Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Viime vuosien ongelmat historiaan? Mercedeksen kohuttu keksintö voi auttaa huomattavasti Valtteri Bottasta

Mercedeksen uusin keksintö on saanut F1-varikon niin sekaisin, että formula ykkösten maailmanmestaruus tuntuu ratkenneen jo ennen ensimmäistäkään kilpailua. Tämä ei johdu yksin DAS:stä, vaan myös sen aiheuttamasta henkisestä iskusta. Mercedes on jyrännyt F1-sarjassa kuusi vuotta putkeen ja nyt se ilmestyi talvitesteihin innovaatiolla, joka loksautti jokaisen tallipäällikön suut auki. Kysymys kuuluu, miten kovimmat kilpailijat reagoivat. DAS:stä ei tiedetä vielä lähellekään kaikkea. Ei varsinkaan sitä kaikkein mielenkiintoisinta seikkaa: kuinka paljon se tuo Mercedekselle lisää vauhtia. Yleinen oletus on, että DAS:n ansiosta Mercedes pystyy lämmittämään eturenkaita tasaisemmin. Se vähentää renkaiden kulutusta, mikä taas kohentaa vauhtia. Mercedes-kuljettajat tuskin käyttävät DAS:ää jokaisella suoran pätkällä. Suurin hyöty voi esimerkiksi olla pitkillä suorilla, varikolta ulosmenokierroksilla, aika-ajoissa tai viimeisillä kierroksilla ennen varikkokäyntiä. Ne ovat merkittäviä yksityiskohtia kilpailuissa. Bottaksen vaikeudet Valtteri Bottas on pystynyt haastamaan Lewis Hamiltonia monella osa-alueella, mutta yhdessä asiassa hän on ollut säännöllisesti ja selkeästi brittimestaria huonompi. Bottas on kärsinyt huomattavasti enemmän kuin Hamilton stinttien loppuhetkillä. Nastolalainen joko ei osaa pitää renkaitaan yhtä hyvässä kunnossa kuin Hamilton tai hän ei osaa ajaa kuluneilla kumeilla yhtä hyvin. Tämä on erottanut kaksikon muutenkin: Hamilton osaa taikoa loistosuorituksia, vaikka auto ja olosuhteet eivät olisi optimaalisessa kunnossa. Stinttien viimeisillä kierroksilla voi voittaa tai menettää helposti useita sekunteja ja sijoituksia. DAS-järjestelmä saattaakin tuoda Bottakselle apua tähän ongelmaan, jos renkaat kestävät hyvässä kunnossa pidempään. Apu tulee nimenomaan taistelussa Ferrari- ja Red Bull -kuljettajia vastaan. Jäljelle jää vielä suurin haaste: Hamiltonin nujertaminen. Kiemurtelua DAS ei tuo yksinään yhtään voittoa saati mestaruutta Mercedekselle. Kyseessä on vain yksi lukuisista uudistuksista, joita tallit tuovat autoihinsa. Usein merkittävimmät kehitysaskeleet ovat katsojilta piilossa autojen sisällä. DAS hätkähdyttää, koska siinä käytetään rattia. Ratin liikuttelu edestakaisin yli kolmensadan kilometrin tuntivauhdissa tuntuu ajatuksenakin hurjalta. On varmaa, että jos DAS:n käytön epäillään olevan osallisena yhteenkään onnettomuuteen, Kansainvälinen autourheiluliitto FIA joutuu kovan paineen alle sen kieltämiseksi. Toistaiseksi FIA on sallinut DAS:n käytön alkavalla kaudella, mutta kunnon perusteluita ei ole kuulunut. FIA:n johtajat ovat kiemurrelleet asiasta kysyttäessä Barcelonan testeissä. Erikoiseksi tilanteen tekee se, että kyseinen järjestelmä kielletään vuoden 2021 säännöissä. Miksi ei heti? Tuskanhikeä Formuloiden historia on täynnä mitä erikoisimpia keksintöjä. Usein merkittävää lisäetua tuoneet uutuudet on kielletty heti, nopeasti tai viimeistään yhden kauden jälkeen. Moni muistaa, miten Mercedeksen edeltäjä Brawn GP nappasi sensaatiomaisen tuplamestaruuden tupladiffuusorillaan kaudella 2009. Mercedes on käyttänyt DAS:n kehittämiseen vuoden päivät. On oletettavaa, että kyseessä on merkittävä keksintö. Muuten kyseessä olisi yksi viime vuosien suurimmista flopeista. Niihin Mersulla ei ole ollut tapana sortua. Saksalaistallin menestyksen kulmakiviä ovat olleet varikon osaavin johto, huippusuunnittelijat, loputon intohimo auton kehittämiseen ja sarjan paras kuljettaja. Varsinkin Red Bull ja Ferrari vuodattavat tällä hetkellä tuskanhikeä. DAS:n salaisuus olisi löydettävä ja mahdollisesti kehitettävä sellainenkin itsekin. Järjestelmän luominen ennen kesää tai edes sen aikana vaikuttaa mahdottomalta. Tämä pitäisi tehdä tietäen, että DAS kielletään kohta kuitenkin. Samaan aikaan kovimman kilpailijan ratkaisuihin ei saisi käyttää liikaa voimavaroja. Näissä tilanteissa keskittyminen olennaiseen ja oman auton kehittämiseen voi herpaantua. Red Bullin suunnittelijaguru Adrian Newey osannee pitää pään kylmänä. Toisin voi olla Ferrarilla, jossa maltti ei ole ollut valttia. DAS on jälleen yksi esimerkki, että formuloissa insinöörit loihtivat huimia suorituksia siinä missä kuljettajatkin.