Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Suomen sähköbussien määrä yli kaksinkertaistuu ensi viikolla – akut kestävät jo koko päivän ajot

Yhteensä 30 täyssähköistä linja-autoa alkaa liikennöidä 12. elokuuta Espoon Leppävaarassa ja Keravalla Helsingin seudun liikenteen (HSL) muiden bussien joukossa. HSL:n hallitus päätti sähköbusseista viime marraskuussa. Kilpailutuksen voitti Pohjolan liikenne, ja bussit ovat kiinalaisen bussijätti Yutongin valmistamia. Tähän mennessä sähköbussit ovat Suomessa olleet yksittäisiä kokeiluja. Traficomin tilastoihin on vuoden 2000 jälkeen päätynyt vain 21 sähköstä käyttövoimansa saavaa linjuria. Huippuvuosi oli 2016, jolloin sähköbusseja ensirekisteröitiin kymmenen kappaletta. Pääkaupunkiseudun lisäksi busseja on ainakin Turussa ja Tampereella. Tampereella on käytössä kaupunkiliikenteessä neljä sähköbussia viiden vuoden leasingsopimuksella. Bussit otettiin käyttöön vuoden 2016 joulukuussa. Tampere on tekemässä kaupungin bussiliikenteen käyttövoimastrategiaa, jonka avulla saadaan täytettyä EU:n kaupunkibusseja koskevat määräykset. Määräykset tulevat todennäköisesti kasvattamaan sähköbussien ja uusiutuvan dieselin käyttöä bussiliikenteessä. Päivän ajot ilman välilatauksia Akkutekniikan kehitys kirittää sähköbussien hankintaa. Pohjolan liikenteen bussit kulkevat yhdellä latauksella koko päivän, jolloin kalliita ja mahdollisesti epäyhteensopivia latausterminaaleja ei tarvitse rakentaa reitin varrelle. Pohjolan liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko kertoo, että bussien akuilla pystytään ajamaan noin 250 kilometriä. – Tarvittaessa niitä voidaan ladata myös päivällä, mutta lähtökohtaisesti yöllä ladataan varikolla ja päivä ajetaan. Emme tarvitse minkäänlaista infraa reitistölle, Alanko kertoo. Riippumattomuus latausasemista laajentaa sähköbussien käyttö­mahdollisuuksia huomattavasti. – Sähköbussit eivät ole mitenkään reittisidonnaisia. Niitä voidaan ajaa millä tahansa reitillä, millä tahansa linjalla ja milloin tahansa. Ne ovat tavallaan dieselin korvaajia. Kiina on maailman selvä ykkönen sekä sähköbussien käyttäjänä että valmistajana. Bussien myynti lähti Kiinassa kovaan kasvuun vuonna 2015, ja toukokuussa niitä oli uutistoimisto Bloombergin mukaan 421 000. USA:ssa luku oli vain 300, Euroopassa 2 250 ja Suomessa 21. Kaupungistuminen ja saasteongelmat kuitenkin kasvattavat kysyntää nopeasti ympäri maailmaa. Pohjolan liikenteen Alangon mukaan Suomen talvipakkasten ei pitäisi tuoda ongelmia. – Testasimme autoja Kiinassa lähes 30 asteen pakkasessa viime talvena, eikä ollut mitään ongelmaa. HSL:n hallitus päätti alkaa vaatia liikennöitsijöiltä sähköbusseja viime marraskuussa. HSL:n tavoitteena on leikata joukkoliikenteen ilmanlaatuun vaikuttavia lähipäästöjä sekä hiilidioksidipäästöjä yli 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025 mennessä. Sähköbussien lisäksi liikenteeseen tarvitaan muuta uutta ajoneuvoteknologiaa ja puhtaampia polttoaineita.