Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Ei rattia! Ratikka kulkee Hervannassa jo ensi keväänä ja siellä sijaitsevat myös koko järjestelmän aivot – tällainen on ratikan ohjaamo

Ensimmäisen ratikkakuljettajien haku alkaa ilmeisesti pian kesän jälkeen. Ratikka numero 1 saapuu Tampereelle ensi vuoden alkupuolella, jolloin heti aloitetaan sen testit Hervannassa. Viimeistään maaliskuussa ratikan voi nähdä jo varovasti liikkuvan Insinöörinkadulla ja Hervannan valtaväylän tuntumassa. Moro kävi tutustumassa lähemmin ratikan ohjaamoon. Tampereen raitiotie oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen ja projekti-insinööri Niina Uolamo avaavat ratikan kuljettamien saloja. Yksi ohjaamon tärkeimmistä laitteista on ajokahva, jolla säädetään ratikan vauhtia. Tyyppitestien, teknisen koeajon ja kaupallisen koeliikenteen aikana vaunuilla ajetaan tuhansia kilometrejä. Ensimmäisellä ja toisella ratikalla ajetaan kummallakin koevaiheessa 10 000 kilometriä. – Tyyppikokeiden jälkeen vuoden 2020 lopulla alkaa tekninen koeliikenne. Matkustajat eivät tällöin vielä pääse kyytiin. 1. huhtikuuta vuonna 2021 alkaa kaupallinen koeliikenne. Silloin ratikalla voi jo matkustaa normaalisti, mutta samalla testataan muun muassa lippu- ja infojärjestelmien toimivuutta ja ajoa aikataulujen mukaisesti eli ajetaan 7,5 minuutin vuoroväleillä, Ali Huttunen selittää VR liikennöi Ratikan liikennöitsijäksi valittiin kilpailutuksessa VR-Yhtymä oy. VR vastaa ratikan ajamisesta ja liikenteen ohjauksesta. – Hervannan varikolle rakennetaan Raitiotien ohjauskeskus eli ROK. Se on järjestelmän ”aivot”. Sieltä ohjataan sähkönsyöttöä, seurataan liikenteen sujumista, tiedotetaan kuljettajille poikkeustilanteista ja myös valitaan poikkeustilanteissa paras toimintamalli, Niina Uolamo kertoo. Ohjauskeskuksen henkilöstön rekrytoinnista tiedotetaan kesän jälkeen. Raitioliikenteen liikenteenohjaajat saavat myös kuljettajakoulutuksen lisäksi koko ratikkajärjestelmää koskevan koulutuksen. Iso osa kuljettajien koulutuksesta hoidetaan ratikan makettiin rakennettavalla simulaattorilla Hervannan varikolla. Kuljettajien haku alkaa vuoden 2020 syksyllä. – Kuljettajiksi haetaan asiakaspalveluhenkisiä leppoisia ihmisiä, sillä reitillä tapahtuu koko ajan ja ärsykkeitä pitää osata sulkea pois, mutta tarvittaessa on reagoitava nopeasti. Kuljettajat työskentelevät ratikan ohjaamossa, joka on suunniteltu mahdollisimman ergonomiseksi. Kojelaudan kaareva muoto on valittu, jotta kuljettaja ylettyy helposti kaikkiin tarvittaviin nappeihin. Istuimessa on omat säätönsä ja myös ajokahvassa on monipuoliset säädöt. Raitiotien kaupallinen koeliikenne päättyy elokuussa 2021, jolloin alkaa varsinainen liikennöinti. 1. Alkolukko. Kuljettajan on puhallettava joka kerta kuljettajan penkille istuessaan. 2. Virtalukko. Tästä ratikka ”käynnistetään”. 3. USB-portti kuljettajan henkilökohtaisen päätteen lataamiseksi. 4. Kuljettajan henkilökohtaisen päätteen paikka. Päätteeseen tulee esimerkiksi työntekoa helpottavia tietoja. 5. Ajokahva. Tällä määrätään ratikan vauhti sekä valitaan rullaaminen ja jarruttaminen. ­Kahvassa on käden tunnistus ja ratikka pysähtyy, jollei kuljettajan käsi ole kahvalla. Lisäksi painonapit kilikellolle ja äänimerkille Kilikello-äänellä voidaan äänimerkkiä hellemmin ilmoittaa ratikan tulosta. 6. Tähän kohtaan tulevat ­kiskojarrun poljin ja hiekkapoljin, jolla voi liukkaalla kelillä lisätä hiekkaa pyörien eteen. 7. Mikrofoni. 8. Painonapeista ohjataan ratikan yleistoimintoja, kuten valaistusta, virroittimen asentoa ja ovia. 9. Kosketusnäyttö, joka on ajokahvan lisäksi päätyökalu ratikan ajamisessa. Tämän kautta kuljettaja ohjaa radassa olevia vaihteita. Näytössä näkyvät myös esimerkiksi nopeustiedot ja ovien auki- tai kiinniolo. 10. Painonapeilla ohjataan esimerkiksi tuulilasin pyyhkimiä, ohjaamon ikkunoiden häikäisysuojia, suuntamerkkejä ja ovia. 11. Näyttö, josta kuljettaja voi seurata matkustamon valvontakameroiden näkymiä. Näytössä kuljettaja myös näkee aikataulutietoa, eli onko ratikka aikataulussaan, vai edellä tai jäljessä. 12. Matkustamon turva­puhelimen ohjaus. 13. Molemmin puolin kaksi kapeaa ja korkeaa näyttöä,­ joista näkyy taustapeilien ja ­ovikameroiden näkymät. 14. Kuljettajan istuin.