Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Musteen ja Mustin tassun hiilijalanjälki

Nyt kun elintarvike- ja päivittäistavaraketjut, jälkijättöisesti tosin, ovat muodikkaasti alkaneet huomioimaan mainonnassaan kuluttamamme ravinnon eettisyyden ja ekologisuuden, olisi luontevaa että tämä oikeansuuntainen kehitys kohdistettaisiin myös itse alustaan. Silmiini on pidemmän aikaa pistänyt suuntaus, jossa itse tuote alkaa olla toissijainen suhteessa puitteisiin, jossa sitä esitellään. Muoti-, eritoten sisustusmaailman visuaalinen ilme on usein pääroolissa elintarvikemainoksessakin. Mainosliitteessä saattaa yhdellä sivulla olla hieno kuva tyylitellystä keittiöstä ja tämän päälle on lisätty kolmen tuotteen pienet kuvat hintatietoineen. Joskus on tällaisen ison sivun ainoina tuotteina loistanut arkijäätelön sijaan herkuttelujäätelö ja jokin karkkipussi. Siinä on kulunut mustetippa jos toinenkin ihan turhaan. Mainontaa, eritoten painettua sellaista tulisi tehostaa ekologisessa mielessä. Turhaan haaveilen maailmasta, jossa turhakkeita tai kymmeniä eri kaurahiutaleita ei edes olisi olemassa. Maailmasta, jossa mainokset muuttuisivat ilmoituksiksi ja joita niitäkin julkaistaisiin vain lääkemainosten steriilillä asiallisuudella kun jotakin oikeasti uutta ja tärkeää on tullut markkinoille. Kauppaketjut voisivat myös mainonnassaan huomioida sellaisen syvällisesti ekologisen ja eettisen, alati kasvavan kansanosan, joka on kasvanut ulos sekä eläinperäisestä ravinnosta että toisten lajien hyväksikäytöstä - myös lemmikkien muodossa. Mikään ei herätä tällaisessa ihmisessä niin paljon vastenmielisyyttä kuin jonkin epäeettisen tai -terveellisen ihmisravinnon rinnalla mainostettava, varta vasten lemmikkiemme ravinnoksi kasvatettu ja murhattu toisen, vähempiarvoisen eläimen osia sisältävä herkkuturhake. Aika valikoivaa eläinrakkautta; tuhansia murhataan, jotta yksi voi elää. Ja osoittaahan tällainen selkeästi ne raamit, joissa ihmisen välittäminen toteutuu: edelleenkin aika monelta kanssaihmiseltä puuttuu se leivänkannikka. Joku tilastotieteilijä voisi muuten valaista kansaa tiedolla, kuinka paljon lisääntyvän lemmikkikatraamme eläinperäisten ainesosien kulutus kumoaa ihmiskunnan lihankulutuksen vähenemistä siltä osin kuin se vähenemässä on.