Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Sanna Marinin valinta liikenneministeriksi oli lottovoitto tunnin radalle, paitsi että

Tampereen Sanna Marinin valinta seuraavaksi liikenneministeriksi tarkoittaa sitä, että tunnin ratahanke Helsinkiin edistyy alkaneen vaalikauden aikana suurin harppauksin. Näin voisivat äänestäjät, Tampereen poliitikot, elinkeinoelämä ja Pirkanmaan liitto hyvin olettaa, mutta asia ei valitettavasti taida olla ihan näin yksinkertainen. Tässä kohtaa on hyvä muistuttaa, että Marin ei ole Antti Rinteen hallituksessa ensisijaisesti Tampereen edustaja. Hänen tehtävänsä liikenneministerinä on toteuttaa tällä viikolla aloittavan Suomen hallituksen hallitusohjelmaa ja liikennepolitiikkaa. Hän on tilivelvollinen ensisijaisesti pääministerille ja omalle puolueelleen, ei Tampereelle. Väitän, että liikenne- ja viestintäministeriön viranhaltijoilla on edelleen enemmän sananvaltaa tulevaisuuden liikenneratkaisuihin kuin Tampereen kauppakamarin toimitusjohtajalla, Tampereen pormestarilla tai Pirkanmaan maakuntajohtajalla. Mutta lohduttautukaamme kumminkin sillä, ettei Marinin valinnasta sentään haittaa voi olla, kun Tampere ja Pirkanmaa yrittävät seuraavan neljän vuoden aikana omia hankkeitaan edistää.