Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Nyt voi olla Valtteri Bottaksen viimeinen ja paras mahdollisuus voittaa maailmanmestaruus

Nyt tai ei koskaan. Siinä on lähtökohta Valtteri Bottaksen F1-kaudelle 2020. Nastolalainen ei ole suurin suosikki, mutta tämän parempaa mahdollisuutta maailmanmestaruuden voittamiseksi hän tuskin enää koskaan saa. Bottaksen puolesta puhuu kaksi tekijää: Mercedes lähtee edelleen piikkipaikalta kauteen ja kisoja saatetaan ajaa noin kolmannes vähemmän kuin viime vuosina on totuttu. Ensimmäinen takaa sen, että Bottaksella on sauma ajaa voitoista jokaisessa kilpailussa. Jälkimmäinen saattaa mahdollistaa sen, että tallikaveri Lewis Hamilton on lyötävissä. Mutta vain saattaa. Mercedeksellä on ollut vuosikausia paras auto ja ennen kaikkea se on ollut paras talli. Juuri tallin toiminnan tehokkuus korostuu tällä erikoisella kaudella. On vielä täysin auki, kuinka monta kilpailua lopulta ajetaan ja milloin. Toimintaa kisaviikonloppuina ohjaavat tiukat rajoitukset. Kautta ei voi viedä samalla tavalla suunnitellusti läpi kuin normaalisti. Tallin toiminnan organisointi ja keskittymiskyky vain siihen, mihin voi itse vaikuttaa, on suuressa arvossa. Tässä Toto Wolffin johtama Mercedes on ollut omaa luokkaansa. Vaikeuksienkin jälkeen Mercedes on palannut aina nopeasti ja entistä vahvempana radalle. Brackleyn tehtaalla on tyyntä, kun ympärillä myrskyää. Kun kausi käynnistyy Itävallasta viikonloppuna, on selvillä vain kahdeksan kilpailun ajankohdat. F1-johto tavoittelee 15–18 kilpailun kautta. Kun kisoja on vähemmän, yksi asia korostuu: virheettömyys. Nollakisat käyvät kalliimmaksi kuin aiemmin. Tässä on Valtteri Bottaksen suurin sauma. Hamilton on yksi kaikkien aikojen parhaista kuljettajista. Hän jahtaa nyt jo seitsemättä maailmanmestaruuttaan, joka nostaisi hänet Michael Schumacherin rinnalle tilastoykköseksi. Hamiltonia on äärimmäisen vaikea voittaa samalla autolla pitkän kauden aikana. Kun kisoja on vähemmän, myös Hamiltonille riskit ovat suuremmat. Yksinkertainen resepti Bottaksen mestaruusresepti on yksinkertainen: täytyy ajaa itse puhtaita kisoja ja Hamiltonin on ajauduttava ongelmiin edes muutaman kerran kauden aikana. Bottas ajoi uransa parhaan kauden viime vuonna ja oli MM-sarjassa toinen. Silti Hamilton voitti hänet lähes 90 pisteellä. Voitot olivat britille 11–4. Aika-ajoissa kaksikon välinen tasoero on kaventunut vuosi vuodelta. Taito- ja nopeusero on silti yhä Hamiltonin puolella. Bottas aloitti viime kauden huimasti ja säkenöi varsinkin heti kauden avauskilpailussa Australiassa. Vastaavanlaiset huippuhetket jäivät lopulta vähiin. Tämä erottaa suomalaisen Hamiltonista ja vaikkapa Max Verstappenista . Kun viime kausi kääntyi jälkimmäiselle puoliskolle, ajettiin pisteistä Saksan Hockenheimissa. Sadekelin kisassa riitti tapahtumia, ja Hamilton jäi yhdeksänneksi. Oli Bottaksen iskunpaikka. Hän jahtasi kipeästi kaipaamaansa voittoa, mutta ajoi ulos. Mestaruustaistelu oli hänen osaltaan sen jälkeen ohi. Tällaisia tilaisuuksia ei saa heittää hukkaan. Kova Verstappen Lewis Hamilton ei ole Bottaksen ainoa uhka. Hamiltonin jälkeen ehkä suurin suosikki löytyy toisesta tallista. Red Bull saattaa heittää kovan haasteen Mercedekselle. Viime kaudella alkanut yhteistyö moottorivalmistaja Hondan kanssa on parantunut koko ajan. Vuosien 2010–2013 ykköstalli lähtee lupaavammista asemista kauteen kuin kertaakaan hybridimoottorien aikakaudella. Tallin tähtikuljettajalla Max Verstappenilla, 22, on jo viiden vuoden F1-kokemus. Hollantilaisesta on kypsynyt parin viime kauden aikana hurja taistelija ja häntä voi pitää tällä hetkellä jopa Hamiltonin jälkeen sarjan parhaana kuljettaja. Red Bullilla on kova vimma tehdä Verstappenista historian nuorin mestari. Siihen on enää tämä kausi aikaa. Kausi alkaa nyt Red Bullin ja Verstappenin kannalta loistavissa paikoissa. Kun kaksi Itävallan kisaa ja Unkarin GP on ajettu, Verstappen saattaa hyvinkin johtaa MM-sarjaa. Ferrarilla myrskyää Kolmannelle suurtallille Ferrarille voi povata myrskyisää kautta. Nelinkertaisen maailmanmestarin Sebastien Vettelin lähtö on jo varmistunut. Harmonia on italialaistallista kaukana. Vettel voi ajatella vain itseään. Sekasortoinen tilanne ei voi olla vaikuttamatta myös uuteen ykköskuskiin Charles Leclerciin . Onko hän valmis kantamaan valtavaa vastuuta ykköstähtenä? Viime kaudella monacolainen pääsi iskemään puskista. Ferrari ei ole onnistunut kehittämään aerodynamiikkaansa odotetusti ja joutuu aloittamaan kauden vanhoin asetuksin. Tallin ja sen kuskien yltäminen mestaruustaistoon olisi yllätys. Jatko taas auki Valtteri Bottaksen tulevaisuus on jälleen kerran hämärän peitossa. Mercedes odottaa tähtisuojattinsa George Russellin , 22, kypsymistä Mercedes-istuimen arvoiseksi. Lahjakas Williams-kuski saattaa jättää ongelmissa olevan tallin tämän kauden jälkeen ja viedä Bottaksen paikan. Nastolalaisen ura missään huipputallissa voisi hyvinkin olla sen jälkeen ohi. Mercedeksellä on muutenkin tapahtumassa muutoksia. Huippumoottorin kehityksestä vastannut Andy Cowell on jo jättänyt pestinsä ja toimii enää konsulttina loppuvuoden. Tallipäällikkö Toto Wolffin jatko on epävarmaa. Dynastia voi olla murenemassa. Bottaksen on otettava mestaruus vielä, kun se on mahdollista. Sääntömuutokset Starteista voi tulla aiempaa yllätyksellisempiä Täksi kaudeksi tulleet muutokset ovat minimaalisia. Tämän kauden autot ovat kehitysversioita viime vuoden menopeleistä, sillä merkittäviä sääntömuutoksia ei ole tullut. Nyt on vain tilkitty pieniä porsaanreikiä ja tehty tarkennuksia. Teknisten sääntöjen lisäksi myöskään kilpailuihin ei ole tullut suuria uudistuksia. Starteissa voi olla luvassa lisää yllätyksiä, sillä kuljettajien roolia on kasvatettu. Kuljettajat kontrolloivat starttihetkeä nyt lähes täysin kytkimellä, vaikka ”purentakohdan” löytämiseksi onkin yhä apuvälineitä. Varaslähdöistä voi jatkossa selvitä aiempaa pienemmällä rangaistuksella. Aiemmin varaslähtö tarkoitti vähintään varikon läpiajorangaistusta. Tällä kaudella siitä voi selvitä viiden ja kymmenen sekunnin aikasakolla. Tallit ja kuskit Williamsilla ajaa tämän kauden ainoa tulokas Kuskikokoonpanoissa on vain vähän muutoksia. Toro Rosso vaihtoi nimeään. Kuljettajarintamalla on nähty vain kaksi muutosta viime kauden lopun jälkeen: Esteban Ocon korvaa Nico Hülkenbergin Renault’lla ja Nicholas Latifi ottaa Robert Kubican paikan Williamsilla. Ocon tekee paluun kilpakuskiksi yhden välivuoden jälkeen. Latifi on kauden ainoa tulokaskuljettaja. Hänen yrittäjäisänsä Michael Latifi on miljardööri, jonka tuki on Williamsille arvokasta. Sarjaan osallistuvat samat kymmenen tallia kuin viimekin kaudella. Toro Rosso ajaa nyt nimellä Alpha Tauri. Talli on kuitenkin pysynyt ennallaan. Mercedes Tallipäällikkö : Toto Wolff Tekninen johtaja : James Allison Mestaruudet ja voitot : 6 / 93 Lewis Hamilton : 35-vuotias, Britanniasta. 250 kilpailua, 6 maailmanmestaruutta, 84 voittoa, 151 palkintosijaa, 88 paalupaikkaa. Valtteri Bottas : 30-vuotias, Suomesta. 140 kilpailua, 1 MM-hopea ja 1 MM-pronssi. 7 voittoa, 45 palkintosijaa, 11 paalupaikkaa. Ferrari Tallipäällikkö : Mattia Binotto Tekninen johtaja : Simone Resta Mestaruudet ja voitot : 16 / 239 Sebastian Vettel : 33-vuotias, Saksasta. 241 kilpailua, 4 maailmanmestaruutta, 53 voittoa, 120 palkintosijaa, 57 paalupaikkaa. Charles Leclerc : 22-vuotias, Monacosta. 42 kilpailua, 2 voittoa, 10 palkintosijaa, 7 paalupaikkaa. Red Bull Tallipäällikkö : Christian Horner Tekninen johtaja : Pierre Waché Mestaruudet ja voitot : 4 / 62 Max Verstappen : 22-vuotias, Hollannista. 102 kilpailua, 1 MM-pronssi, 8 voittoa, 31 palkintosijaa, 2 paalupaikkaa. Alexander Albon : 24-vuotias, Thaimaasta. 21 kilpailua, paras osakilpailusijoitus 4:s, paras starttiruutu 5:s. McLaren Tallipäällikkö : Andreas Seidl Tekninen johtaja : James Key Mestaruudet ja voitot : 8 / 182 Carlos Sainz : 25-vuotias, Espanjasta. 102 kilpailua, 0 voittoa, 1 palkintosija, paras starttiruutu 5:s. Lando Norris : 20-vuotias, Britanniasta. 21 kilpailua, paras osakilpailusijoitus 6:s, paras starttiruutu 5:s. Renault Tallipäällikkö : Cyril Abiteboul Tekninen johtaja : Pat Fry ja Rémi Taffin Mestaruudet ja voitot : 2 / 20 Daniel Ricciardo : 31-vuotias, Australiasta. 171 kilpailua, 2 MM-pronssia, 7 voittoa, 29 palkintosijaa, 3 paalupaikkaa Esteban Ocon : 23-vuotias, Ranskasta. 50 kilpailua, paras osakilpailusijoitus 5:s, paras starttiruutu 3:s. Alpha Tauri Tallipäällikkö : Franz Tost Tekninen johtaja : Jody Egginton Mestaruudet ja voitot : 0 / 1 Pierre Gasly : 24-vuotias, Ranskasta. 47 kilpailua, 0 voittoa, 1 palkintosija, paras starttiruutu 4:s. Daniil Kvjat : 26-vuotias, Venäjältä. 95 kilpailua, 0 voittoa, 3 palkintosijaa, paras starttiruutu 4:s. Racing Point Tallipäällikkö : Otmar Szafnauer Tekninen johtaja : Andrew Green Mestaruudet ja voitot : 0 / 0 (paras osakilpailusijoitus 4:s) Sergio Perez : 30-vuotias, Meksikosta. 178 kilpailua, 0 voittoa, 8 palkintosijaa, paras starttiruutu 4:s. Lance Stroll : 21-vuotias, Kanadasta. 62 kilpailua, 0 voittoa, 1 palkintosija, paras starttiruutu 2:nen. Alfa Romeo Tallipäällikkö : Frédéric Vasseur Tekninen johtaja : Jan Monchaux Mestaruudet ja voitot : 0 / 1 Kimi Räikkönen : 40-vuotias, Suomesta. 315 kilpailua, 1 maailmanmestaruus, 21 voittoa, 103 palkintosijaa, 18 paalupaikkaa. Antonio Giovinazzi : 26-vuotias, Italiasta. 23 kilpailua, paras osakilpailusijoitus 5:s, paras starttiruutu 7:s. Haas Tallipäällikkö : Günther Steiner Tekninen johtaja : Rob Taylor Mestaruudet ja voitot : 0 / 0 (paras osakilpailusijoitus 4:s) Romain Grosjean : 34-vuotias, Ranskasta. 166 kilpailua, 0 voittoa, 10 palkintosijaa, paras starttiruutu 2:nen. Kevin Magnussen : 27-vuotias, Tanskasta. 103 kilpailua, 0 voittoa, 1 palkintosija, paras starttiruutu 4:s. Williams Tallipäällikkö : Frank Williams, Claire Williams Tekninen johtaja : – Mestaruudet ja voitot : 9 / 114 George Russell : 22-vuotias, Britanniasta. 21 kilpailua, paras osakilpailusijoitus 11:s, paras starttiruutu 14:s. Nicholas Latifi : 25-vuotias, Kanadasta. Tulokas.