Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Huomasitko jo? Kalevassa Kekkosentien siltaan on ilmestynyt tuulessa ja auringossa välkkyvää taidetta – Ratikan reitille on valmistunut ensimmäinen maamerkkiteos

Kalevaan Kekkosentien siltaan on ilmestynyt ensimmäinen Tampereen Ratikan taide -hankkeeseen kuuluva maamerkkiteos. Se on suunnitellut videotaiteesta tunnettu Katarina Löfström , jolla on paljon kokemusta taiteesta, joka yhdistelee arkkitehtuuria, taidetta ja monenlaisia materiaaleja. Löfström on tunnettu myös tavastaan käyttää taiteessaan välkkyviä kuvioita ja optisia harhoja. Niitä hän pääsi hyödyntämää myös nyt Kekkosentien sillan maamerkkiteoksessa Movement no 1 . Löfström valittiin toteuttamaan Kekkosentien sillan taideteos avoimella portfoliohaulla. Hänen teoksensa yhdistyy luonnolliseksi osaksi suurempaa Ratikan taiteen kokonaisuutta saman väylän varrelle sijoittuvan Rantatunnelin teoksen ja Jan Anderzénin Turtolan tukimuuriin suunnitteleman teoksen kanssa. Silta herää eloon Kekkosentien sillan teoksessa on hyödynnetty Solaray-paneeleita, joiden valoa heijastavat ja tuulta hyödyntävät ominaisuudet saavat sillan näyttämään siltä kuin se liikkuisi itsestään. Taideteos näyttää erilaiselta sen mukaan, miten ja mistä suunnasta auringonvalo ja tuuli osuvat teokseen. Teos näkyy ohikulkijoille sekä päivällä että yöllä. – Halusin luoda maamerkin, joka on aina erilainen, kun ihmiset kulkevat sen ohi matkalla töihin tai kouluun, Löfström sanoo tiedotteessa. Kalevassa sijaitseva Kekkosentien ylittävä silta on rakennettu raitiotietä varten. Se ylittää Kekkosentien Teiskontien pohjoispuolella Tampereen ammattikorkeakoulun kohdalla. Taideteos ulottuu sillan molemmille puolin ja se näkyy jalankulkijoille sekä autoilijoille, mutta ei kuitenkaan häiritse liikennettä. Taidetta ratikan reitille Ratikan taide -hankkeella pyritään parantamaan ratikan ympäristön viihtyisyyttä. Ensimmäisenä taidetta tuotiin yleisön nähtäville väliaikaisesti ratikan työmaille muun muassa työmaa-aitoihin. Pysyvää taidetta suunnitellaan ja toteutetaan ratikkareitin varrelle ja pysäkeille. Nämä teokset näkyvät ratikan ympäristössä viimeistään liikennöinnin käynnistyttyä.