Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tampereella alkoi mullistusten vuosi: Tässä kaikki, mitä kaupungissa nyt tapahtuu – mukana on historiallisia hetkiä ja syvää huolta

Vuonna 2020 Tampere yrittää pitää taloutensa tasapainossa, alkaa opetella liikenteessä ratikka-aikaan ja näillä näkymin siirtää vanhan tavara-aseman pois Ratapihankadun linjaukselta. Mitä muita isoja asioita kaupungissa tänä vuonna tapahtuu ja minkä huolien kanssa painiskellaan? Kokosimme tähän juttuun vuoden merkittävimpiä asioita eri alueilta. Juttuun mahtui haastatteluissa esiin tulleista isoista asioista vain pieni osa, joten uutisvuodesta on Tampereella tulossa huippukiinnostava. Raitiovaunu saapuu kaduille Ratikan proto-vaunu saapuu Tampereelle loppukeväällä, todennäköisesti toukokuun puolella. Kesällä sillä aloitetaan testiajot Hervannan ja Turtolan välillä. Proto-vaunu on oikea raitiovaunu, mutta ei esimerkiksi sisätiloiltaan viimeistelty. Myös Tampereen ensimmäinen varsinainen raitiovaunu näkyy tänä vuonna katukuvassa. Ensimmäinen sarjavaunu saapuu syksyllä, ja sillä ajetaan vielä tämän vuoden puolella. Ensin puikoissa ovat vaunuvalmistaja Škoda Transtechin kuljettajat, mutta loppuvuonna alkaa tekninen koeliikenne, ja siinä vaiheessa Tampereen raitiovaunujen kuljettajiksi valitut ajavat vaunuja. VR rekrytoi liikenteenohjaajat ja kuljettajat niin ikään tänä vuonna. Tekninen koeliikenne alkaa loppuvuonna myös keskustassa. Raitiovaunun voi siis nähdä liikenteessä tänä vuonna niin Hervannassa, Kalevassa kuin Pyynikintorilla asti. Uudelleen rakennettu Hämeensilta saa kiskot syksyyn mennessä, ja ratikkaan liittyvät työt etenevät myös Hatanpään valtatiellä. Isot ratikkapäätökset jatkuvat Syksyllä edessä on iso ratkaisu jatkosta: Valtuusto päättää viimeistään lokakuussa, rakennetaanko raitiotie Pyynikintorilta Lentävänniemeen. Lisäksi Tampereella ja naapurikunnissa päätetään syksyllä siitä, mitä reittiä raitiotie kulkee Pirkkalan ja Ylöjärven sekä Kangasalan Lamminrahkan ja Saarenmaan suuntiin, jos tulevina vuosina tai vuosikymmeninä ratikkaa päätetään laajentaa edelleen. Pysyykö talous tasapainossa? Vuoden 2020 talousarvio on tasapainossa. Alijäämän taittamiseksi Tampere päätti korottaa veroprosentin 19,75:stä 20,25:een. Tämän vuoden iso kysymys on, onko talous tasapainossa myös vuoden lopussa. Loppukeväällä nähdään ensimmäisen vuosikolmanneksen suunta ja pystytään arvioimaan, ovatko menot pysyneet kurissa ja ovatko verotulot sellaiset kuin on odotettu. – Tällä hetkellä näkymät eivät ole niin synkät kuin vielä viime vuonna näytti, mutta eivät niin valoisat kuin pitäisi olla. Epävarmuustekijöitä on, sanoo talousjohtaja Jukka Männikkö . Riskit ovat vanhoja tuttuja: erikoissairaanhoidon kustannusten kasvun lisäksi esimerkiksi lastensuojelun kustannusten arvaamattomuus, työmarkkinatuen kuntaosuuden kehitys ja maanmyyntitulojen toteutuminen. Vaikeuskerrointa lisää aiempien vuosien tapaan se, että Tampereen väestö kasvaa ja ikääntyy. Männikön mukaan toimia menojen kasvun hillitsemiseksi on pakko tehdä tai muuten paketti leviää väistämättä käsiin. – Ehdottoman tärkeää olisi pidättäytyä siitä, ettei mitään uusia palvelujen laajentamisia tehdä, ja vaikka palvelujen tarve kasvaa, oltaisiin hyvin pidättyväisiä esimerkiksi henkilöstön rekrytoinnissa. Talouden tasapainon pitämiseksi on laadittu 10 kohdan ohjelma. Sen konkreettiset toimenpide-ehdotukset on tarkoitus esitellä helmikuussa kaupunginhallitukselle, joka sitten linjaa, ovatko toimet toteuttamiskelpoisia. Kuluvana vuonna laaditaan tietenkin jo budjettia vuodelle 2021. Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee se, että huhtikuussa 2021 käydään kuntavaalit. Nähtäväksi jää, kuinka menokuri ja vaalivuosi sovitetaan yhteen. Lastensuojelu huolenaiheena Lastensuojelun kasvaneet tarpeet ja kustannukset ovat huolenaihe paitsi Tampereella, myös muualla Suomessa. – Erityisesti nuorten sijoitusten kasvu Suomessa viime vuosina on iso asia koko yhteiskunnan näkökulmasta, sanoo johtaja Taru Kuosmanen . Huoli on ennen kaikkea inhimillinen, vaikka se on kunnalle myös talouskysymys. Tampereella selvitetään, pystytäänkö lastensuojelussa lisäämään omaa sijaishuollon laitoshoitoa ja saadaanko siihen tilat. Lisäksi Kuosmasen mukaan olisi tarve maakunnalliselle yksikölle, jossa yhdistyvät vaativa lastensuojelun laitoshoito ja psykiatrinen hoito. Kaupunki kehittää edelleen myös peruspalveluja vastatakseen lasten, nuorten ja perheiden tarpeisiin. Nuorisovastaanotto aloittaa Toukokuussa aloittaa toimintansa nuorisovastaanotto, joka vastaa nuorten mielenterveyspalvelujen kasvaneeseen kysyntään. Kokonaisuuteen yhdistetään nuorten päihdepalvelut, jotka käynnistyivät viime syksynä, sekä nuorisoneuvola. Nuorisovastaanotto on matalan kynnyksen hoidollinen yksikkö, joka tarjoaa mielenterveyspalveluja 13−25-vuotiaille tamperelaisille nuorille ja toisen asteen opiskelijoille. Aluksi se toimii verkostomaisesti eri toimipisteissä, kunnes sille löydetään yhteiset tilat. Siirtoviivemaksut käyttöön Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuusto päätti loppuvuodesta siirtoviivemaksujen ottamisesta jälleen käyttöön. Siirtoviivemaksua peritään, mikäli potilas odottaa jatkohoitopaikkaa sairaalan osastolla. On arvioitu, että siirtoviivemaksuista voi tulla Tampereelle jopa viiden miljoonan euron lisäkulu. Kun Hatanpään sairaala oli osa kaupungin toimintaa, sen potilaista ei siirtoviivemaksua tullut. Hatanpää vastasi Tampereen osalta niistä vuodeosastopaikoista, joita muissa kunnissa on terveysasemien yhteydessä. Nyt Hatanpään sairaala on osa sairaanhoitopiirin kokonaisuutta. Siirtoviivemaksujen minimoimiseksi on valmisteltu toimenpiteitä, joita ovat esimerkiksi tehostetun palveluasumisen paikkojen ostamisen lisääminen, Hatanpään tiloissa olevan kaupungin Arvo-osaston käytön laajentaminen sekä kaupunkikonserniin kuuluvan Tammenlehväkeskuksen paikkojen käytön lisääminen, kun sotaveteraanien määrä vähenee. Ilmaisia keinoja nämä eivät ole, joten kuluvalle vuodelle tulee järjestelyistä vääjäämättä lisäkustannuksia jopa kolmisen miljoonaa euroa. Tampere lisää muutenkin ikäihmisten tehostetun palveluasumisen paikkoja, esimerkiksi pelkästään Tesomalle on tulossa alkusyksystä yli 60 uutta paikkaa. Lisäksi kotihoitoon ja kotihoitoa tukeviin palveluihin tulee kymmeniä uusia työntekijöitä. Sote-uudistuksen tilanne Sote-uudistus ja sen tilanteen selkiytyminen on Tampereelle ja kaikille muillekin kunnille iso asia myös tänä vuonna. Lisäksi Pirkanmaan kunnat jatkavat omaa sote-valmistelua. Tavara-aseman siirto Tampereen vanhan tavara-aseman siirtoa on jo alettu valmistella. Siirto on mahdollinen sen jälkeen, kun seurantalo Morkun suojeluun liittyvä valitus on ratkaistu lainvoimaisesti. Siirto tehdään näillä näkymin tänä vuonna. Tavara-asema on kaavassa suojeltu sen naapurissa sijaitsevan Morkun tontille, mikä merkitsee, että Morkku on ennen siirtoa purettava pois. Morkkua ei ole suojeltu, ja sen rakennussuojeluesityksen hylkäämisestä on valitettu aiemmin ympäristöministeriöön ja ministeriön ratkaisusta edelleen hallinto-oikeuteen. Tavara-aseman siirtämisen jälkeen Ratapihankatu rakennetaan tavara-aseman nykyiselle kohdalle alkuperäisen linjauksen mukaisesti. Tavara-asemaa ei nykyisen kaavan mukaan voi purkaa. Aiemmin suunniteltiin kaavan muuttamista, mutta se olisi todennäköisine valituskierroksineen vienyt pitkään, ja alueen liikennemäärä on kasvamassa reilusti jo lähivuosina voimakkaan rakentamisen ja esimerkiksi areenan valmistumisen seurauksena. Jättiläiset etenevät, kaupunki kasvaa Areena ja Kannen ensimmäiset talot kohoavat tänä vuonna yhä näkyvämmin maisemaan. Viinikanlahden puhdistamon paikalle rakennettavan asuinalueen kansainvälinen ideakilpailu ratkeaa keväällä, ja Sulkavuoren uuden jätevedenpuhdistamon louhiminen etenee. Asemakeskuksen suunnittelussa edetään ensimmäisen vaiheen asemakaavan laatimiseen, kun kaupunginhallitus joulukuussa hyväksyi yleissuunnitelman. Lue lisää: Jättihanke etenee: Tornihotelli saamassa vierelleen kaksosen – Asemakeskukseen tulossa asuntoja tuhansille, uusi bussiterminaali ja ratikkapysäkki Uudella Ojalan pientaloalueella rakennetaan kunnallistekniikkaa, samoin Lahdesjärven eteläosan tulevalla työpaikka-alueella. Valtion ja kaupunkiseudun kuntien välinen MAL4-sopimus 2020–2023 tulee päätöksentekoon alkuvuodesta. Sopimuksella halutaan turvata alueen tavoiteltu ja kestävä kasvu. Näsijärven täyttäminen Hiedanrantaan ja raitiotien kakkosvaiheen linjaukseen liittyvä Näsijärven täyttäminen Vaitinarossa odottaa tällä hetkellä Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston (avi) ratkaisua. Vaasan hallinto-oikeus kumosi aiemmin avin myöntämän luvan, jossa täyttö olisi alkanut rannasta. Tämän katsottiin voivan vaikuttaa pohjaveteen. Uudessa vaihtoehdossa täyttöalueen ja rannan väliin jäisi kanava. Kaupungin mukaan on todennäköistä, että saarivaihtoehtoa koskevaan lupa-asiaan saadaan avin ratkaisu alkuvuodesta. Nähtäväksi jää, eteneekö täyttö tänä vuonna toteutukseen asti. Täyttöä on ollut tarkoitus tehdä Sulkavuoren puhdistamotyömaalla syntyvällä louheella. Hiedanrannan alueen kehitys lähtee tänä vuonna uudelle vaihteelle, kun siihen liittyvät yhtiöt on saatu pystyyn. Hiedanrannan Kehitys oy:n tehtävänä on huolehtia alueen kehitysohjelman toteuttamisesta. Hiedanrannan yleissuunnitelma on tulossa keväällä kaupunginhallituksen käsittelyyn, ja alueen asemakaavoitus alkaa tänä vuonna. Lue lisää: Saari rakennetaan Näsijärveen ensin ratikkaa varten Tampereella – tulevaisuudessa sinne voi tulla koti 3 000 asukkaalle Hiilineutraali kaupunki Tampere tähtää hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä. Siihen liittyen tehdään myös tänä vuonna lukuisia toimia, esimerkiksi katuvalaistusta uusitaan led-valaistukseksi ja kaupunkipyöräjärjestelmä otetaan käyttöön. Tavoitetta toteuttavat myös ratikan rakentaminen ja esimerkiksi lähijunaliikenne. Kaupungin tavoitteena on, että Tesoman lähijunaseisakkeen rakentaminen alkaa kesällä. Lue lisää: Tampere ottaa ensimmäisenä Suomessa käyttöön ilmastobudjetin – Näin kaupunki aikoo vähentää rajusti päästöjään Suomiradasta ratkaisuja Vuoden 2020 isoja asioita ovat myös Suomiradan hankeyhtiön ja suunnittelun käynnistäminen. Neuvottelut valtion ja kuntien välillä ovat käynnissä. Alkuvuonna tehdään päätös, mitä pääradan uudistamisen vaihtoehdoista aletaan työstää eteenpäin. Lue lisää: Alle tunnissa Tampereelta Helsinkiin on jo realismia – pääradan parannusesityksiin sisältyy huippunopea juna, joka kiittää vähintään 300 km/h Työllisyyskokeilu palaa Työllisyyden kuntakokeilu käynnistyy Tampereella ja koko Pirkanmaalla keväällä heti, kun eduskunta on hyväksynyt kokeilulain. Kokeilussa jatketaan ja laajennetaan siitä, mihin vuoden 2018 lopussa päättyneissä alueellisissa työllisyyskokeiluissa jäätiin. Pirkanmaalla työllisyyden kuntakokeilua on nyt valmisteltu maakunnan kaikkien kuntien yhteistyönä. Kulttuuripääkaupunkihaku Tulevana kesänä selviää, pääsevätkö Tampere, Mänttä-Vilppula ja muut mukana olevat Pirkanmaan kunnat Euroopan kulttuuripääkaupunkihaun ensimmäisestä vaiheesta jatkoon. Vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki nimitetään kesällä 2021. Sorsapuiston tekojää Sorsapuistoon rakennetaan tänä vuonna tekojäärata, jonne pääsee luistelemaan tällä tietoa syksyllä. Liikuntapaikoista etenevät tänä vuonna myös Kaupin kenttien rakennustyöt. Kaupissa parannetaan muun muassa pesäpallon ja jalkapallon olosuhteita. Ekalla kieliopintoja Kouluissa iso asia on tänä vuonna se, että tammikuusta alkaen ekaluokkalaiset opiskelevat jo A1-kieltä. Aiemmin kieltenopetus on alkanut kolmannelta. Lue lisää: Katsokaa Tampereen ekaluokkalaisia! Täällä jyräävät saksa ja espanja – Helsinkikin ottaa kohta mallia Samaan aikaan Tampereella lisätään vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen peittoa. Mallissa siirrytään joustavasti varhaiskasvatuksesta esiopetuksen kautta kouluun. Tavoite on lisätä tätä niin, että se olisi käytössä 30 prosentissa ryhmistä. Tällä hetkellä mallia käytetään 14 ryhmässä. Sisäilmaongelmien aiheuttamat väistötilatarpeet, remontit ja uudisrakentaminen vaikuttavat tänäkin vuonna merkittävästi koulujen ja päiväkotien arkeen, ja vaativat kaupungilta isoja investointeja. Finlayson 200 vuotta Kulttuurivuotta värittää esimerkiksi museoiden vuoden 2020 kärkihanke eli Vapriikissa avautuva Finlayson 200 vuotta -näyttely. Tänä vuonna aletaan myös panna toimeen viime vuoden lopulla hyväksyttyä Tampereen kulttuuristrategiaa, jolla tähdätään muun muassa taiteen ja kulttuurin saavutettavuuden parantamiseen sekä taiteen ja kulttuurin tekijöiden toimintaedellytysten kehittämiseen. Lue lisää: Finlayson oli ennen oma suljettu kaupunkinsa Tampereen ytimessä – Yli 3 000 ihmisen työpaikka on yhä täynnä salaperäisiä tunneleita, mystisiä ovia ja kiehtovia tarinoita Juttua varten on haastateltu Tampereen kaupungin talousjohtajaa Jukka Männikköä sekä palvelualueiden johtajia Taru Kuosmasta (sosiaali- ja terveyspalvelut), Mikko Nurmista (kaupunkiympäristö), Teppo Rantasta (elinvoima ja kilpailukyky) ja Lauri Savisaarta (sivistyspalvelut). Lisäksi on haastateltu Tampereen raitiotie oy:stä toimitusjohtaja Pekka Sirviötä ja viestinnän asiantuntija Sari Mäkelää.