Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pitkään Aki Ajon talliin kuulunut huippunimi siirtyi kuninkuusluokkaan – tähän kuskiin katseet kohdistuvat nyt: ”Nuori superlahjakkuus”

Aki Ajo lähtee muutaman vuoden tauon jälkeen taistelemaan kärkisijoista kahdessa luokassa, kun ratamoottoripyöräilyn MM-sarja käynnistyy viikonloppuna. Red Bull KTM Ajo -tallin päällikkö odottaa menestystä Moto2-luokan lisäksi pykälää pienemmästä luokasta eli Moto3:sta. Brad Binder ajoi Ajon tallissa Moto3-mestariksi 2016, mutta sittemmin talli on toiminut luokassa lähinnä junioritiiminä ja ajattanut pääosin vain yhtä kuljettajaa. – Sitä ennen olimme johtava talli Moto3:ssa, ja nyt haemme sitä asemaa takaisin kumppaneidenkin pyynnöstä. Meillä on hirmu hyvä kuvio siinä tällä hetkellä, Ajo sanoo. Ajon kuljettajat Moto3:ssa ovat espanjalainen Raul Fernandez , 19, ja japanilainen Kaito Toba , 19. Fernandez aloittaa luokassa toisen täyden kautensa. Hänellä ei ole vielä yltänyt palkinnoille. Toba on ajanut Hondan pyörällä kolme kautta ja voittanut yhden osakilpailun. Ajo luonnehtii kaksikkoa nuoreksi ja nälkäiseksi, mutta myös jo kokeneeksi. – KTM on parantanut pyöräänsä. Honda on ollut vähän edellä, mutta näyttää siltä, että olemme valmiita haastamaan heidät uudestaan, Ajo sanoo. – Toivon, että olemme kärjessä jo tänä vuonna, mutta ehkä mestaruustavoitteet ovat vuodessa 2021. Muutos Moto2:ssa Myös Moto2-luokassa Ajo luottaa espanjalaisjapanilaiseen ajotaitoon, kun kuljettajina ovat Jorge Martin , 22, ja Tetsuta Nagashima , 27. Peräti viisi vuotta Ajon kuskikatraaseen kuulunut huippukuski Brad Binder siirtyi MM-hopean jälkeen kuninkuusluokkaan. Odotukset kohdistuvat erityisesti Martiniin, joka voitti Moto3-luokan mestaruuden toissa kaudella. Hän kuului Ajon talliin jo viime kaudella. Debyytti Moto2-luokassa toi kaksi palkintosijaa. Nagashima on ajanut Moto2:ssa neljä täyttä kautta ilman palkintopallipaikkoja. – Molemmilla on potentiaalia ajaa palkintopallipaikoista ja miksi ei jopa mestaruudesta, Ajo sanoo. – Martin on nuori superlahjakkuus. Ajon talli koki täksi Moto2-kaudeksi ison muutoksen, kun KTM ei jatkanut enää runkovalmistajana. KTM on kuitenkin yhä Ajon tallin pääyhteistyökumppani. Talli käyttää Moto2:ssa Kalexin runkoa, kuten tekee suurin osa luokan talleista. KTM keskittyy jatkossa kehitystyöhön MotoGP- ja Moto3-luokissa. Ajo sanoo, että Kalexille siirtyminen vaatii oman opettelunsa. – Näen tässä paljon positiivisia asioita. Täytyy vain oppia uusi runko mahdollisimman nopeasti. Toivottavasti olemme jo alkukisoissa kärjessä. Kotikisa kohokohtana Ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan kausi 2020 käynnistyy viikonloppuna Qatarissa. Kausi käynnistyy kuitenkin vain Moto3- ja Moto2-luokilla. MotoGP-luokkaa ei Qatarissa nähdä koronaviruksen takia. Italiasta tulevat joutuvat Qatarissa tällä hetkellä karanteeniin. Italia on lajin suurmaa, joten siksi luokan kisat peruttiin. Pienemmät luokat olivat testien jäljiltä jo valmiiksi paikalla Losailin radalla. Lisäksi Thaimaan osakilpailua ei voida ajaa ainakaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti 22. maaliskuuta. Suomalaisittain kauden kohokohta on Kymi Ringillä heinäkuussa ajettava osakilpailu. MM-sarja palaa Suomeen 38 vuoden tauon jälkeen. – Odotan sitä tosi innokkaana, mutta yritän malttaa mieleni ja keskittyä siihen niin kuin kaikkiin muihinkin kisoihin, Ajo sanoo. Hän luonnehtii rataprofiilia erilaiseksi moneen muuhun verrattuna. – Siellä on enemmän hitaampia paikkoja ja mutkayhdistelmiä. Pitkä sarja tarvitsee erilaisia ratoja.