Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Talvilomalla reissuun vai kotisohvalle? Kolme asiantuntijaa kertoo, miten lyhyestäkin lomasta saa otettua irti parhaan hyödyn

Vilkkaimmat talvilomaviikot ovat käsillä ja monessa kodissa valmistaudutaan nyt lomailuun. Aina lomailu ei kuitenkaan ole mutkatonta. Vanhempien voi olla vaikea siirtää ajatuksia pois työasioista. Nuorta voi jännittää jo etukäteen se, onko lomalla kavereita, joiden kanssa viettää aikaa. Palautumisen kannalta onnistuneen loman jälkeen olotilan pitäisi olla vireä ja energinen. Arjessa montaa vaivaava univaje olisi ihannetilanteessa selätetty. Aina irrottautuminen arjesta ei kuitenkaan ole helppoa ja odotukset lomalta voivat olla suuria. Siksi kysyimme kolmelta eri alan asiantuntijalta, miten lomalla palautumisesta saisi otettua kaiken hyödyn irti. Kannattaako loman ohjelma suunnitella? Osalle nuorista ja lapsista viikon aikatauluton ja vapaa loma käy palautumisesta, mutta osa hyötyisi ennalta suunnitellusta ohjelmasta. Näin sanoo Tampereen yliopiston nuorisopsykiatrian professori ja Taysin nuorisopsykiatrian vastuuylilääkäri Riittakerttu Kaltiala . – Jos nuori tai lapsi on sosiaalinen, viikon vapaa vetelehtimen tekee hyvää. Jos sosiaaliset tilanteet taas jännittävät nuorta, suosittelen järjestettyä ohjelmaa. Silloin ei tarvitse jännittää, onnistuuko kontaktin ottaminen, Kaltiala sanoo. – Jos oma lapsi on suorittajatyyppiä, häntä kannattaa rohkaista lomalla rentoutumaan. Jos nuori jännittää sosiaalisissa suhteissa, kannattaa vanhemman auttaa lasta löytämään tekemistä. Lomalla riittävä lepo ja uni ovat tärkeitä myös pienempien lomailijoiden palautumisessa. Silti unihygienian ja -rytmin kannalta lomallakaan ei tulisi Kaltialan mukaan nukkua kellon ympäri. Nuorten tulisi suositusten mukaan nukkua yössä 8–9 tuntia. Tästä olisi hyvä pitää kiinni lomallakin. Lomalla osa nuorten ja lasten ajasta voi Kaltialan mukaan huoletta kulua kännykän tai muiden älylaitteiden näpeltämiseen. Kaltiala korostaa, että monet nuorten sosiaalisista kontakteista tulevat juuri kännyköiden kautta. Voiko arjesta irtautua vain matkalla? Loma on kompromissien ja tasapainon rakentamista, sanoo paljon stressiä tutkinut Työterveyslaitoksen vanhempi tutkija Sampsa Puttonen . Tärkeintä on löytää itselle sopivin lomailun muoto ja muistaa, ettei lomalla aina tarvitse lähteä kauas kotoa, jotta olon saisi levänneeksi. – Ei ole itsestään selvää, että lyhyt loma pois kotoa, olisi ainoa tapa palautua. Reissuun lähtemisen valmisteltu toki saa ajatukset kääntymään pois arjesta jo ennen lomaa. Se on hyvä, Puttonen sanoo. – Matkalle pitäisi kuitenkin pystyä lähtemään hyvillä mielin. Se ei onnistu, jos esimerkiksi matkan ilmastovaikutukset painavat mieltä. Loma kotona voi sekin auttaa palautumaan, jos ajatukset saa siirrettyä pois arjesta. Se onnistuu Puttosen mukaan tekemällä asioita, jotka vaativat keskittymistä ja innostavat. – Kun laskettelee mäkeä, ei pysty paljon muuta miettimään. Lyhyellä lomalla sitä, että arkiasiat lähtisivät mielestä pois itsellään, ei kannata jäädä odottamaan. Vaikka lomaa suunnittelisi etukäteen, odotuksia ei saisi ladata yhteen viikkoon liikaa. Jos ne eivät täyty, tilannetta alkaa stressata. Silloin loman palauttava vaikutus kuluu pois. – Pitäisi osata jättää aikaa väljyydelle ja hyvälle unelle. Lomalla paitsi unen pituus, myös laatu usein paranee, kun unesta ei stressata. Millainen liikunta auttaa palautumaan? Helppo tapa lisätä omaan loman palauttavuutta, on sisällyttää siihen liikuntaa. Siinä, millainen liikunta lomalle sopii parhaiten, on UKK-instituutin erikoistutkija Minna Aittasalon mukaan yksilöllistä. Lajiksi tai liikkumisen tavaksi käy mikä tahansa, kunhan se on itselle mieluisaa. – Ulkoilulla ja luonnossa liikkumisella tiedetään olevan stressiä vähentävä ja mielialaa kohentava vaikutus. Sama vaikutus voi olla itselle mieluisalla tavalla liikkua, Aittasalo kertoo. Siihen, miten kovaa lomalla kannattaa treenata, vaikuttavat Aittasalon mukaan omat tavoitteet ja lähtötaso. Jos on tottunut kovaan harjoitteluun se, että lomalla ehtii treenata tavallista useammin voi auttaa irrottautumaan arjesta. Toisaalta kovalle treenaajalle loma voi myös olla tervetullut palautumisjakso. – Jos on huonossa fyysisessä kunnossa, mutta pistää lomalla kaikki paukut treenaamiseen, liikkumisesta voi tulla pakonomaista. Siitä voi aiheuttaa jopa terveyshaittoja, kuten lihasten kipeytymistä. Viikon lomalla vähemmän aktiivisen liikkujan tulisi Aittasalon mukaan lähteä liikkeelle totuttelemalla. Taukoja tulisi olla paljon ja suoritusten kerta-ajat lyhyitä.