Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ammattilaiset kertovat, mitkä ovat pirkanmaalaisten suosikkituotteet korona-aikana – Arjen mukava vaate nousi hitiksi: ”Erityisen kovaa kriisin ja etätyökomennusten alkaessa”

Koronaviruspandemia on saanut pirkanmaalaiset hellat kuumiksi. Kotona tehdään nyt ruokaa poikkeuksellisessa tahdissa ja tämä näkyy paikallisten ruokakauppojen myynnistä. Tampereen Kalevan ja Kangasalan Prismojen ryhmäpäällikkö Mikko Mäki vastaa puhelimeen. Mäki aloittaa haastattelun muistuttamalla, että vaikka pandemia ravistelee koko maapallon rakenteita, suomalaiset kuluttajat pohjaavat edelleen ruokakaupassa pyhään viisikkoon. – Oli koronaa tai ei, ruokakaupan myydyimmät tuotteet ovat aina tietyt appelsiinit, banaanit, omenat, maidot ja kahvit, Mäki kertoo. Aamulehti selvitti, mitkä ovat paikallisten, erilaisten kauppojen nousukiidossa olevat hittituotteet korona-aikana. Mäki saakin ladata tiskiin Kalevan Prisman myyntidataa. Hän kertoo Prisman väen odottaneen, että ravintoloiden sulkeminen ja etätöiden tekeminen johtaisi valmisruuan myynnin selvään nousuun. Onkin käynyt toisin. – Tuotteet, jotka ovat olleet suurimmassa nosteessa korona-aikana, ovat jauhot, erilaiset säilykkeet, ruokapakasteet, ja pastat, riisit sekä nuudelit. Viidentenä on vielä erilaiset saippuat. Mikäli saatavuutta olisi alussa ollut enemmän, tämä kuuluisa wc-paperi olisi listalla. Yleisesti voi sanoa, että ruuan raaka-aineet ovat nousseet aivan eri tasolle, Mäki paljastaa. – Näemme, että ruokaa tehdään enemmän kotona. Sama trendi näkyy myös siten, että ruuanlaittovälineitä on pistetty uusiksi. Erilaiset välineet ja astiat, kuten paistinpannut ja kattilat, on vaihdettu uusiin. Pirkanmaalainen pyörittää arkeaan nyt kotona. Prismassa sen aistii myös ruokatuotteiden ulkopuolelta. – Kun kuntosalit ovat kiinni, kotikuntoilulaitteiden myynti on moninkertaistunut viime kuukausina, Mäki kertoo. Lökärit kunniaan Kotikuntoilun suosio näkyy totta kai myös urheilukaupoissa. Kotitreenivarusteet ja -välineet ovat tehneet kauppansa. Urheiluliikkeistä on haettu toisaalta hikoilun vastapainoksi myös arkista mukavuutta. XXL Lielahden tavaratalopäällikkö Tuuli Tolvanen kertoo, että heidän myyntinsä kärkiveturi on ollut collegehousut. Eli niin sanotut lökärit. – Collegehousujen menekki oli erityisen kovaa kriisin ja etätyökomennusten alkaessa, Tolvanen sanoo. Tolvanen kertoo XXL Lielahdesta saamansa kokemuksen perusteella, että ihmiset ovat ulkoilleet paljon. Lasten ja aikuisten ulkoiluvaatteet ja -varusteet ovat olleet suosittuja. Harrastuksissa pirkanmaalaiset kuluttajat ovat satsanneet koronan kannalta turvallisiin lajeihin, kuten retkeilyyn, polkupyöräilyyn, kalastukseen, golfiin ja frisbeegolfiin. Kotia kuntoon Koronaviruspandemia on saanut paikalliset ihmiset laittamaan kotejaan, joissa vietetään nyt paljon aikaa, parempaan kuntoon. Tämän puolesta puhuu Pirkkalan Bauhausin ja Lielahden Plantagenin antama arvio. Plantagenin myymäläpäällikkö Merja Hanhisuo kertoo, että heidän hittituotteensa on ollut lavakaulus. – Lavakauluksesta on todella helppoa aloittaa viljely. Niitä käytetään nykyään jopa parvekkeella, niihin on myynnissä alusia, Hanhisuo mainitsee. Pirkanmaalaiset eivät pelkästään istuta kasveja tai vihanneksia. Bauhausin apulaistavarapäällikkö Sofia Mattila kertoo, että heidän myyntinsä perusteella kuluttajat ovat aktivoituneet piharakentamisessa ja maanmyllertämisessä. Lannoitteita ja multia ostetaan paljon. Myös erilaiset öljyt ja maalit ovat olleet korona-aikana suosittuja. Tehokasta toimintaa Koronaviruksen tuomat muutokset eivät rajoitu siihen, mitä kuluttajat ostavat. Muutoksia on nähty myös siinä, miten ihmiset tekevät ostoksiaan. Eri kauppojen ammattilaiset kuvaavat, kuinka ihmiset toimivat kaupoissa laskelmoidummin. Monet arvioivat, että tuotevalikoimaa on tarkkailtu etukäteen verkkokaupasta ja ostopäätökset on jo tehty kauppaan tultaessa. – Kauppaan tullaan ostoaikeissa, eikä pistäytymään, tiivistää kuuden liikkeen voimin Pirkanmaalla operoivan Suomalaisen kirjakaupan toimitusjohtaja Minna Kokka . Yksi trendi on se, että kuluttajat eivät lähde kaupoille yhtä usein kuin ennen, mutta ostavat kerralla isomman määrän. Ostosten keskihinta on noussut. – Ihmiset ostavat harvemmin, mutta enemmän kerralla ja aavistuksen keskihinnaltaan halvempia tuotteita, Tampereen Alkoissa myymäläpäällikkönä toimiva Petri Uusi-Mäkelä toteaa. Kuluttajat ovat liikkeellä aiempaa tasaisemmin eri kellonaikoina, kenties välttääkseen ruuhka-aikojen ihmismassoja. – Jos aiemmin tultiin kiirastorstaina kauppaan, niin nyt pääsiäisen ostaminen alkoi aiemmin, Prisman Mäki havainnollistaa. Ruokakauppa / Prisma, Tampereen Kaleva: Jauhot, erilaiset säilykkeet, ruokapakasteet, pastat, riisit, nuudelit ja saippuat. Ruokailuvälineet. Kotikuntoilutuotteet. Urheilukauppa / XXL, Tampereen Lielahti: Collegehousut. Lasten ja aikuisten ulkoiluvaatteet ja -varusteet. Retkeilyvarusteet, kotikuntoilutarvikkeet ja polkupyörät. Kalastus-, golf- ja frisbeegolf-välineet. Puutarhakauppa / Plantagen, Tampereen Lielahti: Lavakaulukset. Alkoholikauppa / Alko, Tampereen Tammela: Hanapakkaukset. Rautakauppa / Bauhaus, Pirkkala: Maanparannuksen ja piharakentamisen tuotteet, kuten mullat, lannoitteet, öljyt ja maalit. Kirjakauppa / Suomalainen kirjakauppa: Lautapelit.