Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Hämeenkadun ensimmäinen raitiotiekortteli valmistui Tuulensuuhun – Tältä Tampereen keskeisellä kadulla näyttää ratikkatyömaan valmistuttua

Tampereen Hämeenkadun ensimmäinen raitiotiekortteli on valmistunut Tuulensuuhun. Kymmenien eri työvaiheiden jälkeen tieosuudella ovat nyt paikoillaan varsinainen raitiotie, jalkakäytävät, maanalaiset johdot sekä putket ja uusi katuvalaistus. Vain myöhemmin asennettavat ajolangat, penkit ja pysäkkikatokset puuttuvat. – Tunnelma on nyt aika erinomainen, kun pääsee näkemään, miltä Hämeenkadulla tulevaisuudessa tulee näyttämään, kuvailee tunnelmiaan Raitiotieallianssin Hämeenkadun aluevastaava Kimmo Lahti . Lue myös: Hyppää kyytiin ja nauti matkasta! Katso video, jonka kyydissä pääsee kokemaan, miltä Tampere näyttää raitiovaunusta katsottuna Ruskosta Pyynikintorille saakka Työt Hämeenpuiston ja Näsilinnankadun välisellä osuudella aloitettiin kesäkuussa 2017. Ensin tulevan raitiotien alta siirrettiin ja uusittiin johtoja ja putkia. Maanalaisia rakenteita uusittu koko kadun leveydeltä ja katualueelle on rakennettu uusi hulevesijärjestelmä. Kaksi vuotta myöhemmin työt valmistuivat aikataulussa kesäkuun loppuun mennessä. Lahden mukana avain aikataulussa pysymiseen on hyvissä tekijöissä, joita työmaalla on ollut urakoimassa. Uudet katuvalot ja lehmukset paikoillaan Kun Hämeenkatua on avattu, maan alta on välillä tullut esiin varsinaisia yllätyksiä, kuten vanhoja hiililuukkuja kiinteistöihin, muuntajia ja kaapelikaivojen kansia. – Työmaan suurimmat haasteet ovat kuitenkin olleet samoja kuin koko Hämeenkadulla. Maan alla olevat putket ovat hyvin vanhoja ja hauraita. Siinä on aina oma hommansa saada vanha ja uusi tekniikka kulkemaan rinnan, Lahti kertoo. Kaupunkilaisille uuden raitiotiekorttelin näkyvimmät osat sijaitsevat kuitenkin maan päällä. Tuulensuussa ovat nyt nähtävillä Hämeenkadun uudet valaisinpylväät, joihin vielä myöhemmin asennetaan ajojohtimet. Kuluvan kesän aikana pysäkille tuodaan istuinpenkkejä ja myöhemmin vielä pysäkkikatokset. Alkukeväästä Tuulensuuhun istutettiin Hämeenkadun ensimmäiset katupuut. Puistolehmuksia on korttelissa kaikkiaan 16, kahdeksan tien molemmin puolin. Kokonaisuudessaan Hämeenkadulle tullaan istuttamaan lähes sata uutta lehmusta. Lue lisää: Hämeenkadun uudet lehmukset ovat nyt viisimetrisiä taimia – Myös kaadetut lehmukset palaavat erilaisessa muodossa ratikkareitin varrelle Lue lisää: Ratikkatyömaan tieltä raivattuja lehmuksia ei kaadettu turhaan – Perjantaina puista luotua taidetta tuodaan katukuvaan Kalevassa Tuulensuussa on paikoillaan myös Hämeenkadun uusi kiveys. Sitä varten tarvittavat kivet on tuotu kortteliin Loimaalta, Myrskylästä, Ylöjärven Kurusta ja Tampereelta. Jalkakäytävän rakentamisessa on käytetty seitsemää erikokoista kiveä. Silloin kivet saadaan asennettua maahan niin, että niitä tarvitsee sahata mahdollisimman vähän. Ajokaistan uudesta, aiempaa tasaisemmasta kivetyksestä on tullut kehuja bussimatkustajilta. – Hyvin ihmiset ovat tuntuneet tämän ottaneen vastaan. Ovat kehuneet pätkää komean näköiseksi. Helppo kulkea vaunujen kanssa Tampereen Kaukajärvellä asuva Heidi Poels käveli tiistaina lastensa kanssa pääkirjasto Metsolta Tuulensuuhun katsomaan vastavalmistunutta ratikkapysäkkiä. Ensivaikutelma on positiivinen. – Näyttää hyvältä ja yllättävän mukavalta. Kun he ottivat vanhat mukulakivet pois, epäröin kyllä, miltä lopputulos tulee näyttämään, Poels kertoo. Pian 6-vuotias Venla Poels testaa jo uuden pysäkkikaiteen kestävyyttä temppuilemalla ja kiipeilemällä. Hänenkin mielestään pysäkki näyttää hyvältä ja ratikallakin matkustetaan, kunhan se parin vuoden päästä valmistuu. Heidi Poelsilta kehuja saa erityisesti se, että pysäkille on helppo kulkea lastenrattaiden tai vaikkapa pyörätuolin kanssa. Ramppi varsinaiselle pysäkille on loiva ja tasainen. – Kaiteiden väliin jätetyistä koloista pääsee puikkaaman pysäkille hyvin. Kynnys ei edes ole niin korkea, etteikö kärryjenkin kanssa siitä pääsisi ylitse, jos kiire ratikkaan tulisi. Hämeenkadulta valmiiksi tänä vuonna neljä korttelia Vuoden 2018 aikana varsinaista kadun keskellä kulkevaa raitiotietä saatiin rakennettua Hämeenkadulle suunniteltua enemmän. Raitiotieallianssin Kimmo Lahden mukaan vuoden 2019 loppuun mennessä tavoitteena on, että jalkakäytävien kivitöiden osalta Hämeenkadulta olisi valmiina neljä korttelia. Se tarkoittaa kahta korttelia kadun molemmista päistä. Lännessä valmiiksi on tavoitteena saada osuus Hämeenpuistosta Kuninkaankadulle. Idässä puolestaan valmistellaan osuutta Rautatiekadulta Aleksanterinkadulle, lukuun ottamatta talonrakennustyömaata tavaratalo Stockmannia vastapäätä. Hämeenkadun raitiotietöiden aikataulun mukainen valmistumisaika on vuonna 2021. Kadun reuna-alueiden viimeisimpien töiden Keskustorin jalka- ja pyöräteillä on tarkoitus valmistua vuotta myöhemmin. Vanhoja johtoja ja putkia siirrettiin pois raitiotien alta ja uusittiin. Kadun alla kulkevia poikittaisia putkilinjoja asennettiin suojaputkiin. Myös kadun rakennekerrosta uusittiin ja maamassoja vaihdettiin. Uusia lehmuksia istutettiin kadun molemmin puolin. Kiveys uusittiin koko kadulle, ajoradalle ja kevyenliikenteenväylille. Paikoillaan ovat nyt myös uudet valaisin- ja sähköratapylväät sekä raitiopysäkki ja kaiteet. Kadun varrella oleviin kiinteistöihin tehtiin erilaisia korjaustöitä, muun muassa vesieristystä, kynnyskorkeuden sovittamista uuteen kiveykseen. Vanhoja kaapelikaivoja uusittiin ja niitä sovitettiin uuteen kiveykseen. Kiinteistöjen rännireitteihin yhdistettiin uusi hulevesijärjestelmä.