Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

”Tästä tulee Euroopan paras” – Tampereen uuden areenan johtaja Marko Hurme on saanut jo toistasataa kyselyä työpaikoista

Vauhdilla rakentuva Tampereen Kansi on monitoimiareena, hotelli, kasino, toimistotilaa, ravintoloita ja tuhat asuntoa, kaikkiaan noin 550 miljoonan euron projekti eli asumisen, urheilun, kulttuurin, vapaa-ajan ja liike-elämän keskus. Marraskuun alusta Tampereen Kannen areenaa on johtanut Marko Hurme . Hänen tehtävänään on luoda edellytykset liiketoiminnalle, mutta ennen kaikkea saada asiakkaat palaamaan areenalle. Aiemmassa työssään Hurme vastasi pitkään Veikkauksen kasinoliiketoiminnasta. Kun kutsu synnyinkaupunkiin tuli, hän tarttui tehtävään. – Olen kotoisin Tampereen Viinikasta. Kannen areenalle on sieltä matkaa tuollaiset puolitoista kilometriä. Hurme johtaa Kannen areenan bisnestä ja palvelutuotantoa. Hän kokoaa organisaatiota, tekee kumppanisopimuksia ja neuvottelee tapahtumajärjestäjien kanssa. Hurme organisaatioineen maalaa kuvan kehyksiin, jotka SRV rakentaa. – Jotain ennakkokiinnostuksesta kertoo se, että areenan 46 aitiosta lähes kaikki on jo vuokrattu. Hurme haluaa todistaa kaikille, että modernissa, digitaalisessa maailmassa elämykset ja palvelut ovat kiinnostavampia kuin tavarat. Areenalle tulee esimerkiksi ennennäkemätön määrä digitaalisia pintoja. – Meillä on uuden aikakauden elämysareena, jolla tehdään tulevaisuuden elämysbisnestä. Tämä on ensimmäinen kaupungin ydinkeskustaan nouseva elämysareena koko Euroopassa, Hurme kuvaa tulevaa palvelukokemusta. – Meillä on briljantti tilanne, koska pystymme rakentamaan digitaaliset palvelut samaan aikaan kivijalan kanssa. Kerromme digitaalisista ratkaisuista kansainvälisissä areenatapahtumissa aina Lontoon Wembleytä myöten. Uusi toimitusjohtaja kertoo, että nyt haussa on areenan digitaalisen alustan rakentava ja tekijät kokoava yhteistyökumppani. Yhden sovelluksen kautta voi hakea esimerkiksi hotelli-, ravintola- ja pysäköintipalvelut. – Nykyisten pääkumppaneiden lisäksi on tulossa 1–2 suurempaa kumppania. Haluamme herättää suomalaiset ja pirkanmaalaiset yritykset tarjoamaan palveluita ja sovelluksia. Hanke etenee vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa Tampereen rautatieaseman eteläiselle ratapihalle rakennetaan kansi ja sen päälle areena, harjoitushalli, hotelli ja kaksi tornitaloa. Toisessa vaiheessa alueelle nousee pohjoinen kansi ja kolme tornitaloa. Kannen areenan omistavat Tampereen kaupunki (40 %), SRV (20 %), Op-ryhmä (20 %) ja Lähitapiola (20 %). Areenalla on manageriyhtiö Tampere Deck and Arena Management oy. Kannen areenan liput myy Lippupiste, hotellitoiminnasta vastaa Lapland Hotels ja ravintolatarjonnan takaa löytyvät NoHo Partners ja Hartwall. Veikkauksen kasino luo peliviihteen, ja perustarjontaa edustavat Tapparan ja Ilveksen kotipelit. – Hankkeen koosta kertoo sekin, että meillä on ravintolatilaa kaksi kertaa enemmän kuin Helsingin Hartwall Arenassa. Kiinnostava kysymys on tietenkin pääkumppani, jonka nimeä Kannen areena lopulta kantaa. Yksi yhteistyökumppaneista on globaali megabrändi Red Bull. – Pääkumppania ei vielä voi kertoa. Tällä pitkäkestoisella sopimuksella on rahallista merkitystä areenan toiminnalle, mutta sopimus lisää myös areenan näkyvyyttä ja tunnettuutta, Hurme huomauttaa. Parhaillaan Hurme varmistaa, että tapahtumat saadaan myytyä. Jääkiekon MM-kisoja areenalla pelataan keväällä 2022, mutta Tapparan ja Ilveksen liigapelien pitäisi alkaa jo syksyllä 2021. – Syksylle 2021, keväälle 2022 ja jopa vuodelle 2023 on kehitteillä juttuja, joissa kaikki suuret tapahtumajärjestäjät ovat mukana. Kalenteri lyödään lukkoon, kun areenan avauspäivä varmistuu. Näyttää siltä, että hanke etenee aikataulussa. "Nykyisten pääkumppaneiden lisäksi on tulossa 1–2 suurempaa kumppania. Haluamme herättää suomalaiset ja pirkanmaalaiset yritykset tarjoamaan palveluita ja sovelluksia." Marko Hurme toimitusjohtaja, Tampereen Kannen areena "Euroopan paras ja myös digitaalisesti modernein areena" Miksi Tampereen Kansi on edennyt niin hyvin, kun Garden Helsingin areena törmää vastustukseen? – Tampereen kaupunki on hankkeessa vahvasti mukana, vaikka poliittiset voimasuhteet vaihtuivat. Kannen on suunnitellut huikea arkkitehti Daniel Libeskind , joten valitukset ulkonäöstä ovat jääneet vähiin. Kuinka suuri merkitys Tapparan ja Ilveksen kotipeleillä on areenan tarjonnassa? – Profiloidumme turhaan yksin kiekkoareenaksi, koska liigajoukkueet tuovat puolet tapahtumista. Tarjolla on myös musiikkia, kongressia ja kulttuuria. Johdat areenan operatiivista toimintaa. Mitä se on? – Kyse on kävijöiden kokemuksesta, mutta myös areenalla operoivien kumppaneiden onnistumisesta. Minulla on kahden vuoden jono erilaisia sidosryhmätapaamisia. Kuinka paljon areenalla on tapahtumia? – Areenan pitää palvella kävijöitä silloinkin, kun ei ole varsinaista tapahtumaa. Tapahtumia on 130–150 vuodessa. Siitä kumuloituu alueelle yli miljoona kävijää vuosittain. Tästä tulee kaikille kaupunkilaisille avoin olohuone. Minkälaisia yleisömassoja areena on valmis ottamaan vastaan? – Hurjat päivät pitää pystyä hallitsemaan, koska yhdessä tapahtumassa voi olla 15 000 kävijää. Areena on lohkottavissa pienemmiksi ja suuremmiksi tiloiksi. Mitä organisaation rekrytoinneista voi kertoa? – Manageriyhtiöön tulee 8–15 vakituista työntekijää. Rekrytoinnit alkavat myöhemmin, mutta olen jo saanut toistasataa kyselyä työpaikoista. Haemme muun muassa tapahtumien, asiakaskokemuksen ja myynnin ammattilaisia. Mitkä ovat omat odotuksesi juuri nyt? – Uskon, että tästä tulee Euroopan paras ja myös digitaalisesti modernein areena.