Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Moro läpivalaisi ratikan– Kuljettaja voi levittää lisää hiekkaa liukkaille raiteille, hiekkalaatikko löytyy penkkien alta!

Ensimmäinen ratikka saapuu Tampereelle ensi vuoden alkupuolella. Moro päätti selvittää, millaista tekniikkaa kätkeytyy punaisen ulkokuoren alle. – Tampereen ratikka on nykyaikainen, energiatehokas ja suorituskykyinen raitiovaunu, joka on aiempien ratikoiden pohjalta lähdetty suunnittelemaan puhtaalta pöydältä nimenomaan Tampereelle, sanoo Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen . Huttunen avasi Morolle ratikan tekniikkaa yhdessä Transtechin suunnittelun kanssa. Tampereelle suunnittelu merkitsee esimerkiksi sitä, että paikalliset olot, rataverkko ja säät on otettu huomioon. – Tampereen ratikka on Euroopan pohjoisin. Käytön helppouteen on myös kiinnitetty mahdollisimman paljon huomiota. – Ratikka on täysin esteetön, lattia ja pysäkkilaituri ovat samassa tasossa. Informaatiojärjestelmä kertoo, mihin vaunu on menossa, missä se pysähtyy ja myös pysäkkikuulutukset ovat tulossa. Tamperelaiset mukana Merkittävä osa ratikan suunnittelua ovat olleet makettivaiheet. Ensin oli puinen maketti ja nyt Tampereella on ihan oikeaa vaunua muistuttava mallikappale. – Paljon on saatu palautetta ja kaikki on otettu huomioon ratikan rakenneratkaisuissa ja esimerkiksi sisustuksen väreissä ja materiaaleissa, Huttunen kertoo. Tampereen ratikan koeajot alkavat Hervannassa ensi keväänä. Kaupallinen koeliikenne alkaa keväällä vuonna 2021 ja varsinainen liikennöinti syksyllä vuonna 2021. Ratikkaa liikennöi VR-Yhtymä oy Ensimmäisten ratikkakuljettajien haku alkaa kesän jälkeen. Ensi vuoden alkupuolella aloitetaan ensimmäisen ratikan testit Hervannassa. Viimeistään maaliskuussa ratikan voi nähdä jo liikkuvan Insinöörinkadulla. 1 . Sähköjarrun vastus. 2 . Virroitin. Liikkuu ylös-alas. Tämän kautta vaunu ottaa sähköä radan yllä olevasta johdosta. Virroitinten lukumäärä 1 kpl (keskimoduulissa). 3 . Akusto ja laturi. 24V-laitteiden syöttö. Mahdollistaa muutaman sadan metrin ajon ilman virroittimen kautta tulevaa sähköä. Käytetään varikolla ja liikenteen poikkeustilanteissa. 4 . Sähkökotelo, jossa kytkennät viereiseen vaunuun. 5 . Ajomoottorien sähkönsyöttö ja pääkytkin. 6 . Varaus lisäakuille. 7 . Ilmanvaihto-, viilennysilmastointi- ja lämmityslaite. 8 . Ohjaamo. Ratikan molemmissa päissä on samanlaiset ohjaamot. Ohjaamon alla on lähetin, joka ohjaa radan vaiheiden kääntämistä. Ohjaamon alla on myös etummaisten pyörien laipanvoitelulaitteisto. Voiteluaine leviää myös taaempiin pyöriin ja vähentää pyörien kirskuntaa tiukoissa kaarteissa. 9 . Led-valaistus, sisävalaistuksen kirkkautta ohjataan automaattisesti valaistustarpeen mukaisesti aktiivisilla säätimillä. Sisävalaistuksen värilämpötilaa voidaan myös säätää vuorokaudenajan ja vuodenaikojen mukaan. Näin parannetaan matkustamojen matkustusmukavuutta. 10 . Istuinpaikat. Kiinteitä istuimia 64. Fläppi-istuimia 40. Matkustajakapasiteetti. Seisovia matkustajia enintään 360. 11 . Keula, jossa vaimentavat törmäysrakenteet. Turvallisuussyistä erittäin matala maavara. 1 . Kuusi pyörätuolipaikkaa. 2 . Matkustajaovet vaunun molemmilla puolilla. 3 . Hiekoituslaitteet liukkaalle kelille. Automaattiset. Lisäksi kuljettaja voi halutessaan hiekoittaa kiskoa pyörien edessä ohjaamossa olevan hiekkapolkimen avulla. 1 . Levyjarru. 2 . Kääntölaakeri, jolla teli kiinnittyy vaunuun ja sallii telin kääntymisen vaunun alla. 3 . Kallistuksenvakaaja. 4 . Vaihteisto- ja sähkömoottoripaketti. Moottorivaihdeyksiköiden lukumäärä 8. Kaikki akselit ovat vetävät. Vetomoottorien teho 800 kW (8 x 100 kW). Käyttöjännite moottoreissa 750 V. 5 . Jouset. Kolmiportainen jousitus. Kumijousitetut pyörät ja pyöräkerrat; telin ja vaunun välissä kierrejouset. Valmistaja: Škoda Transtech Oy, Kajaanin Otanmäen vaunutehdas. Tyyppi: ForCity Smart Artic X34 Tampere. Kahteen suuntaan ajettava. Vaunun pituus: 37,3m (+10 m lisäosa optiona). Kalustomäärä: 19 (+56 vaunua useassa optiossa). Toimitus: 2020–2021 Kunnossapito 10 vuotta (+30 vuotta useassa optiossa). Teollinen muotoilu: Idis Design Oy. Ergonomiasuunnittelu: Link Design Oy.