Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Poliisi epäilee törkeitä veropetoksia tamperelaisessa mediatoimistossa – Kiinan valtio on rahoittanut toimintaa

Poliisi epäilee törkeitä veropetoksia tamperelaisessa mediayrityksessä, jonka toimintaa Kiinan valtio on rahoittanut. Rikosepäilyn kohteena oleva GBTimes-yritys julkaisee Kiinaa käsittelevää julkaisua, ja sen tytäryhtiö pyörittää muun muassa Radio Classicia. Helsingin Sanomien elokuussa julkaisemassa jutussa yhtiön toimitusjohtaja kertoi, että yrityksen toiminnan tarkoituksena on monipuolistaa kuvaa Kiinasta, jota hänen mukaansa on länsimediassa demonisoitu. Käräjäoikeuden julkisten tietojen mukaan toimitusjohtajaa, 58-vuotiasta kiinalaismiestä epäillään törkeistä veropetoksista vuosina 2012–2016. Avunannosta törkeään veropetokseen vuosina 2012–2015 epäillään 56-vuotiasta suomalaismiestä, joka on toiminut ainakin yrityksen edustajana eli prokuristina. Miesten ja yrityksen omaisuutta on pantu vakuustakavarikkoon yhteensä yli 700  000 euron edestä. Toimitusjohtaja Zhao Yinong ei ole vastannut STT:n sähköpostitse ja puhelimitse tekemiin yhteydenottopyyntöihin. Puhelimeen vastannut yrityksen työntekijä sanoi perjantaina ensin aamupäivällä ja myöhemmin iltapäivällä, että toimitusjohtaja on pitkässä kokouksessa eikä ehdi kommentoida. Yritystoiminnassa mukana olevan ja yhteyshenkilöksi ilmoitetun vaimon sanottiin olevan estynyt kommentoimaan Kiinan-työmatkan takia. STT:n tavoittama suomalaismies kiistää rikoksen, mutta tämän enempää hän ei halunnut kommentoida asiaa. Vakuustakavarikko on ensimmäisen kerran määrätty jo 27. kesäkuuta, ja sitä jatkettiin torstaina Pirkanmaan käräjäoikeudessa. Jutun tutkinnanjohtaja Kirsi Silomäki Sisä-Suomen poliisista ei halunnut kommentoida tutkintaa mitenkään. Kiinan valtion radioyhtiö irtisanoi sopimuksensa Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna yli 9,4 miljoonaa euroa ja liikevoitto alle 274  000 euroa. Vuonna 2017 liikevaihto oli yli 11 miljoonaa ja liikevoitto noin 765  000 euroa. Viimeisimmän tilinpäätöksen mukaan yhtiössä aloitettiin vuonna 2017 verotarkastus, joka koskee vuosia 2013–2018. Uutistoimisto Reuters kertoi vuonna 2015, että Kiinan valtion omistama China Radio Internationalin (CRI) tytäryhtiö omisti GBTimesista 60 prosenttia. Reutersin jutussa toimitusjohtaja Zhao kertoi CRI:n maksavan hänen yhtiölleen vuosittain useita miljoonia euroja radio-ohjelmien tuottamisesta paikallisyleisölle. GBTimesilla on Reutersin mukaan ollut toimintaa Suomen lisäksi ainakin Italiassa ja Unkarissa. GBTimesin uusimman tilinpäätöksen mukaan CRI irtisanoi sopimukset sen kanssa joulukuussa 2018, mikä johti henkilöstön irtisanomisiin tämän vuoden tammikuussa. Helsingin Sanomien elokuisessa jutussa Zhao sanoo, ettei tiedä, miksi rahoitus katkesi. Haastattelussa ei puhuta rikosepäilystä, vaikka poliisin esitutkintaan liittyvä vakuustakavarikko oli määrätty jo kesäkuussa ja verotarkastus alkoi jo vuonna 2017. Reuters: Liiketoimintamalli sama ympäri maailman Reuters kertoi vuonna 2015 julkaisemassa laajassa selvityksessä, että GBTimes on osa kansainvälistä Kiina-myönteistä julkaisuverkostoa, jota johdetaan Tampereen lisäksi Australian Melbournesta ja Yhdysvaltojen Los Angelesista. Liiketoiminta on rakentunut kaikissa maissa samalla tavalla: Kiinan valtion kanssa yhteistyötä tekevä kiinalainen yrittäjä luo paikallisen median, josta 60 prosentin omistusosuus on CRI:n kokonaan omistamalla tytäryhtiöllä, Reuters kirjoitti. Reutersin mukaan sen tiedot perustuvat maailmanlaajuisesti kerättyihin yritysasiakirjoihin. Julkaisuverkosto on yksi esimerkki siitä, miten Kiina pyrkii vaikuttamaan julkiseen mielipiteeseen maan rajojenkin ulkopuolella. Yhdysvaltojen johtaviin Kiina-asiantuntijoihin kuuluva David Shambaugh George Washington Universitysta arvioi vuonna 2017 Financial Timesille , että Kiina käyttää "pehmeään vaikuttamiseen" eli mielipiteen muokkaamiseen eri keinoin vuosittain 10–12 miljardia dollaria. Helsingin Sanomissa Zhao kiistää, että GBTimes tai verkosto olisi luotu Kiinan valtion aloitteesta. Hän sanoo, että koko verkoston takana on ollut hänen ideansa.