Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kummallista pölinää liikkeellä tunnin junasta – tässä viisi asiaa, jotka perustelevat nopean junan tärkeyden koko Suomelle

Taloustutkimuksen tuoreen (12.2.) selvityksen mukaan nykyisen pääradan kehittäminen on parempi vaihtoehto kuin uusi, suora junarata Tampereen ja Helsingin välillä. Taloustutkimus kertoo, että "vain 36 prosenttia matkustajista kulkee koko matkan Helsingistä Tampereelle." Selvitys perustelee, että pääradan korjaamisesta hyötyisivät pääkaupunkiseudun työpaikkaliikenteen kunnat, kuten Akaa, Janakkala, Hämeenlinna, Riihimäki ja Hyvinkää. Selvitys kertoo, että työpaikkaliikenne olisi radan kehittämisessä tärkein asia, eikä uutta suoraa rataa kannata rakentaa. Kun selvitystä tarkastelee laajemmasta perspektiivistä, se tuntuu tarkoitushakuiselta vaikutusyritykseltä, jossa mittakaavat ovat pielessä. Toivon, että päättäjät osaavat pitää päänsä kylmänä ja seuraavat asiat mielessä. 1. Tampereen ja Helsingin välinen rata on koko Suomen tulevaisuushanke. Mitä nopeammin Tampereen ja Helsingin väli kulkee, sitä houkuttelevampaa junalla liikkuminen on koko Suomessa. Tampereen kautta kuljetaan pääkaupunkiseudulle lähes kaikkialta Hämeenlinnan pohjoispuolelta: Porista, Vaasasta, Seinäjoelta, Oulusta, Jyväskylästä ja Kuopiosta. Kovin kasvu kaukoliikenteessä on Tampereen kautta pohjoiseen menevällä pääradalla. Kun selvityksiä tehdään, on mietittävä tulevaa eikä verrata lukuja vain nykyisiin tietoihin. 2. Liikennemäärä on ylivoimaisesti suurin Tampereen ja Helsingin välisellä radalla. Se on jo niin täynnä, että Taloustutkimuksen Tampere–Helsinki-välin matkustavat "vain 36 prosenttia" on suurempi määrä matkustajia kuin koko Turku–Helsinki-rataosuudella. 3. Puheissa annetaan ymmärtää, että jos uusi nopea päärata rakennetaan, muun junaliikenteen kehittäminen loppuu. Näinhän ei käy. Uusi nopea linja tuo mahdollisuuksia kehittää vanhan pääradan työmatkaliikennettä ja tavaraliikennettä. Tästä hyötyvät Taloustutkimuksen korostamat kunnat. 4. Mitä harvemmin juna pysähtyy, sitä nopeampi ja toimintavarmempi se on. Radasta pitää tehdä niin toimiva ja nopea kuin on mahdollista. 18 minuuttia nopeampi yhteys on valtava aika, kun se kerrotaan jokaisen matkustajan kohdalla vuosikymmenten ajan. 5. Hanke pitää viedä eteenpäin heti ja mahdollisimman nopeasti. Ei ole mitään syytä hidastella, kun hankkeen valmistuminen kestää vuosia. On selvää, että Suomen väestö tulee keskittymään voimakkaasti alueille, joihin tunnin juna vaikuttaa. Hanke voi tuntua nyt hintavalta, mutta 20 vuoden kuluttua pelkkä vanhan radan korjaaminen tuntuisi pelokkaalta kompromissilta. Kirjoittaja on Aamulehden toimituspäällikkö.