Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tuore selvitys: Tampere–Nokia-väli on pullonkaula, joka estää raideliikenteen lisäämisen – ratkaisuksi ehdotetaan lisälaituria ja jopa kaksoisraidetta

Tampere–Pori-radalle tarvitaan suuria muutoksia, joista kiireellisin on Nokian ratapihan kehittäminen, todetaan juuri valmistuneessa tarveselvityksessä. Väyläviraston selvitys käsittelee Tampereelta Poriin kulkevaa rataa. Ehdotetut kehittämiskohteet ajoittuvat vuosille 2030–2040. Niiden toteutuminen riippuu monien toimijoiden innosta viedä hanketta eteenpäin. – Viime kädessä se riippuu siitä, onko määrärahoja suunnitteluun ja varsinaisiin hankkeisiin, sanoo Pirkanmaan liiton edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela . Nokialle lisälaituri ja lisärata Selvityksen mukaan tärkein kehityskohde on Nokian ratapiha, jonne tarvitaan lisälaituri ja lisäraide. Lisälaiturin rakentaminen mahdollistaisi junavuorojen lisäämisen. Tampereen ja Nokian välillä liikennöi nykyisin seitsemän lähijunien vuoroparia arkisin, ja Tampere–Pori-välillä kulkee arkipäivisin yhdeksän henkilöjunaa. Nokia on tällä hetkellä Tampereen lähiliikennepilotin pääteasema, minkä vuoksi junien kääntöön käytetty yksi henkilölaituri muodostuu pullonkaulaksi. Nokian ratapihan kehittämistä on selvitetty aiemminkin, mutta aiemmassa selvityksessä lisälaiturin rakentaminen olisi vaatinut aluelunastusta. Nyt neljä huonokuntoista raidetta on purettu, ja tilalle voitaisiin rakentaa uusi välilaituri sekä uusi raide välilaiturin pohjoispuolelle ilman lunastuksia. Junien kulku sujuvammaksi Selvityksen toiseksi tärkein kehityskohde on suojastusten rakentaminen. Suojastetulla radalla tarkoitetaan rataa, jolla raiteiden vapautumista valvotaan tekniikan avulla, ja junien kulkua ohjataan näkyvillä opastimilla. Suojastusta parantamalla mahdollistetaan junien peräkkäinen ajo lähempänä toisiaan. Juna-aikataulujen sujuvuutta edistää myös lyhyiden vaihteiden muuttaminen pitkiksi. Liikkeelle lähtevä juna ei lyhyiden vaihteiden vuoksi pääse kiihdyttämään riittävästi ylämäkeen. Erityisesti ongelma korostuu, jos sivuraide on lyhyt ja juna joutuu hidastamaan paljon. Nokian ja Siuron välillä tavarajunat ovat hyytyneet ylämäkiin useita kertoja viime vuonna. Selvityksen mukaan raakapuuta ja sahatavaraa kuljettavan tavaraliikenteen oletetaan kasvavan voimakkaasti Tampere–Kokemäki-rataosuudella. Kaksoisraiteen rakentaminen Selvityksen kolmanneksi tärkein kehityskohde on Lielahti–Nokia-kaksoisraide. Junien määrä välillä on niin suuri, että kaksoisraiteen rakentaminen luo paremmat lähtökohdat Tampereen seudun lähiliikenteen kehittämiselle. Kaksoisraide nopeuttaisi selvityksen mukaan myös Porin-junien kulkua. Selvitys ehdottaa kaksoisraidetta rakennettavaksi kahdessa vaiheessa. Ensiksi rakennettaisiin kaksoisraide välille Lielahti–Tesoma ja toisessa vaiheessa välille Tesoma–Nokia.