Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampereen Viinikanlahden kansainvälinen suunnittelukilpailu avaa uusia mahdollisuuksia

Tampereen uudistuminen ei pysähdy raitiotien rakentumiseen eikä Kannen ja areenan nousuun. Kaupungin keskustan tuntumasta vapautuu 2020-luvulla suuri ranta-alue, kun kaupungin jätevedenpuhdistamo siirtyy Viinikanlahdesta Sulkavuoreen. Viinikanlahden eteläranta vapautuu keskustan laajentumisalueeksi, asuntovaltaisen kaupunkirakentamisen ja virkistyksen käyttöön. Kaupungin alustavan arvion mukaan alueelle tavoitellaan 150 000 kerrosneliömetriä asumista sekä lisäksi palveluita ja muita toimintoja, mikä tarkoittaa noin 3 000 uutta asukasta. Kohta on muisto vain se aika, kun Viinikanlahti tunnistettiin "vatkaamostaan" ja sen läheisyydessä sijainneesta suojamajoituspaikasta sekä sen kovia kokeneista asiakkaista. Maanantaina Tampereen kaupunginhallitus päätti, että Viinikanlahden alueen kaksivaiheinen ja kaikille avoin kansainvälinen suunnittelukilpailu julkistetaan toukokuussa. Viinikanlahden uusi kaupunginosa on keskeinen Viiden tähden keskusta -kehittämisohjelman hanke, jolla on suuri merkitys keskustan kasvua ja vetovoimaa koskevien strategisten tavoitteiden toteutumiselle. Viinikanlahden alue on teknisesti ja ympäristöllisesti erittäin vaativa kaupunkisuunnitteluhanke. Sen takia on hyvä, että ideoita ja hahmotelmia haetaan ulkomaita myöten. Suunnittelua varten kaupunki tekee selvityksiä muun muassa liittyen alueen pohjarakentamiseen, infrastruktuuriin, liikenteeseen, ympäristöterveyteen ja kaupunkiluontoon. Haastavuus on samalla mahdollisuus. Alueen yhdyskuntarakennetta voidaan täydentää joukkoliikenne-, kävely- ja pyöräilyreittien varteen, jolloin kaupunkirakenne eheytyy. Tamperelaisilla on lupa odottaa, että Viinikanlahteen muodostuu uuden sukupolven asuinalue. Sieltä ydinkeskustaan kulkemiseen ei tarvita välttämättä kuin omia jalkoja tai kevyttä kaksipyöräistä kulkuvälinettä. Vähän kauemmaskin voi suunnata joukkokuljetusvälineillä. Yksityisauton tarve voidaan rajoittaa minimiin. Oleellista on, ettei vähän tavallisesta poikkeaviakaan ajatuksia ammuta oikopäätä alas. Niemenrannan alue Lielahden ja Lentävänniemen naapurissa on jo näyttänyt alustavaa osviittaa siitä, mikä kaikki on mahdollista. Nyt sama ja enemmänkin on konkretisoitavissa vielä lähemmäs Tampereen keskustaa.