Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampere-Pirkkalan lentoasemalle hälytettiin 19 yksikköä, vaikka vaikeuksissa oli ultrakevyt kone ja yksi ihminen – kysyimme, miksi näin tehtiin

Tampere-Pirkkalan lentoasemalla tapahtui torstaina ilmaliikenneonnettomuus, kun nousukiidossa ollut ultrakevyt lentokone ajautui nurmialueelle. Koneessa oli yksi henkilö, eikä henkilövahinkoja tapahtunut. Lentoasemalla hälytettiin peräti 19 pelastuslaitoksen yksikköä. Kun Pirkkalan lentoasemalla tapahtuu lento-onnettomuus, apua hälytetään lennonjohtotornista. Päivystävä palomestari Juuso Nummela Pirkanmaan pelastuslaitokselta kertoo, että tornissa on automaattihälytys, joka ei alkuvaiheessa erittele, minkä kokoinen onnettomuus on tapahtunut. – Tornille jää hälytysvaiheessa vain napin painaminen, ja hälytys on joka kerta samansuuruinen, oli siellä sitten onnettomuustilanne minkälainen vaan, Nummela sanoo. Vaikka paikalle hälytettiin iso määrä yksiköitä, se ei Nummelan mukaan tarkoita, että kaikki 19 yksikköä ajavat lentoaseman parkkipaikalle. Sen sijaan hälytyksen tarkoituksena on estää turhan viiveen syntymistä. Nummelan mukaan pelastuslaitos saa lisätietoja tapahtuneesta vasta hälyttämisen jälkeen. Kaikki aika, joka käytetään ennen hälyttämistä, on Nummelan mukaan avunsaantiajasta pois. Yksiköiden määrää voidaan pienentää Nummela kertoo, että hyvin pian hälytyksen jälkeen pelastustoiminnan johtaja saa tarkentavat lisätiedot tapahtuneesta. Sen pohjalta hän päättää, kuinka paljon yksiköitä kohteeseen ajetaan. Paikalle hälytetään ennemmin vähän liikaa yksiköitä, sillä niiden määrää on helpompi vähentää sen sijaan, että paikalle hälytettäisiin vain yksi tai kaksi yksikköä, ja lisätiedoista huomattaisiin, että tarve onkin suurempi. Nummela kertoo, että jos paikalle hälytettäisiin lisävoimia vasta muutaman minuutin kuluttua, syntyisi lisää minuutteja ja viivettä, etenkin, kun osa yksiköistä voi lähteä liikkeelle kauempaa. –  Meidän on ikään kuin helpompi pienentää resurssia ja perua yksiköitä jopa jo asemalle ennen lähtöä kuin ruveta lisäämään viivettä sillä, että hälyttäminen viivästyy. Torstaina yksiköitä oli varattuna suuri määrä, mutta Nummelan mukaan niitä pidettiin varattuna vain 2–3 minuutin ajan. Lopulta kohti lentoasemaa lähti yksi pelastusyksikkö ja yksi johtoyksikkö sekä ensihoidon yksiköitä. Vaikka kohteeseen hälytettiin monta yksikköä, se ei tarkoita, että nämä ovat pitkän aikaa varattuina ja poissa muista tehtävistä. – Yksiköitä ei varata kuin pieneksi hetkeksi, ja sen jälkeen resurssi vapautuu useimmiten. Tässäkin tapauksessa ihan siinä vaiheessa jo, kun pelastusyksiköt olivat vielä omalla asemalla.