Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Vikkula, Otran tavaratalo... – Hämeenkadulla kaupat aina tulevat ja menevät

Kun lukee edelleen ratikkatyömaasta kirjoitettuja valituksia, tuntuu todella siltä, että se on monelle psyykeen kunnossa pitämistä. Jos näin todella on, niin hyvä niin. Eihän siinä ole mitään pahaa, millä tavoin itseään piiskaa mahdollisimman tasapainoiseen tilaan. Kuitenkin on niin, että pystyisimme mahdollisimman lähelle oikeaan totuuteen. Pessimistinen kertoo ratikan valmistamisesta vasta syksyllä. Optimistinen kertoo ratikan valmistumisesta jo elokuussa, eli kesällä; siis jo vuonna 2021. Allianssi sai Tampereen kaupungilta töiden jaksottamiseen vapaat kädet. On päivän selvää, että kun näin tapahtui, ei Allianssin kuulukaan ajatella kuin omaa projektia. Tietenkin se silloin ajattelee omaa etua eikä Hämeenkadun liikeyrittäjien etua. Jos sormi pitää kielteisesti jonnekin osoittaa, niin osoitetaan se sitten Tampereen kaupungille. Hämeenkatu on vain erittäin pieni osa reittejä, joita kuljetaan. Liikenne on erittäin laaja eri puolille kaupunkialuetta. Tiedän sattumoisin, että TKL:n kuljettajilla on paljon suurempia ongelmia tämän päivän liikenteessä kuin ajatella Hämeenkadun nupulakiviä. Mitä sitten tulee kaupunkikuvan muuttumiseen ratikkatyömaan vuoksi, se perustuu laajalti omaan mielikuvaan. Tuntuu, että kaikki paha Tampereella johtuu ratikkatyömaasta. Kaadammeko siis kaiken pahan ratikkatyömaan syyksi? Haluan hiukan palata omalta kokemaltani ajalta Hämeenkadun historiaan. Vuonna 1959 sain juoksupojan työn silloisessa Sandbergin tavaratalossa. Vein tavaroita yli vuoden ajan kolmipyöräisellä pyörällä ympäri keskustaa. Työviikkoni pituus lauantai mukaan luettuna oli neljäkymmentä tuntia. Hämeenkatu tuli siis todella tutuksi. Tiesin ja tunsin jokaisen liikkeen, mitä Hämeenkadun varrella oli. Liikkeitä tuli. Liikkeitä meni. Ei ollut ratikkatyömaata. Välillä olin pois Tampereen katukuvasta opiskelun ja toisessa kaupungissa ansion vuoksi, mutta sitten taas rakastamaani kaupunkiin. Muistan hyvin muun muassa sen, kun vuonna 1975, sain paikan myymäläpäällikkönä ASA:n radio- ja tv-liikkeessä lähellä rautatieasemaa. Nykyisin siinä sijaitsee DNA:n "älykauppa". Tuon kyseisen vuoden jälkeen siinä on ollut niin monta yrittäjää, että en niitä voi muistaa. Ei ollut ratikkatyömaata esteenä. Vikkulan kauppa oli myös Hämeenkadun päässä. Ei ollut ratikkatyömaata esteenä. Hämeenkadulla oli myös Otran tavaratalo, jonka jälkeen siinä on ollut useita yrittäjiä. Ei ole ollut ratikkatyömaa esteenä. Näitä esimerkkejä on vaikka kuinka paljon pitkälti yli viiden vuosikymmenen ajalta, eikä ratikkatyömaa ole ollut esteenä. Vielä kerran: ratikkatyömaa aiheuttaa haittoja, se on täysin selvä juttu, mutta monen oli kestettävä sodassa viisikin vuotta ja elämän oli jatkuttava. Toivotan kaikille valittajille hyvää kesän alkua. Vaikka olenkin ehkä liian positiivinen, niin jokaisella on kuitenkin täysi oikeus omaan mielipiteeseen.