Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kalervo Kummola on väärässä: Autoilulla on jatkossakin sijansa Tampereen seudun liikenteessä

Kalervo Kummola kirjoitti mielipiteen (AL 16.9) valtion ja Tampereen seudun kuntien MAL-sopimuksesta. Sopimus painottaa kestävän liikkumisen lisäämistä, mikä on myös suurten kaupunkiseutujen oma tavoite ja samalla hyvinvoinnin tekijä. Valtio on sitoutunut päästöjen vähentämiseen ja nojaa toimissa vahvasti suuriin kaupunkiseutuihin. Lue myös: Uusi sopimus tietää kylmää kyytiä yksityisautoilijoille Tampereella, kirjoittaa Kalervo Kummola – ”Siitä oikein huokuu henkilöautovastainen henki” Tavoitteiden saavuttamiseksi tulee tehdä paljon työtä paikallisesti. Osapuolet rahoittavat tätä työtä MAL-sopimuksin. Sopimusmenettely tuo valtion rahoitusta liikenneinfran rakentamiseen asemanseuduille, lähijunaliikenteelle, ratikalle, bussiliikenteelle sekä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen. Myös tieliikenteelle keskeisen Vaitinaron suunnittelua rahoitetaan. Unohtaa ei pidä myöskään asuntotuotannon rahoitusta. Sopimus käynnistää lisäksi useita tärkeitä selvityksiä kuten seudullinen lähijunaliikenne, jotka huomioidaan seuraavalla sopimuskierroksella. Vaikka uuden sopimuksen taloudellinen saanto on vahva, ei kansallisen ja kansainvälisen saavutettavuuden hankkeita mahtunut sopimukseen. Niitä käsitellään valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa. Alueen edunvalvojat ovat yhdessä laatineet valtateitä, ratoja ja lentoliikennettä koskevat viestit päättäjille. Kaupunkiseudun rakenne on hajanainen ja välimatkat usein pitkiä. Auton tärkeä rooli tunnistetaan. Valtion ja kuntien tavoitteiden saavuttaminen edellyttää kuitenkin muutoksia kulkutapojen valintaan. Liikennemuotojen tarkoituksenmukaista roolia ja kehittämistoimia arvioidaan kokonaisuutena seudullisessa suunnittelussa. Ruuhkamaksuja MAL-sopimus ei tuo kaupunkiseudulle. Valtio valmistelee ruuhkamaksulainsäädäntöä MAL-sopimuksista riippumatta. Seudun oman edun nimissä on hyvä olla mukana keskustelussa ja välittää tietoa alueen ominaispiirteistä. MAL-sopimusneuvotteluihin ja niiden ohjaukseen ovat osallistuneet edustajat kaikista Tampereen seudun kunnista. Kunnat pitävät tärkeänä suoraa neuvotteluyhteyttä valtion kanssa. MAL-sopimuksen taustalla on kuntien yhteinen tahtotila tulevaisuuden kaupunkiseudusta. Sopimus sitouttaa osapuolet toimimaan ja osoittaa rahoituksen neljän vuoden ajaksi. Lyhyen aikajänteen, rajallisten resurssien ja sopimuksen painotusten vuoksi kaikkia seudun liikennehankkeita ei sopimukseen ole mahtunut. Päivi Nurminen työskentelee seutujohtajana ja Tapani Touru liikennejärjestelmäpäällikkönä Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymässä.