Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Moro testasi juuri valmistuneen mustamakkara-mäkiauton – Katso video koeajosta Pyynikin harjulla

Moro kertoi heinäkuussa kuudesta varttuneesta miehestä, jotka rakensivat mustanmakkaran näköistä mäkiautoa. Nyt auto on valmistunut lopulliseen ulkoasuunsa, ainakin melkein. Viimeiset silaukset ja yllätykset paljastetaan vasta lähtöalueella, kun autolla osallistutaan 17.8. Helsingissä järjestettävään Red Bull mäkiauto GP -kilpailuun. Myös auton takaosaan noussut irrotettava Moron kummihaarukka asetetaan paikalleen showhetkellä. – Kuskille tulee puolukkahillokypärä, joka on kuitenkin suojaavuudeltaan ensiluokkainen, hehkuttaa kuljettaja Jaakko Hautamäki . Tunnistettava ulkoasu Pyynikin näkötornin maastossa auto kerää ansaitusti huomiota ohikulkijoilta. Halukkaat pääsevät jopa kokeilemaan autossa istumista. – Onko tämä auto vai vene? Onko se banaani? – No, väri ei ole ainakaan tuoreen banaanin. Tämä on mustamakkara, ohrat ja muut ryynit näkyvät perästä, tiimiläiset kertovat kiinnostuneille. – En ole ennen tällaista nähnytkään, ohikulkija kommentoi. – No, ei olla kyllä mekään! Pekka Toriseva supisee muille tiimin jäsenille ohikulkijoiden kommenteista tärkeimmän. – Huomasittehan, kun se yksi poika tunnisti tämän heti mustaksimakkaraksi? Monta työvaihetta Mikroauton rungon päälle rakennettu auton kori tehtiin kartonkitynnyreistä ja renkaat ovat vanhoista pyörätuoleista. Lopullisen muotonsa auto sai vesieristemassan ja vanhojen patjojen yhdistelmästä, joilla näyttävä ulkokuori rakennettiin. – Yksitoista iltaa auton parissa meni. Työvaiheita on ollut monta, eikä tämä ole ollut pelkästään teippien ja pahvien yhdistelyä, kertoo Vesa Nieminen . – Yksi ongelma oli kääntyvyys, joka saatiin korjattua pienillä hienosäädöillä, Pekka Toriseva muistelee. – Nyt auto toimii, kuten pitääkin, toteaa Tuomo Mäkelä . Koeajo yllättää – Jos jarru pettää, niin tähtää johonkin pehmeään! Mutta älä hajota sitä, miehet rohkaisevat saatellessaan toimittajan matkaan alas Pyynikin harjua. Alkuvauhtejakaan ei kaipaa, kun auto lähtee rullaamaan höyhenenkevyesti alamäkeen pelkillä alkuun saattavilla ohjausliikkeillä. Ällikkä ei satu osuessaan. Mustamakkara ohjautuu tarkasti ja nopeasti kuin italialainen urheiluauto. Tuollaista lausetta ei ole ennen kirjoitettu, mutta mikroauton rungon ja asiantuntevien säätöjen ansiosta makkara ohjautuu kävelytien laidalta toiselle erittäin hienosti. Heinäkuussa auton jarrua kutsuttiin vain hidastimeksi, mutta nyt ylennyksen saanut mekanismi pysäyttää makkaran mainiosti. Kilpa-automaisesti jarrua painetaan luonnollisesti vasemmalla jalalla. Kaikki kyytiin ensi vuonna Kilpailu odottaa aivan nurkan takana ja kaikki alkaa olla valmista. Ensi vuodeksikin tehdään lennosta suunnitelmia, mutta ne vaativat ehkä vielä hieman hiomista ja työtunteja. – Seuraavaan autoon laitetaan sitten istumapaikat kaikille. Kävisikö nakkiketju, jossa kaikki ovat omissa nakeissaan? – Laitetaan väleihin irrotettavat sokat, niin kaikki lähtevät eri suuntiin vaunuissaan! Moro toimii mustamakkara-auton kummina ja seuraa auton tarinaa ja menestystä Helsingin kilpailussa.