Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Nyt on rotvallilla korkeutta – Polkupyörän vanteet joutuvat koville Pirkankadulla

Moron lukija on pitkin kevättä harmitellut Pirkankadulla tehtyjä korkeita rotvalleja suojatiellä, jossa kulkee myös pyörätien jatke. Moro kirjoitti hankaliksi koetuista reunakivistä Sammonkadulla ja Teiskontiellä 7. toukokuuta Morossa . Amurissa asuva Moron lukija lähetti sen jälkeen postia. – Pirkankadulla Pyynikin uimahallin risteyksessä pistetään Sammonkatuakin paremmaksi. Tämä pari vuotta sitten laitettu rotvalli on noin 7 senttimetriä korkea. – Erityisesti ihmetyttää siksi, kun se on pyörätien kohdalla. Teräväreunainen. Ei ole varmaan löytynyt luiskaa siihen hätään. – Vanteet kolisee joka kerta kun siitä ajaa, ja siksi monet pyöräilijät kiertääkin tämän valopylvään vasemmalta puolelta, käytännössä keskeltä risteystä, Moron lukija kirjoittaa. Mittanauha mukaan Moro lähti tutustumaan tarkemmin Pirkankadun tilanteeseen. Lukijan mukaan samanlaiset korkeareunaiset rotvallit on Mariankadun risteyksessä. Mukaan otettiin rullamitta. Mittauksissa paljastui, että reunakiven korkeus ratikkakiskoja ennen oli vähän paikasta riippuen 6 senttiä, enimmillään melkein 8 senttiä. Myös kadun reunan rotvallit olivat totuttua korkeampia. Yleensä näissä paikoissa pyritään luiskaan. Nyt pitää kysyä kaupungilta, mistä Pirkankadulla on kyse. Miksi näin korkeat kynnykset on tehty, liikenneinsinööri Katja Seimelä Tampereen kaupungilta? – Pirkankadulla rakentaminen on kesken. Suojateiden ja pyöräteiden jatkeiden reunakivet on toteutettu suunnitelmien mukaisesti, mutta ajoradalta puuttuu vielä lopullinen päällyste. Eikö pyörätien jatkeella pitäisi olla viisto rotvalli? – Pyörätien jatkeella käytetään asfaltin tasossa olevaa reunakiveä. Kuusi-seitsemän senttiä tuntuu korkealta myös pyörätuolille ja huonojalkaisille, onko muutoksia harkittu tähän kohtaan? – Tilanne korjaantuu, kun Pirkankatu päällystetään kesällä 2020.