Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Vanhanen uskoo soten menevän tällä kertaa maaliin – esitti Ykkösaamussa myös uutta, paikannukseen perustuvaa liikenteen verojärjestelmää

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) uskoo, että sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus menee tällä kertaa maaliin. Vanhanen kommentoi eilen syntynyttä sote-sopua Ylen Ykkösaamussa. Hän sanoi, ettei usko, että esitys tulisi valiokunnista bumerangina takaisin, kuten viime kaudella kävi. –  Ainahan se on mahdollista, mutta en oikeastaan usko. Tätä on nyt hiottu sillä tavalla, ja perustuslailliset näkökulmat on minusta aika kestävästi punnittu, Vanhanen sanoi. Vanhanen muistutti, että sotea on yritetty uudistaa jo vuodesta 2005 ja Paras-hankkeesta lähtien. Hänen mukaansa Juha Sipilän (kesk.) hallituksen tavoite siitä, että sote-uudistuksella hillittäisiin kustannuksia kolmella miljardilla eurolla, osoittautui perustuslain näkökulmasta liian kunnianhimoiseksi tavoitteeksi. Tämän esityksen kustannuksia hillitsevä vaikutus tulee Vanhasen mukaan siitä, että sadat organisaatiot kootaan pariinkymmeneen organisaatioon, yhdistetään perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito sekä annetaan paremmat mahdollisuudet kehittää terveydenhuoltoa yhtenä kokonaisuutena. –  Sitä kautta myös julkinen talous pärjää paremmin. Välittömät vaikutukset lasketaan noin puolen miljardin luokassa, ja niidenkin saavuttamiseen on verraten pitkä aikataulu. Uudistus oli Vanhasen mukaan kuitenkin välttämätön myös valtiontalouden ja väestön ikääntymisen aiheuttaman haasteen kannalta. –  Ei ole mitään syytä arvioida, ettei myös tuottavuushyötyjä saataisi, kun uudistus tehdään. Ei vahvista Ylen tietoja Länsi-Pohjan ulkoistuksen perumisesta Vanhanen ei vahvistanut Ylen uutista siitä, että Kemissä sijaitseva Länsi-Pohja joutuisi perumaan keskussairaalan ulkoistuksensa, jos esitys hyväksytään sellaisenaan. Esitys menee vielä hallituspuolueiden eduskuntaryhmien puntaroitavaksi. –  En vahvista mitään yksityiskohtia. Hallituksen piirissä saatiin lausuntojen jälkeen sopu niistä ratkaisuista, jotka tehdään, ja ne kirjoitetaan puhtaaksi viikonlopun aikana. On hyvin tärkeää, että sitten, kun sovun sisältö vahvistetaan, se kerrotaan täsmällisesti koko kokonaisuutena. Ne ovat tärkeitä tietoja kaikille. Jo tehdyt ulkoistukset ja Itä-Savon kohtalo olivat vaikeimmat kysymykset, jotka Vanhasen mukaan on ratkaistu. –  Mutta en kerro, millä tavalla. Ne olivat yksittäisiä tärkeitä ja vaikeita asioita, mutta tässä kokonaisuudessa sittenkin suhteellisen pieniä kysymyksiä. Ne ovat niille alueille tavattoman tärkeitä, ja siksi on tärkeää, että sitten, kun ne kerrotaan, kerrotaan kokonaisuudessaan, mitä niihin liittyy. Ylen tietojen mukaan neuvotteluissa olisi päädytty ratkaisuun, jossa Savonlinna ja ympäryskunnat saavat säilyttää sairaalansa, mutta seutu kuuluu jatkossa Etelä-Savoon. Liikenteeseen paikannukseen perustuva verojärjestelmä Vanhanen haluaa, että Suomessa siirryttäisiin pitkällä aikavälillä uuteen liikenteen verojärjestelmään, joka perustuisi paikannukseen ja eri tieluokkiin. –  Heikommilla paikallisteillä maksu olisi alempi ja moottoriteillä ja sellaisilla kaduilla, joita koko ajan hoidetaan, maksu olisi korkeampi, Vanhanen sanoi Ylen Ykkösaamussa lauantaina. Kärjistetysti voisi Vanhasen mukaan sanoa niin, että isoimmat maksut maksettaisiin siellä, missä liikennettä on paljon, tiet ovat kunnossa ja myös joukkoliikenne toimii. –  Siellä maksetaan, mihin yhteiskunta satsaa. Vanhasen mielestä nykyisessä järjestelmässä on ollut valtava epäsuhta, kun rahat kerätään sieltä, missä bensaa ja dieseliä kuluu eniten, ja ne satsataan pienille alueille. Vanhasen mukaan vastaavaa järjestelmää ei ole missään maailmassa, mutta hän uskoo, että uusi tekniikka antaisi siihen mahdollisuuden. Viranhaltijoiden arvion mukaan uuden järjestelmän laatiminen veisi noin kymmenen vuotta, hän sanoi. Hän kertoi tavanneensa muutama viikko sitten työryhmän edustajat, jotka valmistelevat ensi kevääksi liikenteen kokonaisverouudistusta, ja kehottaneensa heitä pohtimaan sen rinnalla tätä uutta mallia. Litroihin perustuvasta verojärjestelmästä pitäisi luopua Vanhasen mielestä litroihin perustuvasta liikenteen verojärjestelmästä pitäisi luopua, koska se hänen mielestään rankaisee niitä, jotka ajavat pitkiä sorateitä. –  Liikenteen verotuksen uudistamiseen liittyy monia paineita ja monia odotuksia. Yhdet odotukset liittyvät liikenteen päästöihin, mutta valtiovarainministerin näkökulmasta yhtä tärkeä seikka on se, että kun liikenteen erilaisilla veroilla ja maksuilla arvonlisäveroineen kerätään kahdeksanmiljardia euroa, se on valtava osa koko valtion tulonsaannissa. Isommassa uudistuksessa kipakkaakin keskustelua herättäneet tietullit menettäisivät Vanhasen mukaan merkityksensä. –  Tietullit ovat hallitusohjelmassa, ja puolustan hallitusohjelmaa, jotta mahdollistetaan lainsäädännön tekeminen, mutta tiedämme, että kehyskunnat eivät missään tapauksessa hyväksy sitä. Isommassa reformissa ruuhkamaksuajattelu tulisi kerralla ja tasot olisivat säädettävissä. Päivitys 10.10. kello 13.46: Lisätty liikenteen verojärjestelmää koskeva osio.