Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Näin vältät ruuhkat! Kello 15 matkasi menee sujuvasti, mutta kello 15.15 päädyt hitaan jonon hännille

Yksinkertainen neuvo, jota monen työmatkalaisen voi kuitenkin olla vaikea noudattaa. Jos menet Tampereen keskustasta Rantaväylää länteen, ole viimeistään kello 15 Uittotunnelin kohdalla ja vältät kaikki ruuhkat. Mikäli tulet paikalle 15 minuuttia myöhemmin, pääset mukaan jonoon. Kello 15.20 ruuhka alkaa jo pysähdellä, kun Vaitinaron liittymän välityskyky ylittyy. Vaitinaron liittymä vetää noin 3 000 ajoneuvoa tunnissa. Arki-iltapäivisin ruuhkassa liikennemäärä on 3 200– 3 500 ajoneuvoa tunnissa, mikä aiheuttaa matelevat ja seisovat jonot Rantaväylälle. Ne taas aiheuttavat Rantatunneliin lyhyitä sulkuja. Ihan oma lukunsa ovat onnettomuuspäivät, kuten viime viikon torstai kolareineen Rantatunnelissa, Läntisellä kehätiellä ja Lempääläntiellä. Silloin koko kaupungin liikenne on pitkään jumissa. Tunneli kiinni kahdesti Moro selvitti yhden iltapäiväruuhkan anatomian Pirkanmaan ely-keskuksen tienpidon asiantuntijan Arto Luoman kanssa. Hän on erikoistunut liikenteen hallintaan. Päiväksi valittiin viime viikon tiistai 26. marraskuuta. Peruspäivä, jolloin mitään poikkeavaa ei liikenteessä tapahtunut. Silti tunneli länteen päin suljettiin kahdesti. – Kaikki alkaa Vaitinaron liittymästä. Kun tuntiliikenne ylittää 3 000 ajoneuvoa, alkaa pysähtelevä ruuhka. Kun seisova jono ulottuu Rantatunnelin länsipään tuntumaan, automaattinen järjestelmä alkaa säännöstellä tunneliin pääsyä. Tällöin länteen päin johtava tunneli suljetaan muutamaksi minuutiksi. Esimerkkipäivänämme viime tiistaina ensimmäinen sulku oli neljä minuuttia kello 15.56–16 ja toinen viisi minuuttia kello 16.17–16.22. – Onkiniemessä anturit tarkkailevat autoja ja jos niiden päällä seisoo koko ajan autoja, ei itäpäästä päästetä tunneliin lisää autoja ennen kuin seisova jono Onkiniemessä on helpottanut. Tunnelin sulkemisesta huolimatta Uittotunnelin kohdalla liikennemäärä ei merkittävästi vähentynyt. Vaitinarossa oli koko ajan jonoa, vaikka tunneli oli hetken kiinni. Keskustasta tuleva ramppi syöttää lisää autoja oli tunneli kiinni tai auki. Normaali tunnelin sulkuaika on muutamia minuutteja, joten harvoin on mitään hyötyä lähteä ruuhkaisille kiertoreiteille jonottamaan. – Yleensä tunnelin sulkeminen ei juuri pidennä matka-aikaa, koska avaamisen jälkeen länteen ajavat saavuttavat jonon pään ennen Vaitinaron liikennevaloja. Mieti lähtöaikaasi Marraskuun 1. päivänä Rantaväylällä Uittotunnelin kohdalla mitattiin Rantatunnelin valmistumisen jälkeinen liikenne-ennätys, 56 656 ajoneuvoa vuorokauden aikana. – Ruuhkahuipun aika on viime vuosina laajentunut liikennemäärän kasvun takia ja pienikin häiriö riittää sekoittamaan koko kaupungin liikenteen. Koska väylien välityskyky on äärirajoillaan ja niiden yli, voi jokainen auttaa ruuhkien vähentämisessä. Bussin, polkupyörän tai junan käyttö on tehokasta. Autoilijan lähtöajan säätäminen vaikuttaa. Kello 15.15 alkaa ruuhka. Tavallisina päivinä ruuhka helpottaa kello 16.45 alkaen. 15 minuutissa liikennemäärä vähenee nopeasti ja liikenne alkaa sujua. Aamuisin keskustaan tulevat väylät ovat ruuhkaisimpia aina ennen tasatunteja. Tasan jälkeen on vähemmän ruuhkaa. Moron viikon kysymys 512 Osallistu viikon kysymyksen arvontaan. Pysäytyskertoja kuukaudessa Rantatunnelin länteen johtavalla suuaukolla. Suluissa vuoden 2018 luku. Tammikuu 40 (18) Helmikuu 5 (22) Maaliskuu 12 (11) Huhtikuu 10 (0) Toukokuu 10 (16) Kesäkuu 16 (3) Heinäkuu 1 (1) Elokuu 5 (4) Syyskuu 19 (30) Lokakuu 11 (61) Marraskuu, lukua ei saatavilla (38) Joulukuu – (34) Lähde: Pirkanmaan ely-keskus ja väylävirasto