Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Boeing MAX -koneet yhä lentokiellossa – kielto voi jatkua vielä kuukausia

Etiopian viranomaiset julkistivat torstaina alustavia tutkimustuloksia Ethiopian Airlinesin lentokoneturmasta, jonka jälkeen Boeingin 737 MAX -konetyyppi määrättiin suuressa osassa maailmaa lentokieltoon. – Pahin skenaario toteutui, sanoo Traficomin ilmailujohtaja ja Euroopan ilmailuturvallisuusjärjestön EASA:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Pekka Henttu. – Näyttää siltä, että Etiopian koneessa lentäjät olivat toteuttaneet ne toimenpiteet, jotka Boeing antoi ensimmäisen onnettomuuden seurauksena koneen hallintaan. Tässä ei onnistuttu, joten tilanne on rankka uskottavuuden kannalta. Hentun mukaan tapauksessa on laajemmin kyse luottamuksesta konevalmistajaan ja tyyppihyväksyntäprosessiin, josta vastasi Yhdysvaltojen lentoturvallisuusvirasto FAA. FAA on selvittänyt tarvittavia muutoksia 737 MAX -koneisiin ja näytti aluksi tyytyvän ohjelmistomuutoksiin. Nyt näyttää siltä, että toimenpiteitä vaaditaan lisää. – EASA:n kanta oli se, että tarvittava konearviointi tehdään joko Yhdysvalloissa, yhdessä tai sitten se tehdään Euroopassa. Eurooppa ei vapauta koneita liikenteeseen, ennen kuin laajempi tarkastelu on tehty. FAA näyttää nyt lähestyvän tätä kantaa. Lentokielto voi kestää pitkään. – On varauduttava siihen, että siinä kestää kuukausia. Ensin pitää päästä käsiksi varsinaisiin ongelmiin ja selvittää, mitä muita ongelmia esimerkiksi autopilottijärjestelmässä on kenties ollut, Henttu sanoo. – Muutoksia on tehtävä koneisiin, mahdollisesti muutoinkin kuin ohjelmistoihin. Ne on koulutettava lentäjille, koska kaikki koneen hallintaan liittyvä on harjoiteltava simulaattorissa. 737 MAX on uusi versio aiemmasta 737-konetyypistä. Hentun mukaan uusi kone on voinut saada FAA:lta hyväksynnän liian löysin perustein. – FAA ei luokitellut koneen ohjaamiseen tullutta muutosta merkittäväksi muutokseksi. Jos se olisi luokiteltu merkittäväksi, siihen olisi paneuduttu enemmän ja se olisi johtanut myös lentäjien simulaattorikoulutuksiin. Lentäjätaustaa omaava Henttu sanoo, että ei ole lentäjän kannalta hyväksyttävää, ettei valmistaja ole kertonut esimerkiksi kaikista konetyypin hallinnan piirteistä.