Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Maksuvälinepetoksia on tehty viime viikkoina tavallista enemmän – Rypäs viittaa tietomurtoon

Maksuvälinepetoksia on ilmoitettu poliisille viime viikkoina tavallista enemmän. – Jonkinlainen piikki on havaittavissa, rikoskomisario Arto Partanen Sisä-Suomen poliisista sanoo. Rypäs viittaa siihen, että jossain on tehty tietomurto johonkin suosittuun nettipalveluun. Jos luottokorttitietoja saadaan murrolla nettipalvelusta, se kertoo järjestelmän heikkoudesta, ei käyttäjän huolimattomuudesta. Toinen keino, jolla luottokorttitietoja kalastellaan, ovat huijaussivustot, esimerkiksi kilpailut tai kyselyt, joiden yhteydessä kysytään luottokortin tietoja. Molemmissa tapauksissa asialla ovat kansainväliset ammattirikolliset. Summat pienehköjä Luottokorttihuijaukset ovat arkipäivää, niitä tehdään jatkuvasti paljon. Ulkomailta tehtyjä petoksia ei saada käytännössä koskaan selvitettyä. Sen vuoksi omaa maksuliikennettään on syytä seurata, ja puuttua asiaan, jos huomaa outoja laskuja. Summat saattavat olla melko pieniä. – Kyse on pienehköistä summista, yleensä kympeistä tai satasesta, Partanen sanoo. Maksu- ja tietopalveluita tarjoavasta Netsistä kerrotaan, että luottokorttimaksuissa liikkuu isoja summia rahaa, huijausten osuus koko summasta on hyvin pieni. Netsin luottokortteja ovat Visa ja Mastercard. Kortin tietoja saatetaan käyttää missä päin maailmaa vain, maksuja voi tulla kasinolta Las Vegasista, Vietnamista tai Irlannista. Korttia saatetaan huijauslaskuttaa ensimmäisen kerran jopa pari vuotta tietomurron jälkeen. Kilpailuilla ja huipputarjouksilla kerätään tietoa Partanen antaa kaksi neuvoa, joilla omien tietojen päätymistä vääriin käsiin voi yrittää estää. Ensimmäinen on, että ennen kuin annat luottokorttitietosi, hae netistä tietoja yhtiöstä. Näin kannattaa tehdä aina, kun kyse ei ole isosta ja tunnetusta brändistä. Toinen neuvo on, että älä koskaan anna luottokorttitietoja kilpailujen, kyselyiden tai huimien erikoistarjousten yhteydessä. Euron iPhoneja tai vastaavia loistavia tarjouksia ei ole olemassa, vastaajien tietoja kerätään jotain muuta tarkoitusta varten. Netsin mukaan kalasteluyrityksiä tehdään paljon. Yksi keino on sähköpostiviesti, jossa kerrotaan maksuongelmasta, jonka voi ratkaista klikkaamalla auki viestissä olevan linkin ja antamalla pyydetyt tiedot. Valtaosa paljastuu pankissa Valtaosa korttien väärinkäytöksistä jää yritykseksi, ne jäävät pankin haaviin. Vain pieni osa menee niin pitkälle, että asiakas huomaa sen luottokorttilaskussaan. Jos asiakas huomaa poikkeuksellisia tilitapahtumia, hänen pitää ottaa heti yhteyttä pankkiin. Kun petosyritys havaitaan pankissa, tapahtuma estetään ennakkoon ja asiakkaaseen otetaan yhteyttä. Asiakkaan kanssa selvitetään, onko maksutapahtuma aiheellinen. Korttiliiketoiminnasta vastaava johtaja Teemu Korte OP:sta kehottaa säilyttämään kortin huolellisesti, tarkastamaan luottokorttilaskun ja antamaan kortin tiedot vain harkitusti. – Maksukortit ovat turvallinen maksuväline ja kuluttajansuoja on hyvä, Korte sanoo.