Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Mustamakkara-auton ensimmäinen ja viimeinen kilpailu sai lähdössä epämukavan käänteen: "Huikkasin Pekalle, että jarruja ei ole”

Moron kesän aikana seuraama mustamakkara-mäkiauto pääsi ensimmäistä kertaa tositoimiin, kun Helsingin Tähtitorninmäellä ajettiin 17.8. Red Bull Mäkiauto GP. – Tapahtuman ohjeistukset ja liikkumiset oli suunniteltu hyvin, ei olisi uskonut että olemme keskellä Helsinkiä suuressa tapahtumassa, raportoi kuljettaja Jaakko Hautamäki . – Tiimien kesken oli erittäin kannustava tunnelma ja kävimmekin monien tiimien pilttuissa juttelemassa autojen rakentamisesta ja myös syistä, miksi kisaan oli lähdetty. Monet tiimit olivat jo kolmatta kertaa mukana, eikä ihme, sillä kisa oli loistava kokemus. Viime hetken huolia Hautamäki varustautui koitokseen pukemalla puolukkahillokypärän. Kaikki sujui loistavasti ja koitti aika nousta lähtörampille. Auto työnnettiin ylös jyrkkää nousua. Oman lähtöshow’n alkamista odotellessa kuljettaja huomasi jotain epämukavaa. – Kokeilin jarrujen toimivuutta pitäen autoa paikallaan. Painoin jarrun pohjaan ja auto liikkui silti. Huikkasin Pekalle , että jarruja ei ole ja mitään ei ole enää tehtävissä. Sain vastaukseksi osaa ottavaa hymyä. Täysillä jarruitta Show alkoi kokkien leikatessa mustaamakkaraa jättimäisillä veitsillä ja Moron kummihaarukan kiinnittämisellä auton takaosaan. Juuri ennen lähtöä tapahtuman teeman mukaisesti punaiseen härkäpukuun sonnustautunut Vesa Nieminen kiinnitti auton takarenkaiden kohdalle siivet ja tiimi työnsi auton vauhtiin. – Ensimmäiseen jyrkkään kaarteeseen tulin hieman liian läheltä reunaa, mutta muutaman korjausliikkeen ansiosta auto pysyi linjassaan. Kävi lähellä, etten ajautunut kallistuksen vanereihin, kuten toinen auto teki hetkeä ennen meitä rikkoen vanerit ja auton, Hautamäki kertoo. Hän jatkoi kaarteen jälkeen täydellä vauhdilla maaliin, kunnes oli aika jarruttaa. – Painoin jarrua kaikin voimin. Jotain tehoa sieltä löytyikin ja olin ajaa päin katuvalon tolppaa. Tavoitteet saavutettiin Ajon jälkeen oli aika analysoida telemetriaa analogisesti. – Lähtörampille tultaessa Mustan keula otti kiinni ja se saattoi painaa rungon pahvia jarrupolkimen alle. Myös oikea takarengas oli puhjennut. – Tavoitteenamme oli ajaa auto ehjänä maaliin ja siihen pääsimmekin. Monista autoista hajosi oikea etupyörä ensimmäisessä kaarteessa ja useiden matka jäi kesken. Kilpailuun osallistui yhteensä 62 autokuntaa, joista Mustamakkara Racing sijoittui hienosti sijalle 19. Jatkoa seuraa varmasti Hautamäki raportoi, että mustamakkara-auto sai valtavasti hyvää palautetta. Auto puhutteli ulkonäöllään ja maullaan sekä tiimi löysi kuin löysikin itselleen sponsorin. – Saimme kauppaliikkeeltä lahjoituksena viisi kiloa mustaamakkaraa jaettavaksi yleisölle. Sehän maistui ja loppui puolessa tunnissa. Myös kansainvälinen media innostui autosta ja sitä on kysytty näytteille esittelykylttien ja tarinoiden kera. – Näyttelyiden jälkeen alusta säilytetään ja makkara puretaan pois. Valmistaudumme jo monin ajatuksin seuraaviin kilpailuihin. Olemme varmoja, että kuulette meistä vielä, Hautamäki päättää.