Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Hatanpään valtatien ratikkatyöt muuttavat useiden bussilinjojen reittejä ja päätepysäkkejä – tässä muutokset kootusti

Päätös rakentaa raitiotie Hatanpään valtatielle tuo muutoksia lukuisten bussien reitteihin ja päätepysäkkeihin. Syynä on se, että työmaan ajaksi Hatanpään valtatie kapenee merkittävästi, ja sitä voi liikennöidä vain pohjoisen suuntaan Suvantokadun ja Hämeenkadun välillä. Etelän suunnan bussiliikennettä siirretään Aleksanterinkadulle. Osalla linjoista muutetaan päätepysäkkiä Aleksanterinkadun ja Hatanpään valtatien ruuhkautumisen estämiseksi. Muutokset tulevat voimaan maanantaina 6. tammikuuta 2020. Runkolinjat 4 ja 9 päättyvät jatkossa Keskustorin sijaan Sorin aukiolle. Linjasta 9 Aamulehteen tulleen palautteen perusteella muutosta pidetään merkittävänä heikennyksenä Kaukajärveltä ja Annalasta kulkeville asiakkaille. Suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen Tampereen kaupungilta kertoo, että jos linja 9 ajettaisiin Keskustorille asti, linjalle tarvittaisiin lisäbussi tai sitten vuoroväliä täytyisi harventaa matka-ajan pidentymisen takia. – Hatanpään valtatien bussimäärä on tällä hetkellä sen verran suuri, että jos kaikki nykyinen liikenne yritettäisiin ajaa työmaa-alueen läpi, se ruuhkautuisi ja viivyttäisi tosi paljon kaikkien bussien matkantekoa. Tässä on yritetty minimoida haittavaikutuksia, Häyrynen sanoo. Siksi linjat 1, 4 ja 9 on siirretty pois Hatanpään valtatieltä, eivätkä ne aja silloin myöskään Aleksanterinkatua. Aleksanterinkadulla kulkee tammikuusta alkaen noin 40 bussia tunnissa. Linjoilla 1, 4 ja 9 kulkee yhteensä noin 20 autoa tunnissa. Runkolinja 1 Pirkkalan, Taysin ja Kangasalan välillä käyttää tammikuusta alkaen reittinään Suvantokatua ja Rautatienkatua. Aikataulu tasataan Sorin aukiolla. Häyrysen mukaan työnaikaisia järjestelyjä seurataan tarkasti. – Jos jotain isoja vaikeuksia tai epäkohtia on jonkun asian suhteen on, sitten tietysti puututaan niihin, hän summaa. Myös Vesilahdesta kulkevan linjan 55 ja Kurun suunnasta tulevan linjan 85 päätepysäkit muuttuvat. Linja 55 jää Keskustorin sijaan linja-autoasemalle ja linja 85 linja-autoaseman sijaan Keskustorille. Näin niiden aikatauluja ei jouduta suunnittelemaan uusiksi. – Molemmilla on paljon koululaisten kuljetuksia, ja aikataulut on sovitettu heille optimaalisiksi, Häyrynen sanoo. Päätepysäkit pois Koskipuistosta Nykyisin Koskipuistoon päättyvien linjojen 40 Kangasalta ja 50 Lempäälästä reittejä jatketaan Keskustorille, koska Hatanpään valtatien rakentamisen aikana Koskipuiston pysäkeillä ei ole tilaa päätepysäkeille. Koskipuistoon jää pysäkki länteen meneville linjoille, mutta se on ajokaistalla, eikä siihen pysähtynyttä bussia voi ohittaa. Hatanpään valtatien ratikkatöiden aiheuttamat järjestelyt ovat käytössä kesään 2021 asti eli 1,5 vuotta. Ennen kuin ratikan kaupallinen liikenne alkaa elokuussa 2021, bussien poikkeusreitin Aleksanterinkadulla täytyy päättyä. – Se on liian riskialtis. Hämeenkadulta Aleksanterinkadulle kääntyvä bussi varaa myös vastaantulevan liikenteen kaistaa, eikä haluta, että bussi ja ratikka kolhivat toisiaan, Häyrynen kuvailee. Kaikki linjat eivät tosin palaa sitten ennalleen, vaan tulee käyttöön linjasto 2021. Esimerkiksi linja 9 liikennöi sen jälkeen Lentävänniemeen asti. Tammikuussa voimaan tulevista muutoksista päätettiin Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa keskiviikkona 27. marraskuuta. Kesäkausi Tällaisia muutoksia on tulossa kesäksi Samassa kokouksessa, jossa lautakunta päätti tammikuun muutoksista, päätettiin myös kesäkauden 2020 muutoksista. Hatanpään valtatien ratikkarakentamisesta johtuvat muutokset ovat voimassa myös kesäkaudella. Muutoin kesän 2020 liikenne pohjautuu pitkälti kesän 2019 liikennöintiin, mutta siihen on tehty joitakin muutoksia matkustuskysynnän ja liikennöintiolosuhteiden muutosten vuoksi. Verrattuna kesään 2019 tulevana kesänä liikennettä lisätään runkolinjoilla 1, 8, 9, 10 ja 70. Vuorojen lisäykset kohdistuvat kesäajan tyypillisiin asiointi- ja vapaa-ajanmatkustusaikoihin, arki-keskipäivään, arki-iltaan, mutta myös arjen ruuhka-aikaan sekä lauantaipäiviin. Lisäksi tarjontaa lisätään linjoilla 25 ja 44. Linjoilla 42 ja 55 arjen ruuhka-ajan lisäliikennöinti toteutetaan ainoastaan kesäkauden alusta juhannukseen saakka sekä elokuun alusta talvikauden alkuun saakka. Liikennetarjontaa vähennetään kesän ajaksi aiempaan verrattuna linjoilla 17, 21, 31, 38 ja 41. Linjoja 24, 28C, 35, 46, 63, 73K, 74, 84V, 86 ja 137 ei liikennöidä kesällä lainkaan. Nämä linjat eivät liikennöineet myöskään kesällä 2019. Nokialla merkittäviä reittimuutoksia Kesäkauden alkaessa tehdään merkittäviä reittimuutoksia Nokialla liikennöiville linjoille 70, 71, 72 ja 79. Muutokset liittyvät Nokian päätökseen toteuttaa linjastoon rakenteellinen uudistus, jolla parannetaan Nokian aseman ja Tampereen välistä nopeaa yhteyttä arjen ruuhka-aikoina. Linjan 70 vuorotarjontaa lisätään arjen ruuhka-aikoina Nokian aseman ja Tampereen välillä. Linja jatkaa Nokian asemalta Etelä-Nokialle linjoina 70A (Nokian asema – Vihola – Keho) ja 70B (Nokian asema – Koskenmäki – Keho). Linjan 71 reitti muuttuu välillä Nokian asema – Keho, kun linja 70B korvaa yhteysvälin. Linjaa 71 liikennöidään Nokian asemalta Harjuniittyyn. Linjan nykyinen reitti Tampereen ja Nokian välillä ei muutu. Linja 73 lakkautetaan. Se korvataan Nokian aseman ja Harjuniityn välisellä osuudella linjalla 71 sekä Nokian aseman ja Kehon välillä linjalla 70A. Linja 79 ei enää liikennöi Nokian asemalta Tampereen keskustaan. Linjan 72 reitti muuttuu ajettaessa Viholasta Tampereelle. Uusi reitti kulkee Paasikiventien kautta.