Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tamperelaiset teatterit ja tapahtumanjärjestäjät ovat ahtaalla koronavirustilanteen jatkuessa – osalla takana jo lähes 300 päivää ilman toimintaa

Koronavirustilanne on ajanut kulttuurialan ahtaalle. Tampereen Teatterissa koronavirukseen on varauduttu niin kalliilla toimenpiteillä, että toiminta on tappiollista vaikka kaikki liput myytäisiin, kertoo teatterinjohtaja Mikko Kanninen . Esitysten pyörittäminen turvaväleillä ja vajailla katsomoilla tekee teatterien toiminnasta vaikeaa. Kannisen mukaan freelancerit ja pienet toimijat ovat jo nyt syvässä kriisissä. Hänen mukaansa on tapahtumantuottajia, joilla alkaa olla takana jo 200–300 päivää ilman toimintaa. – Valtion tukema kulttuurijärjestelmä rupeaa ilman mittavia lisätoimia kevättalvella rapistumaan rakenteista. Tampereen Teatterissa kaikki yleisötilat, vessat ja ovenkahvat ja kaikki käsitelty itsedesinfioituvalla katalyysipinnoitteella. Lisäksi katsomossa joka toinen istuin on poistettu ja vahtimestarit valvovat turvavälien toteutumista. Kannisen mukaan teatteri tapahtumana ei onnistu, jos yleisöllä ei ole koko ajan turvallinen olo. Silloin esitykseen ei pysty keskittymään ja ajatukset ovat muualla. Altistumisia tai tartuntoja ei tiettävästi ole todettu teattereissa Suomessa, ja samanlaista viestiä on saatu myös maailmalta. Samalla, kun teatterit tekevät mittavia turvatoimia, esimerkiksi yökerhot ovat auki ja harrastustoiminta jatkuu. – Teattereissa tehdään kymmenientuhansien, jopa satojentuhansien sopeutuksia ja on halukin, mutta onko koko muu yhteiskunta mukana, Kanninen kysyy. Ryhmämyynti pysähtyi Tampereen Työväen Teatterissa on parhaillaan käynnissä yt-neuvottelut. Teatteri pystyy ottamaan saliin niin paljon yleisöä, että se riittää iltakohtaisiin kuluihin, kertoo teatterinjohtaja Otso Kautto . Suurella näyttämöllä rivivälit ovat suuret ja sen ansioista paikoista on pystytty säilyttämään yli puolet. Nyt katsomoon mahtuu 470 ihmistä. – Kyllähän me pulassa olemme. Pystymme nauttimaan ihan hyvin siitä, vaikka esittäisimme puolille saleille, jos näin on pakko, ja ihmisillä on maskit päällä, ei se haittaa. Se toimii, mutta taloudellisesti me olemme pulassa, Kautto sanoo. Isoin ongelma on ollut ryhmämyynnin pysähtyminen, sillä ryhmät ovat muodostaneet reilusti yli puolet teatterin myynnistä. Kauton mukaan syksyn ohjelmistoon kuuluu useita näytelmiä, jotka vetävät nuorta yleisöä. Nuoret taas liikkuvat tällä hetkellä vanhempia enemmän. – Hamletin ja Kinky Bootsin takia meillä on tapahtunut vahva yleisön profiilin nuortuminen. Se ei ollut suunniteltua vaan vahingonlaukaus, joka osui kymppiin, Kautto sanoo. Vaakakupissa elinkeino Tampereen keskustassa toimiva G Livelab on järjestänyt konsertteja kesäkuusta saakka. Tällä hetkellä G Livelabin konsertteihin otetaan alle kolmasosa normaalista asiakasmäärästä. Lippuja on myynnissä 70, ja jokaiselle asiakkaalle löytyy istumapaikka pöydän vierestä. Pöytäryhmien välillä on metrin turvavälit. –  Tapahtumajärjestäjänä haluamme tarjota ihmisille elävää musiikkia, mutta sillä tavalla, että meidän tilamme ovat mahdollisimman turvallisia, kertoo G Livelabin toimitusjohtaja Annamaija Saarela . Torstaina G Livelab päivitti turvallisuusohjettaan Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen tiedotustilaisuuden jälkeen. Jatkossa ravintola suosittaa maskin käyttöä asiakkaille ravintolaan saapuessa ja sieltä poistuessa, koska näissä tilanteissa turvavälejä ei välttämättä pystytä toteuttamaan. Saarela sanoo, että koska G Livelab on ravintolatila, aukioloaikojen tai anniskelun tiukennukset kohdistuvat suoraan G Livelabin liiketoimintaan. Jos ravintoloita koskeviin rajoitteisiin jälleen päädytään, Saarela nostaa esille taloudellisen korvauksen tarpeen. – Ymmärrän tilanteen, että epidemia pitää saada torpattua ja olemme siinä täysillä mukana, mutta toisessa vaakakupissa on tietenkin elinkeino ja ihmisten työt.