Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Linnan juhlat Näköislehti Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kun ei tiedä, mistä puhuu, on helppo vaatia sääntelyä – Airiston turmaan ei olisi auttanut venekortti

Elokuussa Turun saaristossa Airiston selällä tapahtui surullinen veneonnettomuus , jossa kuoli kaksi veljestä. Iso vene ajoi pienen päälle, tapaus oli dramaattinen ja harvinainen, joten mediahuomio ja keskustelun määrä ovat valtaisat. On selvää, että turma on turha ja äärimmäisen valitettava ja siitä on opittava. Tapauksen käsittely on noudattanut tuttua kaavaansa, jossa ensin viranomaiset tekevät tehtävänsä eleettömästi ja tehokkaasti ja sitten aiheesta uutisoi ja keskustelee suuri määrä ihmisiä pääosin vailla juuri mitään käytännön tietoa aihepiiristä tai tapauksen piirteiden yleistettävyydestä. Nyt olemme vaiheessa, jossa vaaditaan sääntelyä, tässä tapauksessa veneajokorttia, jonka hyödyt ja haitat eivät ole suhteessa toisiinsa ja joka todennäköisimmin ei estä vastaavia tapauksia. Syyllisyyskysymys ei ole mysteeri. Onnettomuustutkintakeskus ja poliisi ovat varovaisia kommenteissaan, ja rikosnimikkeistä puhuttaessa on kyse epäilystä niin kauan kunnes tuomio tulee, mutta syystä ei ole mitään kohtuullista epäselvyyttä. Turma johtui siitä, että 15-metrinen reilusti yli 10 tonnin moottorivene ajoi 8-metrisen moottoripurjehtijan päälle tämän vasempaan takaosaan, ja teknisestä viasta ei ole kysymys. Vasemmalta tuleva moottorivene väistää, ja suunnasta riippumatta kaikkien on tehtävä voitavansa törmäyksen välttämiseksi. Ison veneen kuljettaja on vastuussa. On väitetty, että isot veneet olisivat yleistyneet. Kuitenkin esimerkiksi yli 12-metrisiä veneitä ensirekisteröitiin viime vuonna 26, toissavuonna 19, sitä edellisenä 23. Suomessa on noin 1,2 miljoonaa venettä. Ajokortti vaatisi massiivisen virkakoneiston. Kuka kipparien näyttötutkinnot ottaisi vastaan? Entä mitä ajokortti auttaisi? Airiston turma on poikkeuksellinen. Veneet törmäsivät viime vuonna 22 kertaa, kuolinsyynä törmäys on harvinainen. Onnettomuuksia käy vuodessa noin 2 000. Entä olisiko kortti estänyt sen yhden Airiston turman? Törmäyksiä estää eteensä katsominen. Meri ei ole tiestö eikä väylä ole valtatie. Rannikon vedet muistuttavat enemmän pihakatua tai suurta marketin parkkipaikkaa: Koska tahansa voi joku ilmaantua eteen mistä tahansa suunnasta. Ei voi ajaa lujaa ja tuijottaa vain navigaattoria. Tähystää pitää kaikkialle, ei paria rajattua kaistaa. Piittaamattomuudesta ei silti yleensä seuraa mitään. Vaaditaan siis vaivaa ja asennetta. Pitääkö tutkinto niitä yllä? Parannettavaa monilla on. Herättääkö yksittäinen autonokkakolari keskustelun ajokorttivaatimuksien tiukentamisesta? Miksi ei? Koska autoilusta keskimääräinen toimittaja, kansalaiskeskustelija ja poliitikko tietävät. Kirjoittaja on Aamulehden vastaava päätoimittaja.