Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ratikka hidastaa merkittävästi sekä autojen että pyörien ja jalankulkijoiden menoa – Ongelma varsinkin keskustassa

Aamulehti kirjoitti (AL 4.9.) artikkelin, jossa avattiin hyvin ratikan autoliikenteelle tuomia haittoja. Todellisuudessa ratikan etuisuudet haittaavat kaikkia muita liikennemuotoja. Ratikan ehdoilla suunnitellut liikennevalot tuottavat pitkiä odotusaikoja myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Varsinkin keskusta-alueella ratikan haitat voivat ovat merkittäviä. Autoliikenteen jonot ja ruuhkautuminen ovat suuri uhka keskustan kehittämiselle. Voimakkaasti kasvavat kauppakeskukset tuottavat jo nyt kaupan lisäksi laajaa palvelutarjontaa joustavilla kulkuyhteyksillä ja ilmaisella pysäköinnillä. Liikenteessä tästä on jo selvä havainto kehätien liikennemäärien jyrkkänä kasvuna. Autoliikenteen ruuhkautumisesta kärsivät eniten keskustan asukkaat. Myös me minimoimme liikkumisen autolla, mutta ratikka tai pyörä eivät kaikkea liikkumistarvetta ratkaise. Toinen kärsijä on varmasti keskustan liike-elämä. Maailmalla on paljon varoittavia esimerkkejä kaupunkikehityksestä, jossa ihmisiä houkuttelevat palvelut ovat siirtyneet kehille ja keskusta on näivettynyt. Tampereella pormestariohjelman mukaan keskustaan pitää päästä kaikilla kulkumuodoilla. Tämä on hyvä oivallus, jolla pidämme Tampereen keskustan vireänä. Nopeuksien keskustassa ei tarvitse millään kulkumuodolla olla korkea, mutta liikenteen pitää olla sujuvaa ja turvallista. Kirjoittaja on kaupunginvaltuutettu (kok.)