Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Jääkiekkoliigan on vaikea käyttää MM-kultaa katsomoiden täyttämiseen

Torstaina käynnistyvällä jääkiekkoliigalla on jälleen etsikkoaika. Suomen kolmas miesten maailmanmestaruus perustui paljolti liigapelaajien hienoon panokseen. Kultaryhmässä luisteli 12 pelaajaa liigasta, mikä on poikkeuksellisen suuri määrä. Leijonien tempun pitäisi kaiken järjen mukaan nyt näkyä kiinnostuksessa Liigaa kohtaan. Paitsi että. Parhaat pelaajat viedään käsistä. Maailmanmestareista vain kolme aloittaa kautensa Suomen pääsarjassa. He ovat Tapparan Niko Ojamäki ja Kristian Kuusela sekä Kärppien Juho Lammikko , joka hyppää liigakaukaloihin NHL:stä. Pelaajaviennin takia maailmanmestaruutta on vaikea käyttää vipuvartena katsomoiden täyttämiseen. On käytettävä muita keinoja. Jokainen seura voi huoletta markkinoida Liigaa huippusarjana. Se kävi selväksi viimeistään kevään MM-kisoissa. Pääsarjassa luja jääkiekko-osaaminen näkyy korkeana vaatimustasona, mitä tulee pelaajien urheilullisuuteen, pelin nopeuteen tai taktisuuteen. Kun ostat pääsylipun liigapeliin, saat kylkiäisinä pitävän laatutakuun. Viime kaudella 450 liigapeliä keräsivät yhteensä 1,9 miljoonaa katsojaa eli yleisöä oli keskimäärin 4232 ottelua kohti. Keskiarvon ylitti viisi joukkuetta eli HIFK (7100), TPS (5462), Kärpät (5260), Tappara (5227) ja Ilves (5042). Kun seurojen tämän kauden yleisötavoitteet lasketaan yhteen, yleisökeskiarvon pitäisi ponkaista 4310:een. Nousu-uralle olisi syytä päästäkin, sillä viime kauden keskiarvo oli matalin 34 vuoteen. Liigaseurat joutuvat tekemään lujasti töitä tavoitteidensa eteen. Kilpailu ihmisten huomiosta on tunnetusti kovaa. Toiminnan kulut ovat korkeat ja tuote kunnossa, joten lippujen alennusmyynti ei ole vaihtoehto. Seurat ovat kiertäneet tätä karikkoa teemapeleillä. Lasten lauantai, teinitorstai, pariskuntien perjantai? Kuten Tapparan eläköityvä toimitusjohtaja Mikko Leinonen muistaa aina mainita, yleisömääriä merkittävämpää on kassaan kertyvien eurojen määrä. Esimerkiksi aitiomyynti vaikuttaa paljon. Yhteiselo kiekkomedian kanssa ratkaisee sekin, mitä viivan alle jää. Liigaseurojen tärkein kumppani on Telia, joka maksaa tv-sopimuksesta peräti 23 miljoonaa euroa vuodessa. Miljoonaluokan korvaus tuntuu jokaisen 15 seuran budjetissa. Alkukangertelun jälkeen Telia on tarjonnut kuluttajille hyvää tuotetta suoraan kotisohville. Verrattuna pääsylippujen hintoihin Telian palvelu on kilpailukykyinen. Ymmärrän hyvin perhettä, joka valitsee koti-illan suosikkijoukkueensa parissa, eikä vaivaudu halliin. Jääkiekon kannalta on tärkeintä, että ihmiset kuluttavat lajia edes jossain muodossa. Pelkkiä yleisömääriä ei siis kannata tuijottaa, kun puhutaan Liigan suosiosta. Sarjan asema on vahva.