Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ruuhkiin luvassa pian helpotusta Tampereella – Vaitinaron sumppuristeyksen lisäkaista valmistuu etuajassa

Tampereelta länteen päin autoileville on luvassa pian helpotusta, kun Vaitinaron eli Paasikiventien ja Nokian moottoritien risteykseen valmistuu kolmas kaista eli lisäkaista lännen suuntaan. Kaistan piti valmistua marraskuussa, mutta Pirkanmaan ely-keskuksen projektipäällikön Jarkko Peuralan mukaan kaista avataan jo 12. lokakuuta alkavalla viikolla. Tarkka päiväkin on jo tiedossa, mutta Peurala ei paljasta sitä, koska rakentamisessa voi aina tulla vastaan yllätyksiä. Tähän mennessä eteen tulleet yllätykset eivät ole vaikuttaneet merkittävästi aikatauluun. Peuralan mukaan urakoitsija Hervannan kaivin oy on suoriutunut urakasta sujuvasti. Rakentaminen alkoi elokuussa Vaitinaron risteys on tunnettu ruuhkistaan, ja kolmannen kaistan on tarkoitus helpottaa niitä. Tienkäyttäjien toiveena on myös se, että samalla Rantatunnelin liikenne helpottuu, eikä sitä tarvitse sulkea niin usein kuin nykyään. Esimerkiksi tämän viikon tiistaina länteen menevä tunneli suljettiin useita kertoja kello 15:n jälkeen. Tunnelissa on automaattinen sääntelyjärjestelmä, jonka tarkoitus on varmistaa, ettei tunneliin muodostu jonoja. Vaitinaron lisäkaistan rakentaminen alkoi elokuussa. Kaista ulottuu Paasikiventien pohjoispuolelle Uittotunnelin tienoilta Enqvistinkadun risteykseen saakka. Kolmas kaista on väliaikaisratkaisu vilkasliikenteiseen paikkaan. – Jos Vaitinaroon joskus rakennetaan eritasoliittymä, kaista jää tarpeettomaksi, mutta siihen menee varmasti vuosia, Peurala sanoo. Kaista maksaa Peuralan mukaan noin miljoona euroa. Alun perin hinta-arvio oli puolitoista miljoonaa euroa. Urakan hoitaa maanrakennusyhtiö Hervannan kaivin oy. Peuralan mukaan työmaasta tuli ely-keskukseen vain yksi kielteinen palaute, joka koski terävää asvaltin reunaa. Se korjattiin Peuralan mukaan saman tien. – Selvisimme tästä urakasta hyvin vähillä häiriöillä, Peurala summaa. Korjaus 1.10. kello 13.20: Jutussa puhuttiin virheellisesti tekstissä ja kuvatekstissä kolmannesta lisäkaistasta. Kyseessä on kolmas kaista eli lisäkaista, ei kolmas lisäkaista.