Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Nupukivet ja rotvallin reunat pitää saada pois pyöräteiltä – Kiusaavat myös osaa jalankulkijoista

Pyöräilyn pieni osuus kulkutavoista Tampereella nostettiin esiin (AL 24.5.). Samassa yhteydessä esiteltiin suunnitelmia lisätä kevyen liikenteen väyliä. Jutussa nousivat esiin määrälliset tavoitteet ja eräänlainen lintuperspektiivi. Suunnittelussa pitäisi kuitenkin muistaa myös yksityiskohdat ja sammakkoperspektiivi. Tässä muutama havainto jälkimmäisestä näkökulmasta. Vuosien ajan pyöräilijät ovat mananneet teräviä ja korkeita rotvallin reunoja pyöräväylien risteysalueilla. Tuo lienee ainakin osittain niiden rakentamiseen liittyvä ongelma, mutta joissain paikoissa ongelmia on jo uusien pyöräväylien suunnittelussa. Muutamissa paikoissa estetiikka on ikävästi ajanut käytännöllisyyden ja jopa turvallisuuden ohi, kun asfaltin sijaan on käytetty nupukivipäällystettä. Tällainen tilanne on ollut vuosikausia keskustapyöräilyn pääväylällä Rongankadulla. Siellä asfalttipäällyste on katkaistu risteyksien kohdalla nupukiviosuuksilla. Nupukivien ladonta on sen verran väljää, että kapea maantiepyörän rengas voi jopa solahtaa kivien väliin. Sateella tai talvella kiveys on asfalttiin verrattuna liukas ja aiheuttaa sen vuoksi vaaratilanteita. Lisäksi se ajaa pyöräilijöitä kyseisellä kohdalla pieneen kiertoon kadun puolen asfaltin kautta. Tuore ongelmakohta on Ranta-Tampellan sinänsä hyvin kaunis uusi kevyen liikenteen väylä. Väylä on jaettu kahtia siten, että jalankulkijoille tarkoitettu puoli on päällystetty nupukivillä ja pyöräilyn puoli asfaltoitu. Nyt vain on käynyt niin, että silmämääräisesti katsottuna selvä enemmistö jalankulkijoista hakeutuu sille sileälle eli pyöräilypuolelle. Lastenvaunujen tai rollaattorien kanssa kulkevat toimivat näin lähes kaikki. Lopputuloksena on melkein kaikkien väylän käyttäjien pakkautuminen puolelle väylän leveydestä. Tämä lopputulos ei varmaankaan ole ollut kenenkään suunnittelijan tavoite. Nupukivi ja muu luonnonkivimateriaali on silmään kaunista  – tosin varmaankin paljon kalliimpaa kuin asfaltointi  – mutta pyöräilyn pääväylille se ei ole oikea materiaali. Pyöräilyväylien toteutuksessa pitäisi mennä turvallisuus ja käytännöllisyys edellä. Se myös omalta osaltaan tekee pyöräilystä houkuttelevampaa ja lisää pyöräilyn houkuttelevuutta.