Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen terveyspalvelujen neuvontanumeroon uudistus: muut kuin koronapuhelut pääsevät pian paremmin läpi – ”Työntekijöiden määrä pitäisi vielä tuplata”

Kaupungin terveyspalveluiden neuvontanumeron ruuhkaa on pyritty purkamaan lisäämällä henkilökuntaa. Lisäystä on saatu parissa viikossa 25 prosenttia, mikä tarkoittaa, että jokaiseen työvuoroon on saatu kahdesta kolmeen uutta työntekijää, kertoo Tampereen kaupungin hoitotyön päällikkö Birgit Aikio . Aiemmin vuorossa työskenteli 9 puhelimeen vastaavaa työntekijää. – Kaupungin terveyspalveluiden neuvontaa vahvistettiin, mutta kysyntä on niin suurta, ettei se riitä, Aikio toteaa. Hän arvioi, että terveysneuvontaan pitäisi saada tällä hetkellä tuplamäärä vastaajia nykyiseen verrattuna. Se on vaikeaa muun muassa siksi, että osaavaa henkilökuntaa ei ole riittävästi saatavilla. Tähän mennessä työntekijäpulaa on ratkaistu muun muassa siirtämällä työntekijöitä muilta terveysasemilta ja -tehtävistä hoitamaan puhelinneuvontaa. Palveluita kehitetään jatkuvasti Terveyspalveluiden neuvontapuhelimeen tulee lähipäivinä uusi toiminto, jonka tarkoitus on varmistaa, että myös muut puhelut kuin koronapuhelut menisivät läpi. Jatkossa numeroon soittaja valitsee numeronäppäimin sen, koskeeko neuvonnan tarve koronaa vai muita terveysasioita. Uudistus tulee Aikion mukaan käyttöön mahdollisesti jo tiistaina. Sähköisiä palveluita kehitetään Aikion mukaan myös siten, että internetsivuilta voisi jossain vaiheessa saada lähetteen näytteenottoon, jos kriteerit näytteenotolle täyttyvät. Aamuisin pahin ruuhka Sekä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin (PSHP) koronaneuvonta että kaupungin terveyspalveluiden neuvontanumero ovat edelleen hyvin ruuhkautuneita. – Kokoajan on hirvittävä ruuhka, ei ole päivästä tai vuorokaudesta kysymys, Aikio kertoo. Viime viikolla puheluita tuli yli 17 000. Terveysneuvontanumeroon tulee eniten puheluita aamuisin seitsemän ja yhdeksän välillä. Tuolloin puheluita tulee lähes kymmenkertainen määrä muihin aikoihin verrattuna. Muuten ruuhka on päivän mittaan Aikion mukaan tasainen. Illalla ja viikonloppuisin vastaajia on vähemmän työvuorossa, joten päiväaikaan on todennäköisempää saada puhelu läpi. Terveysneuvontanumeron takaisinsoittopalvelu on ollut pois käytöstä lähes kolme viikkoa. Palvelu lopetettiin, koska neuvonnassa ei pystytty vastaamaan kohtuullisessa ajassa. Palvelu otetaan käyttöön Aikion mukaan sitten, kun ruuhkaa on pystytty purkamaan riittävästi. Koronatestiin pääsy kangertelee edelleen Koronatestiin Tampereella ei pääse vieläkään tavoiteajassa eli 1–1,5 vuorokaudessa. Maanantaina koronatestiin saattoi saada ajan Hatanpään pisteelle torstaiksi, Lielahteen torstaiksi ja Tampereen yliopistolliselle sairaalalle perjantaiksi. Koronatestiin joutui viime viikon perjantaina jonottamaan PSHP:n näytteenottopisteille noin 6–7 vuorokautta ja drive in -testauspisteisiinkin noin 5 päivää. Aamulehti uutisoi lauantaina, että samalla viikolla avatulle Lielahden drive-in -testauspisteelle on voinut saada ajan jopa parissa päivässä . Lielahden pisteen avulla pyritään helpottamaan Taysin ja Hatanpään jonotilannetta.