Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pirkanmaan pikkutiet ovat järkyttävän huonossa kunnossa ja kuoppia korjataan ennätysmäärä – Ajoimme Teiskon teitä, kunnes vastaan tuli iloinen yllätys

Pirkanmaalla on hieman yli 500 kilometriä huonokuntoista tietä. Vaikka niitä kunnostetaan tänä kesänä enemmän kuin aikoihin, ei sekään riitä vuosikymmenen korjausvelan taittamiseen. Rahaa käytetään korjauksiin tänä vuonna enemmän kuin yleensä. Teitä paikataan, uusitaan, kunnostetaan ja viivoja maalataan 21 miljoonalla eurolla. Viime vuonna maakunnassa korjattiin teitä puolet pienemmällä summalla. Aamulehti suuntasi Teiskoon tutkimaan, ovatko tiet niin huonossa kunnossa kuin voisi tilastoista ja julkisesta keskustelusta olettaa. Teiskolaiset olivat alueen teistä samaa mieltä: rahaa teiden kunnossapitoon ei ole tarpeeksi ja kuoppia on joka paikassa, varsinkin pienemmillä teillä. Alla olevalla videolla näkyy, millaisessa kunnossa Tampereen Teiskon pikkutiet ovat: Kiitosta paikallisten keskuudessa kerää uuden päällysteen saanut seututie 338, joka on ollut pitkään todella huonossa kunnossa. Onni uudesta asvaltista ei ole lopullista, sillä päätieltä sivuun käännyttäessä karu totuus paljastuu: pienimmät tiet ovat kuoppaisia ja niiden rakenteissa on paljon vikaa. Näyttää siltä, että Suomen maanteiden kunto on ääripäistymässä: Isoihin ja keskikokoisiin teihin pystytään panostamaan, mutta pieniin teihin joudutaan odottamaan vuosia ja vuosia määrärahoja. Aina odottaminenkaan ei auta. Pääteille laitetaan rahaa enemmän kuin pienille teille niiden korkeamman luokituksen takia. Korkeampi luokitus johtuu käytännössä liikennemäärästä. Matalamman tieverkon kunnostaminen on yleensä myös suhteessa kalliimpaa, sillä kauan rempallaan olleiden pikkuteiden ongelmat ovat usein pintaa syvemmällä: ei auta, että asfaltti uusitaan, vaan koko rakenne olisi myllättävä uusiksi. Rengasbisnes hyötynyt kuopista Teiskon Terälahdessa kaupan pihassa mies kieltäytyy haastattelusta, mutta vinkkaa paikallisen rengasliikkeestä. Vinkki on hyvä, kuka muu muka tietäisi paremmin teiskolaisten teiden kunnosta kuin renkaita paikkaava paikallinen rengashuolto. Jari Salmesvuori on pyörittänyt yhdeksän vuotta rengasliikettä Terälahdessa. Hän astuu ulos hämärästä autohallista pihalle keskelle rengaskasoja ja kertoo, että teiden kuopista johtuvia rengasrikkoja tulee yrityksen hoidettavaksi paljon. – Joskus on kivi mennyt renkaan läpi ja joskus vääntyneitä vanteitakin tuodaan. Myös vetoakseleita menee varsinkin talvisin paljon hajalle, kun autoilijat ajavat isoihin kuoppiin. Vaikka pääväyliä vähän korjataan, niin kyllä täällä huonoja teitä riittää. Kärsiikö rengaskauppa nyt, kun paikallinen ennen kuoppia täynnä ollut tie on nyt sileä ja särötön? – Nyt on vähän bisnes kärsinyt, Salmesvuori hymyilee ja lähtee palvelemaan paikalle tullutta asiakasta. Asvalttiteitä muutettu jopa soralle Teiden huono kunto johtuu ely-keskuksen mukaan vuosikymmeniä kestäneestä niukasta rahoituksesta. Tänä vuonna määrärahoja on nostettu, mutta vuosia kertynyttä korjausvelkaa näillä rahoilla ei vielä korjata. Koska tierahat ovat tiukassa, joudutaan kuoppaisia asfalttiteitä jopa muuttamaan sorateiksi. Näin on käynyt tänä vuonna Hämeenkyrössä sijaitsevan Vesajärventielle. Toiminnanohjauspäällikkö Janne Lintilä Pirkanmaan ely-keskuksesta arvioi Aamulehden pyynnöstä, mitkä maakunnan tiet kaipaisivat kunnostusta nopeiten. Rahaa kaikkien kunnostamiseen ei ole. Katso lista alta: Teiskon Kämmenniemessä paistaa aurinko. Kesäkioskille on pysäyttänyt autonsa Veikko Ahonen , joka on työnsä puolesta ajanut Teiskon teitä runsaasti. Hän sanoo, että paikallisen tien päällystystä odotettiin kymmenen vuotta. Nyt se on vihdoin totta. – Aiemmin ei kehdannut tuoda tuttuja tätä reittiä pitkin, kun tie oli niin kuoppainen. Ahonen sanoo, että huono tie pitää hereillä. – Reikäisellä tiellä pitää ajaa huolellisesti väistellen. Se pitää koko ajan skarppina. Viime vuonna Pirkanmaan maanteillä paikattiin ennätykselliset 50 000 koloa ja kuoppaa. Kuoppia riittää Pirkanmaalla edelleen, sillä viime vuoden ennätys tuli täyteen tänä vuonna jo keväällä. Rahaa paikkauksiin on mennyt tähän mennessä 4,3 miljoonaa euroa. Tästä vuodesta on tulossa siis ennätyksellinen kuoppavuosi.