lähellä raitiotien raiteet ovat valmiit, ja niillä liikkuu jo vaunuja. Vuoden päästä kyydissä on myös matkustajia. – Ratikalla pääsee ainakin Turtolan sittariin ja Ratinaan, kuudesluokkalaiset Jelena Aaltonen , Moona Naukkarinen ja Neea Weeman luettelevat. – Toivon, että tulevaisuudessa liikutaan enemmän raiteilla ja ratikalla pääsee moneen eri paikkaan, ei vain yhteen tai kahteen, Naukkarinen pohtii. Tällä hetkellä kuudesluokkalaiset kulkevat enimmäkseen pyörällä tai kävellen. Harrastuksiin he saavat kyydin vanhemmiltaan. Jelena Aaltonen on tosin pyöräillyt kotoaan Kangasalle asti hevostalleille. Hän kertoo, että matkaan meni aikaa puolitoista tuntia. Bussilla pääsee Tampereen keskustaan, jos sinne on asiaa. – Tulevaisuudessa on varmasti busseja, jossa ei ole kuljettajaa, Moona Naukkarinen arvelee. Moona Weeman uskoo, että tulevaisuudessa on entistä enemmän ylipäätään busseja, sillä kaupunkiin ei mahdu loputtomasti lisää autoja. Ajokortti heti kun se on mahdollista Ratikasta ja busseista huolimatta Neea Weeman ja Moona Naukkarinen sanovat hankkivansa heti ajokortin, kun se on mahdollista. Autolla voi mennä kaverin luo, tallille ja ostoksille, vähän isompana töihin. Eeli Tuikka miettii, tarvitseeko ajokorttia, jos robotit ohjaavat autoja. – En kyllä oikein luota robotteihin, Mikail Dogan sanoo. Muut nyökyttelevät. Tuikkakin haluaa ajokortin. Hän aikoo ajaa Norjaan Lofooteille. – Mummini lähetti kerran sieltä postikortin. Siellä on hienot maisemat. Dogan uskoo, että tulevaisuudessa on paljon sähköautoja, sillä ympäristösyistä bensamoottoreista halutaan eroon. Tuikka uskoo sähköisen liikkumisen yleistyvän muutenkin. Ehkä jalkakäytävien tilalla on liukuhihnat, jolloin ihmisten ei tarvitse itse kävellä. – Autot voivat olla lentäviä. Virtaa ne saisivat aurinkopaneeleista. Varalla olisi bensalla toimiva moottori, Tuikka ideoi. Voiko lennon tilata kotiovelle? Janette Hakala uskoo, että myös tulevaisuudessa lennetään, mutta lentokoneet pienenevät ja muistuttavat autoja. Lentomatkan voi tilata kuin taksin nykyään. Entä lentävätkö tavarat ja myös ruokaostokset suoraan kotiovelle? Kuudesluokkalaisia vähän epäilyttää: mihin ne oikein pudotetaan? Ei kai sentään katon läpi, heitä naurattaa. Sitä paitsi heidän mielestään on kiva käydä kaupassa. Eeli Tuikka huomauttaa, että jos ruokakauppa sijaitsee kodin vieressä, ei ole mikään ongelma piipahtaa siellä. Uudet liikennemuodot eivät ole nuorten mielestä pelkästään hyvä asia. Janette Hakala asuu Hallilassa. Häntä harmittaa, että ratikan takia on jouduttu kaatamaan lähimetsää ja räjäyttämään kalliota. Hän myös arvelee, että ihmisistä voi tulla laiskoja, jos robotit kuljettavat heitä joka paikkaan eikä tarvitse itse kävellä. Tulevaisuus Professori uskoo pyöräilyn lisääntyvän Kalle Vaismaa sanoo, ettei tulevaisuuden kaupunkiliikenne voi perustua autoiluun. Hervannassa lähellä Pohjois-Hervannan koulutaloa on Kalle Vaismaan työhuone. Tampereen yliopiston työelämäprofessori pohtii työkseen muun muassa sitä, millaista on tulevaisuuden liikenne. Tulevaisuudessa kuljemme vieläkin useammin busseilla, raiteilla tai pyörällä, Vaismaa sanoo. Hän uskoo varsinkin pyöräilyn yleistyvän. – Se on kuin hidas auto. Pyörä on helppo. Sillä voi mennä mihin huvittaa milloin huvittaa. Keli ja mäet voivat hankaloittaa pyöräilyä, mutta sähköpyörällä pääsee mäet kevyesti. Pyöräilyreittien rakentaminen on myös halvempaa ja helpompaa kuin raiteiden tai katujen. – Tulevaisuuden kaupunkiliikenne ei voi perustua autoiluun. Autot vievät paljon tilaa, varsinkin pysäköinti. Auto on pysäköitynä 90 prosenttia ajasta. Vaismaa sanoo, ettei ole tehokasta kuljettaa jokaista ihmistä erikseen. Siksi joukkoliikenne lisääntyy isoissa kaupungeissa. Ihmiset haluavat ajaa autoa tulevaisuudessakin Silti ihmiset autoilevat myös tulevaisuudessa. – Ihmiset haluavat liikkua helposti ja mukavasti, ja autohan on mukava, Vaismaa sanoo. Autoilukin muuttuu, sillä automaatio lisääntyy. Vaismaan mukaan kaduilla kulkee tulevaisuudessa kuskittomia autoja, mutta saattaa olla, että ihmiset haluavat ajaa autoa välillä itse. Kaiken kaikkiaan vaihtoehdot lisääntyvät, Vaismaa sanoo. Nyt puhutaan paljon sähköautoista tai kaasuautoista, mutta Vaismaa uskoo, että tulevaisuudessa auton tarvitsema sähkö saadaan vedystä. –  On ennustettu, että vetymoottorit yleistyvät noin viidentoista vuoden kuluttua. Robottiautojen yleistyminen on vielä kaukana. Vaismaa sanoo, että turvallisuuden takia robottiautoille pitää aluksi rakentaa omat reitit. Se on hankalaa ja kallista. Vaismaan mielestä on järkevää, että kaupungin keskustat varataan joukkoliikenteelle, kävelylle ja pyörille, ei automaattiajoneuvoille. Automaattiajoneuvot voivat liikkua laitakaupungilla ja kuljettaa ihmisiä esimerkiksi joukkoliikenteen pysäkille. Vaikka ostokset voi saada kotiin, moni haluaa silti käydä kaupassa Nykyiset kuudesluokkalaiset ovat 20 vuoden kuluttua noin 30-vuotiaita. Vaismaa sanoo, että 20 vuotta on melko lyhyt aika: liikenne ei välttämättä muutu kovin paljon siinä ajassa. – Jos nyt ostaa bensalla tai dieselillä kulkevan auton, se voi olla käyttökelpoinen vielä 20 vuoden päästä. Vaismaa sanoo, että liikkumistottumukset varmasti muuttuvat jonkin verran parinkymmenen vuoden aikana. Ruokaa voi tilata kotiin, tai jääkaappi voi tilata automaattisesti lisää maitoa. Silloin ei tarvitse käydä kaupassa itse niin usein. Myös muita palveluita tulee koko ajan lisää. – Ihmiset eivät kuitenkaan halua lukkiutua neljän seinän sisälle. He haluavat tulevaisuudessakin käydä kaupassa tai ravintolassa.