Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Älä vähennä liikuntaa, vaikka korona rajoittaa elämää – älä varsinkaan jos olet yli 70-vuotias

Hallitus on linjannut merkittäviä toimia koronaviruksen leviämisen rajoittamiseksi. Toimenpiteet ovat vakuuttavia. Toimenpiteistä ovat tärkeitä myös päätös lisätä testausten määrää ja kohdentaa rahoitusta tutkimukseen. Tutkimustiedon kerääminen on välttämätöntä. Suomesta kerättyä tietoa tarvitaan. Olosuhteet meillä, harvaan asutussa maassa, ovat epidemian leviämiselle erityyppiset kuin muissa maissa. Korona-testauksia jatkamalla saadaan tuoretta tutkimustietoa. Keskusteluissa koulujen sulkemisen vaikuttavuudesta on viitattu viime vuosituhannella ja Yhdysvalloissa tehtyihin tutkimuksiin. Liikuntasuosituksia ei peruttu. Lihasvoimaa pitää harjoittaa kahdesti viikossa, aerobista kuntoa kolmesti, ja näistä kerran saisi puuskuttaa. Liikkuvuus-, koordinaatio- ja tasapainoharjoittelua pitää jatkaa. Koronavirus ei poista tarvetta huolehtia fyysisestä ja psyykkisestä kunnosta. Erityisen tärkeää on ylläpitää ja kohentaa riskiryhmiin kuuluvien kuntoa. Hyvä fyysinen kunto voi parhaimmillaan suojata sairastumiselta, ja kaikissa olosuhteissa parantaa mahdollisuuksia selvitä, jos sairastuu korona-infektioon. Hengityslihasten hyvä kunto ja oikean hengitystekniikan hallinta voivat olla arvossaan. Suomessa on 800 000 yli 70-vuotiasta, suurin osa heistä presidentti Sauli Niinistön kaltaisesti hyvässä fyysisessä kunnossa. Iäkkäistä suurin osa pystyy harjoittelemaan itsenäisesti, mutta osa tarvitsee apua ja tukea. Kaikkien ikääntyneiden fyysisen kunnon harjoittelun pitää jatkua korona-epidemiasta huolimatta. Sairaana ei treenata, mutta oireettomien on harjoiteltava. Jos kansalaiset nyt harkitsemattomasti vähentävät liikuntaa, liikkuvuus- ja lihasvoimaharjoittelua muutaman viikon ajaksi, tämänkaltaisen tarpeettoman toimenpiteen vaikutukset kansanterveyteen ovat merkittäviä. Tutkittu tieto todistaa, että lihakset alkavat surkastua merkittävästi jo kolmen vuorokauden vuodenlevon jälkeen. Liikuntatavoitteet voi saavuttaa ilman lähikontakteja. Lenkkipolulla on helppo pitää metrin välimatka muihin liikkujiin. Voimaharjoittelu onnistuu portaissa ja liikkuvuutta voi ylläpitää vaikka joogaharjoitukset. Liikuntapalveluiden tuottajilta odotetaan innovatiivisia ratkaisuja ohjauksessa ja kannustuksessa. Liikuntapaikoissa on järkevää rajoittaa ryhmäkoot 10 henkilöön ja etäisyys muihin metriksi. Kun voimaharjoittelun käy tekemässä kuntosalilla, aerobisen harjoittelu voi tehdä ulkona. Ulkona liikkuminen on tärkeä mielenterveyden ja D-vitamiinin lähde. Liikunnalla edistetään aivoterveyttä, luuston lujuutta ja lihasvoimaa, ylläpidetään tasapainoa ja ehkäistään kaatumistapaturmia. Hengitys- ja verenkiertoelimistön ja lihasten hyvä kunto on yleisterveydelle tärkeää, ja voi osaltaan parantaa korona-infektioon sairastuvien ennustetta. Toiveena on, että kansakuntana selviämme tästä henkisesti ja fyysisesti parempikuntoisina. Kirjoittaja on erikoislääkäri ja tutkimusjohtaja