Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Cargotecin ja Konecranesin yhdistyminen loisi uuden jättiläisen, jolla olisi merkittävää osaamista myös Tampereella – Näin toimitusjohtaja vastaa kysymyksiin yhtiön tulevaisuudesta Ruskossa

Suomeen on syntymässä uusi konepajajätti, kun nosturivalmistaja Konecranes ja lastin- ja kuormankäsittelyalan Cargotec sulautuvat. Yhtiöiden hallitukset allekirjoittivat yhdistymissopimuksen torstaiaamuna. Suunnitelmat tulevalle yhtiölle ovat suuret. Cargotec ja Konecranes kuvailevat uutta yhtiötä kestävien materiaalivirtojen maailmanlaajuiseksi johtajaksi. Yhdistymisessä syntyy liikevaihdoltaan noin 7 miljardin euron kokoinen yhtiö, jolla olisi noin 29 000 työntekijää yli 50 maassa. Liikevaihdolla mitattuna uusi yhtiö olisi 12. suurin Suomessa. Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen uskoo, että yhtiöiden hallitusten ja omistajien mielestä aika on nyt oikea yhdistymiselle. Molempia yhtiöitä seuraava Inderesin analyytikko Erkki Vesola sanoo kuitenkin yllättyneensä yhtiöiden suunnitelmista. – Minut uutinen yllätti. Kyllä tätä on valmisteltu piirustuslaudoilla varmaan ihan huolella, vaikka yhtiöiden mukaan niiden hallitukset ovat keskustelleet vain pari kuukautta, Vesola sanoo. Ruskossa keskeistä osaamista Mika Vehviläisen mukaan yhdistymisellä ei alkuvaiheessa ole vaikutusta Cargotecin toimintaan Tampereella. Sulautuminen pyritään viemään loppuun ensi vuoden loppuun mennessä ja se edellyttää hyväksyntää kilpailuviranomaiselta. – Tampere on meille tärkeä paikka nyt ja tulevaisuudessa. Suhtaudun hyvin optimistisesti siihen, mitä voimme jatkossakin tehdä Tampereella, Vehviläinen sanoo. Yhtiö työllistää Tampereella vajaa 450 työntekijää. Cargotegilla on Ruskon teollisuusalueella teknologia- ja osaamiskeskus, joka avattiin vuonna 2013. Yhtiö investoi keskukseen aikanaan noin 35 miljoonaa euroa. Vehviläisen mukaan Ruskossa on muun muassa laiteautomaatio-osaamista, jota tarvitaan myös jatkossa. Hän uskoo konttisatamien automatisaation olevan tuleva megatrendi. – Maailmalla on noin 1200 isoa konttisatamaa, joista vain noin 50 on osittain automatisoituja. Meidän satamien automatisoinnin tuotekehityksen keskus ja koko liiketoiminnan veto on Tampereella. Entä millaisia vaikutuksia yhdistymisellä voi olla Tampereella sen toteuduttua? Vehviläinen pitää tauon ennen kuin vastaa. – Näkisin tässä kyllä ennen kaikkea mahdollisuuksia yhdistää voimia. – Sulautumisessa on tietysti päällekkäisyyksiä. Ajattelumme lähtee silti voimakkaasti siitä, että tuotekehitys on nimenomaan sellainen alue, johon haluamme satsata enemmän. Eikä niinkään hakea sieltä tehokkuuksia tai päällekkäisyyksiä. Yhdistymisessä mahdollisuuksia ja päällekkäisyyksiä Mika Vehviläisen mukaan sulautuminen luo ennen kaikkea parempia kasvumahdollisuuksia. Leveämmillä hartioilla on enemmän mahdollisuuksia kasvaa lähellä oleville toimialoille esimerkiksi yritysostoilla. Analyytikko Erkki Vesola näkee uudella yhtiöllä olevan mahdollisuuksia etenkin tuotekehityksessä, palveluissa ja ympäristöystävällisempien ratkaisujen tuottamisessa. – Kun aika samantyyppisten teknologioiden ympärillä pyöritään ja siellä jaetaan osaamista ja käytäntöjä, niin kyllähän sitä kautta saadaan uusia tuotteita, innovaatioita ja tehokkuutta aikaiseksi, Vesola sanoo. Uusi yhtiö tavoittelee alustavasti yli 10 prosentin liikevoittoa, jonka saavuttamista tukevat yhtiöiden mukaan noin 100 miljoonan euron vuotuiset synergiaedut. Yhtiöiden mukaan synergiaetuja voidaan saada muun muassa hankintojen ja liikevaihtosynergian kautta, kun kaksi yhtiötä ei tee ristiinmyyntiä. Vesola arvioi, että kustannussynergiat tulevat olemaan kokonaisuuden osalta suurempia. Mahdollisuuksien lisäksi uudella yhtiöllä on toiminnoissaan Vesolan mukaan myös päällekkäisyyksiä. Tuoteportfolioiden kautta päällekkäisyyttä on satamissa, etenkin kontinkäsittelylaitteissa. – Yhtiöillä on maailmalla yhteensä yli 800 huoltopistettä. Kyllä niitä yhdistelemällä ja lakkauttamalla varmasti saadaan kyllä säästöjä aikaiseksi. Molempien kurssit ampaisivat nousuun Sijoittajat ovat reagoineet Cargotecin ja Konecranesin yhdistymiseen positiivisesti. Molempien yhtiöiden osakkeet lähtivät heti torstaiaamuna yli 10 prosentin nousuun. Sulautumisen jälkeen uuden yhtiön suurimmat omistajat tulevat olemaan Herlinin suvun sijoitusyhtiöt Wipunen, Mariatorp ja Pivosto. Tulevan yhtiön hallituksen puheenjohtajaksi ehdotetaan Christoph Vitzthumia , joka toimii nykyisin Konecranesin hallituksen puheenjohtaja. Toimitusjohtaja, yhtiön nimi ja pääkonttorin sijainti päätetään ja julkistetaan myöhemmin. Millainen yhtiö Cargotecista ja Konecranesista olisi yhdessä tulossa? – Mielenkiintoisen näköinen. Jo Cargotecia on eri toimialojen liiketoimintojen yhteensopivuuden kannalta pidetty vähän sekavana. En usko, että lopullinen rakenne on tässä. Jotain järjestelyjä tulee, kunhan on laitettu hynttyyt yhteen, Vesola vastaa.