Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen seudun tahtoa lähijuniin tuettava

Vuosi sitten VR tiedotti, että Pirkanmaalla alkaa alueellisen junaliikenteen pilotti, joka palvelee erityisesti työ- ja opiskelumatkustamista. Se tarkoitti yhtiön mukaan, että viime joulukuun puolivälistä lähtien lisättiin Nokian ja Tampereen välille joka arkipäiväksi 14 vuoroa ja Tampereen ja Toijalan välille yhdeksän, joista viisi Hämeenlinnan kautta Riihimäelle. Myös Mänttä–Vilppulan suuntaan lisättiin joka arkipäiväksi neljä vuoroa ja Keuruu-Orivesi-Tampere-välin vuorotarjonta kaksinkertaistui. Pilotti-sana kertoo, että kyseessä on kokeilu, jolla haetaan kokemusta jostain. Vuoroille löytyi tilaa raiteilta, vaikka sekä VR että Väylävirasto kertovat niiden olevan Tampereen seutukunnalla ruuhkaisia. Hyvä että löytyi, sillä näin päästään käytännössä kokeilemaan, kuinka ahtauden tuomia ongelmia voidaan ratkoa niin, että ratkaisujakin voidaan löytää. Tätä henkeä toivotaan lisää, sillä lähijunaliikenteen lisäämiseksi voisi riittää kaksi vuoroa tunnissa. Henkeä olisi pitänyt saada myös Tesoman seisakkeen valmistumiseen, sillä Nokialta sen ohi kiitävä lähijuna ei kerro paljoa mitään seutukunnan matkustajapotentiaalista. Tampereen kaupunki on hoitanut oman osuutensa mallikkaasti, sillä alikulku on jo valmis palvelemaan myös tulevia lähijunamatkustajia. Sen sijaan Väylävirasto etenee omassa osuudessaan sellaista tahtia, että pilotti ehtii pahimmillaan loppua ennen laiturin ja muun tarvittavan valmistumista. Tällä hetkellä Tesoman seisakkeen arvioidaan ilmestyvän VR:n aikatauluun aikaisintaan vuoden kuluttua. Henkeä pitää olla siinäkin, että korona-aika otetaan huomioon myös muussa kuin junavuorojen karsimisessa. Äskettäin VR päätti lopettaa toistaiseksi Pori–Tampere-välillä kulkevan kaukojunavuoron, jolla pääsi Nokialta Tampereelle kello 7.31 osana pilottia. Kun matkustajien määriä lasketaan pilotista, ei koronan vaikutusta saa unohtaa etätöineen ja oman auton työmatkakäyttöineen. Tampereen kaupunginhallitus on osoittanut yhtenäistä lähijunahenkeä pitämällä lukuisat seisakkeet kartalla päinvastaista ehdotuksista huolimatta. Tämän maakuntaankin säteilevän hengen voimalla on mahdollista ottaa lähijunaliikenne omiin käsiin pääkaupunkiseudun tapaan. Tähän hiileen kannattaa puhaltaa myös matkustajien, sillä ilman junaan säännöllisesti nousevia ihmisiä mikään ei onnistu.