Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Raitiotie etenee Tampereella vauhdilla

Lähes 60 tonnia painava Tampereen ensimmäinen raitiovaunu kuljetettiin viikonloppuna Škoda Transtechin Otanmäen tehtaalta Kainuusta Hervantaan. Operaatio oli mittava, sillä kuljetettu ratikka on liki 40 metriä pitkä, 4 metriä korkea ja 3 metriä leveä. Perille päästiin silti suunniteltua aikataulua nopeammin, vaikka Sääksjärven liittymässä matkanteko pysähtyi hetkeksi, kun pitkä kuljetus ei ollut mahtua kääntymään. Sama kuljetusurakka toistetaan vielä 18 kertaa ennen kuin liikennöinti Tampereella alkaa vuoden päästä elokuusta. Nyt tuotua raitiovaunua kutsutaan protovaunuksi. Se viimeistellään vielä Tampereella. Sen jälkeen sillä ryhdytään jo kesällä tekemään erilaisia testiajoja varikon ulkopuolella. Tähän saakka testiajoja on tehty vain vanhalla saksalaisella raitiovaunulla. Nyt kaupunkiin tuotu protovaunu on saksalaisvaunua pidempi, leveämpi ja malliltaan modernimpi. Uteliaita katseita varmasti riittää, sillä kiinnostus raitiotiehanketta kohtaan on Tampereella suurta. Se on helppo ymmärtää, sillä hanke on tamperelaisen veronmaksajan kannalta merkittävä sekä kustannuksiltaan että vaikutuksiltaan. Ratikka muuttaa monen kaupunkilaisen reittejä, kun esimerkiksi tuttu bussilinja saattaakin vaihtua raiteisiin kokonaan tai osittain. Bussiliikenne syöttää matkustajia raitiotiereitille muualta kaupungista. Jos Tampereen raitiotiehanketta edelsikin monipolvinen ja tunteita herättänyt päätöksentekovaihe, itse toteutus on sujunut suoraviivaisesti. Viime viikolla kerrottiin, että Tampereen raitiotien alkuperäinen linja eli 15 kilometriä kaksoisraidetta asennettu. Viimeiset osuudet alkuperäisestä linjasta asennettiin Hämeensillalle ja Etelä-Hervantaan. Leudosta talvesta oli se etu, että sää suosi raitiotien rakentamista. Kiskojen asennusurakka on nyt kestänyt kolme vuotta. Edessä on vielä Hatanpään valtatietä kulkeva noin 650 metrin jatko-osa, josta päätettiin viime marraskuussa. Veronmaksajan näkökulmasta hyvä asia on se, että ensimmäisen vaiheen rakentaminen on edennyt budjetissa. Kyse on joka tapauksessa mittavasta investoinnista. Jos toinenkin osa toteutuu, raitiotiehankkeen kustannukset nousevat yli 300 miljoonaan euroon. Vaikka osan maksaa valtio, on silti varmasti luvassa tiukkaa keskustelua, kun valtuuston on määrä päättää lokakuussa raitiotien toisesta vaiheesta.