Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pieni perheyritys tuo Tampereen ensimmäisen ratikan perille – Kirsti Rissanen esittää nyt tärkeän toiveen ja kertoo, miten 47-metrinen suurkuljetus näkyy liikenteessä viikonloppuna

Kirsti ja Kyösti Rissanen ovat ajaneet tuhansia kilometrejä Tampereen ratikan vuoksi. Pohjois-Savossa Siilinjärvellä asuva pariskunta on istunut vuosien ajan autoon, kun on saanut idean ratikan kuljetusreitistä Kajaanista Tampereelle. Lauantaina aamuyöllä he asettuvat jälleen ratin taakse. Enää kyseessä ei ole harjoitus, vaan Kuljetus K. Rissasen rekan perään kiinnitetyn lavetin kyydissä on Tampereen ensimmäinen raitiovaunu. Kirsti Rissanen kertoo, että sopivaa kuljetusreittiä on jäsennelty muiden töiden rinnalla niin kauan, kun ratikan mitat ovat olleet tiedossa. 37-metrisistä raitiovaunuista puhuttiin jo lokakuussa 2016 , kun Tampereen kaupunginhallitus valitsi raitiovaunujen toimittajan. – Kyöstin kanssa on ajeltu ristiin rastiin katsomassa paikkoja sitä mukaa, mitä ideoita on tullut, hän sanoo. Myös Tampereen kaupungin katuinsinööri Marko Korpela on ollut tiiviisti mukana reitin suunnittelussa. Maaliskuussa Rissaset ajoivat reitin viimeisen kerran ennen kuljetuspäivää. Eilen torstaina Kirsti Rissanen jätti tieliikennekeskukselle ennakkoilmoituksen erikoiskuljetuksesta. Nyt kaikki on valmista. Tampereelle etelän kautta Škoda Transtech Oy suunnittelee ja valmistaa Tampereen ratikat Kajaanin Otanmäen tehtaallaan. Lue lisää: Vaunutehdas Transtech on ollut monta kertaa veitsi kurkulla, mutta pelastunut aina – Kävimme katsomassa tehdasta, joka valmistaa ratikat Tampereelle Tampereen ja Kajaanin etäisyys on linnuntietä reilu 360 kilometriä. Matka kaupungista toiseen on teitä pitkin noin 100 kilometriä pidempi. Kun kyydissä on liki 40-metrinen ratikka, on ajettava tarkalleen 628,97 kilometriä. – Ajetaan etelän kautta, Kirsti Rissanen kertoo. Suorin reitti ei tule kysymykseen, sillä liki 47 metriä pitkä yhdistelmä ei taivu tiukoissa mutkissa, kuten Kärsämäen kolmessa kiertoliittymässä. Siksi ratikkakuljetus kiertää Tampereelle muun muassa Lahden ja Riihimäen kautta. Liikennejärjestelyillä pyritään varmistamaan, ettei erikoiskuljetuksen matkanteko tyssää. Esimerkiksi Lahdessa tielle 12 kääntyvien risteystä on levennetty. Riihimäellä on poistettu väliaikaisesti yksi valotolppa. Selvää on Rissasen mukaan, että erikoiskuljetuksella kestää silti jokaisessa risteyksessä. – Se on varma asia. Niitä ei vaan mennä ajamalla läpi, vaan lavetti on ohjattava käsiohjauksella. Koko perhe mukana matkalla Ensimmäisen Tampereen ratikan kuljettamiseen osallistuu koko Rissasen perhe, Kirsti ja Kyösti Rissanen sekä lapset Nea ja Niko Rissanen . Erikoiskuljetusta on saattamassa koko matkan ajan kaksi varoitusautoa. Matka taitetaan kahdella rekkakuskilla, jotta matkanteko ei venyisi vuorokausilevon vuoksi. Rissaset aikovat ajaa perjantaiaamuna Škoda Transtechin tehtaalle. Ensimmäinen Tampereen ratikka odottaa siellä kiskoilla. Ratikka vedetään kiskoilta ramppia pitkin vinssillä vetämällä lavetin päällä oleville kiskoille. Transtech teetätti ratikan kuljetusta varten tarkan sidontasuunnitelman. Suunnittelussa on huomioitu kuljetuksen mitat. Ratikka on liki 40 metriä pitkä, 4 metriä korkea ja 3 metriä leveä. Se painaa liki 60 tuhatta kiloa. Rissanen kertoo, että ratikan jarrut ovat päällä kuljetuksen ajan. Lisäksi se sidotaan kiinni 20:lla ketjulla. Kuvat ja vilkutukset tienvarresta Erikoiskuljetuksen on tarkoitus lähteä Kajaanista lauantaiaamuna noin kello 4. Rissasten tavoitteena on olla Tampereella sunnuntaiaamuun kello 6:een mennessä, jolloin matka kestäisi 26 tuntia. Kirsti Rissanen sanoo, ettei minuutintarkkoja aikatauluja kannata kuitenkaan tehdä. Huolellisesta suunnittelusta huolimatta matkalla voi tulla yllätyksiä. Hän ennakoi, että tietöiden vuoksi eteneminen on hyvin hidasta esimerkiksi Juva–Mikkeli-välillä. – Jos siinä pystyy väistämään meidät, se kannattaa. Siinä joutuu varmasti odottamaan molemmista suunnista, hän varoittaa. Ratikan tulosta innostuneille Kirsti Rissasella on tärkeä toive. – Toivoisin, että ei lähdettäisi ihan vaan sen takia ajelemaan perään, että tiedetään, että uusi ratikka on tulossa Tampereelle.  Jos haluaa nähdä ratikan, ajetaan parkkiin ja ollaan tien varressa vilkuttamassa ja ottamassa kuvia. Ratikkakuljetus on niin mittava, että radiokanavat kertovat sen etenemisestä autoilijoille. Kuljetusliike huomion keskelle Rissaset asuvat 21 000:nen asukkaan Siilinjärvellä, toistakymmentä kilometriä Kuopiosta pohjoiseen. Tampereen ratikan kuljetus on saanut vuonna 1988 perustetun kuljetusliikkeen yrittäjien puhelimen soimaan poikkeuksellisen tiuhaan. Moni media on pyytänyt haastattelua. Rissanen vertaa valtavaa huomiota ensimmäisen Suomessa tehdyn ja valmistetun raitiovaunun, Transtech Articin, koekäyttöönottoon vuonna 2013. Rissaset kuljettivat vaunut Helsinkiin. – Ja lehtimiehet olivat paikalla, Kirsti Rissanen muistaa. Jos silloin huomio oli suurta, nyt se on hänen mukaansa vielä suurempaa. – Ymmärrän kyllä hyvin, että ratikka on tamperelaisille iso juttu, kun sitä ei ole aiemmin ollut. Kirsti Rissanen itse suhtautuu kuljetuskeikkaan rauhallisesti. – Mitäs tässä. Ratikat ovat meille tavallista työtä. 47 metriä pitkä kokonaisuus Erikoiskuljetuksiin erikoistunut Kuljetus K. Rissanen Oy on ajanut esimerkiksi kaikki Kajaanin tehtaalla valmistetut Helsingin ratikat pääkaupunkiin. Samoin kuljetusliike toi Tampereelle testivaunun, saksalaisen käytetyn ratikan. Ensimmäisen Tampereen ratikan erottaa muista ratikoista sen koko. Tampereen ratikka on kymmenen metriä pidempi kuin aiemmat. Koko rekan ja ratikkaa kuljettavan lavetin kokonaisuus on 47 metriä pitkä. Rissaset ajavat Tampereelle aikanaan loputkin 18 Tampereen ratikkaa. Seuraavan erikoiskuljetuksen vuoro on jo syyskuussa.