Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampereen Hämeensillan ensimmäinen puolisko sai asvaltin – liikenne siirtyy nyt sillan eteläpuolelle ja työmaa pohjoispuolelle

Tampereen Hämeensillan kunnostuksen eteläpuoli on valmistumassa. Sillan eteläiselle kannelle laitettiin uutta asvalttia keskiviikkona. Bussiliikenne siirtyy uudelle puolelle jo torstaina. Hämeensilta puretaan ja rakennetaan uudestaan kahdessa vaiheessa. Sillan eteläosan uusiminen alkoi tammikuussa 2018. Nyt, kun eteläinen puolisko on saatu valmiiksi, työt siirtyvät sillan pohjoiselle puolelle. Samalla liikenne siirtyy sillan eteläpuolelle. Liikennejärjestelyjen muutokset tehdään vaiheittain kahtena yönä. Muutostyöt aloitettiin keskiviikko-iltana, ne jatkuvat torstai-iltana ja valmistuvat perjantaina aamuun mennessä. Kulku ei esty Liikennejärjestelyjen muutostöistä voi aiheutua haittaa liikenteelle. Bussit, taksit ja huoltoliikenne pääsevät kuitenkin kulkemaan koko ajan muutostöiden aikanakin. Jalankulkijoille on oma kulkuväylä ajoraidan jompaakumpaa reunaa pitkin. Uudet liikennejärjestelyt sillan toisella puolella ovat samankaltaiset kuin nykyiset. Molemmin puolin ajoratoja ovat noin kaksi metriä leveät jalankulkuväylät. Ajoneuvoliikenne on eroteltu jalkakäytävistä raskailla betonikaiteilla. Toinen vaihe alkaa Hämeensillan uudelleen rakentamisen kakkosvaiheen työt alkavat maiden kaivamisella maanantaina 8. huhtikuuta. Silloin työn alle otetaan sillan pohjoinen puoli. Holvin purkutyöt käynnistyvät toukokuun alkupuolella. Hämeensilta puretaan yksi puoli kerrallaan kivi kiveltä. Kiviverhoilu otetaan talteen ja tuodaan paikalleen sitten, kun siltarakenteet ovat valmiina. Kokonaisuudessaan sillan on arvioitu olevan valmis loppuvuodesta 2019. Tämän jälkeen sillalla alkaa raitiotien sekä pintarakenteiden rakentaminen. Hämeensilta valmistui vuonna 1929. Viimeksi sitä on laajemmin peruskorjattu vuosina 1997–1998. Sillan purkamisen ja uudelleenrakentamisen kustannusarvio on viisi miljoonaa euroa. Uuden sillan käyttöikä on noin sata vuotta. Vanhaa korjaamalla olisi lisäkäyttöaikaa tullut vain 15–20 vuotta, minkä jälkeen silta olisi pitänyt uusia. Silta on valmis loppuvuodesta 2019.