Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Arat autonkuljettajat tukkivat Ylöjärveltä Virroille johtavan tien köröttelyllään – mutkaisella tiellä ei pääse ohi

A amulehti kertoi 29. lokakuuta, että Pirkanmaan teille tulee lisää kameravalvontaa. Kiireellisimpiin kuuluu kantatie Virtain ja Ylöjärven välillä. Tämäkö on Pirkanmaan ely-keskuksen paras esitys onnettomuuksien ehkäisemiseksi kantatie 65:llä? Kyseistä tietä vuosia ajaneena voin vain ihmetellä, miten heikosti liikenteen sujuvuus huomioidaan päätöksiä tehtäessä. Otetaan esimerkiksi vaikka Parkkuun liittymä. Vuosikymmeniä siinä sai ajaa nopeudella 80 kilometriä tunnissa. Muutama vuosi sitten nopeus alennettiin 60 kilometriin tunnissa. Toimenpide oli helppo: paikalle laitettiin kaksi liikennemerkkiä, joilla turvallisuus tuli hoidetuksi, mutta ongelma siirrettiin autoilijalle. Tuliko mietittyä muita vaihtoehtoja? Vastaavanlainen tilanne on Poikeluksessa, missä voitaisiin suhteellisen pienillä järjestelyillä nostaa nopeus 80 kilometriin tunnissa. Se parantaisi liikenteen sujuvuutta selvästi. Onnettomuuksien lisääntymisen taustalla on hurjasti lisääntynyt liikenne sekä noin 40 kilometriä pitkä mäkinen ja mutkainen tieosuus Kyrönlahdesta Kallionkylään. Rekoista ja linja-autoista ei ole yleensä muuta haittaa kuin koko, koska normaalisti ne ajavat talla pohjassa rajoitinta vastaan eli reilua kahdeksankympin tuntinopeutta. Jono-ongelmat aiheutuvat hiukan aremmista henkilöauton kuljettajista, jotka köröttelevät itse turvallisesti, mutta aiheuttavat välillisesti liikenneturvallisuusriskin. Tämä johtuu siitä, että tieosuudella ei ole riittävän pitkiä suoran pätkiä, joilla voisi ohittaa turvallisesti. Muutama peltipoliisi ei oleellisesti paranna liikenteen turvallisuutta kantatie 65:llä. Olen takavuosina pariin otteeseen esittänyt, että perusparannuksen suunnittelu käynnistettäisiin, leikattaisiin muutamat mäennyppylät ja oikaistaisiin pahimmat mutkat Kyrönlahden ja Kallionkylän välillä. Hiukan mietityttää, kuka on vastuunkantaja, kun tiellä tapahtuu suuronnettomuus. Jo pidemmän aikaa on ollut tiedossa tien vaarallisuus suhteessa nykyisiin liikennemääriin. Meille virtolaisille riittäisi vähän vaatimattomampikin väylä, kuin mikä on rakennettu Ylöjärven ja Kyrönlahden välille. Kirjoittaja on Virtain teknisen lautakunnan puheenjohtaja