Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Areenan perustuksia luodaan jo Tampereen Kannella, seinät alkavat nousta syyskuussa – 160 työntekijän joukko jopa kolminkertaistuu

Monitoimiareenan perustuksia ryhdyttiin rakentamaan Tampereen eteläkannelle tiistaina. Ensimmäisessä vaiheessa kannen päälle valetaan betonista pilarianturoita, joihin noin 13 000 katsojaa vetävän monitoimiareenan rakenteet voidaan kiinnittää. Näkyviä rakenteita, kuten pilareita ja seiniä, nousee katukuvaan syyskuussa. Samaan aikaan areenan perustustöiden kanssa eteläkannella tehdään raudoitus- ja valutöitä ja rakennetaan toista kahdesta tornitalosta. Tornitaloihin tulee liiketilaa, toimistoja ja asuntoja. Työmaalla työskentelee tällä hetkellä noin 160 työntekijää. – Kun kaikki työvaiheet ovat käynnissä, luku nousee lähemmäs 500:aan. Suurimmillaan työntekijämäärä on noin vuoden päästä, projektinjohtaja Rauno Kulmala kannelle rakentavasta SRV Pirkanmaasta sanoo. Työt etenevät vaihe vaiheelta Kannen raudoitus- ja valutyöt etenevät vaiheittain Sorinsillan päädystä Tampereen valtatien suuntaan. Eteläkannen kokonaispinta-ala tulee olemaan liki kaksi hehtaaria. Koko eteläkansi on valettu ensi kevääseen mennessä. Rakentaminen etenee samassa järjestyksessä. Ensimmäisenä kannen rakennuksista on ryhdytty rakentamaan asuintorni Topaasia ja toimistotorni Kruunua, jotka nousevat Sorinsillan päätyyn. Tornitalojen perustusten rakentaminen käynnistyi kesäkuussa. Topaasin ensimmäisen kerroksen seiniä on jo valettu paikan päällä. –  Aloitus on hidas, mutta kunhan päästään kunnolla liikkeelle, kerroksia nousee kolmen viikon välein, Kulmala arvioi. Myös Sorinkadun poliisitalon naapurissa rakennetaan parhaillaan. Kannen viereen nousee 17-kerroksinen asuinkerrostalo. Lue lisää: Tältä näyttää Tampereen uuden areenan kylkeen kohoava tornitalo – 17 kerrokseen rakennetaan yli 200 asuntoa ja seitsemän liiketilaa Viivästys kurotaan vielä kiinni Monitoimiareenan rakentaminen käynnistyi noin kaksi kuukautta jäljessä aikataulusta. – Kannen rakenteiden monimuotoisuus ja työmäärä on tullut osittain yllätyksenä. Viivästys on pieni, kun ajatellaan, että kyseessä on kolmen vuoden projekti. Viivästys on tarkoitus kiriä kiinni niin, että areena valmistuu alkuperäisen aikataulun mukaisesti vuoden 2021 jälkimmäisen puoliskon aikana. – Työt ovat edenneet hyvässä yhteistyössä kaikkien osapuolien kanssa. Olemme pystyneet hyödyntämään hyvin niitä työrakoja, joita olemme raideliikenteeltä saaneet. Kannen päälle rakentamisen käynnistyminen on Kulmalan mukaan merkittävä etappi. Jokaiselle kannen lohkolle suoritetaan käyttöönottokatselmus, jossa todetaan kannen kyseisen osuuden rakennettavuus ja mahdolliset laatupoikkeamat. – Kannen valmistuneissa osalohkoissa ei ole todettu laatupoikkeamia, Kulmala sanoo. Työturvallisuusvastuut siirtyvät rakennusten rakentamisen alkaessa SRV:lle. Lue kaikki oleellinen Kansi ja areena -hankkeen vaiheista tästä jutusta .