Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Vanhempi joutui vaikeaan tilanteeseen kesken työpäivän, kun lapsi oli saatava lääkäriin – Kangasalalaiselta taksinkuljettajalta arvokas ele: ”Oli hienoa, että sain auttaa”

Aamulehteen otti maanantaina yhteyttä vanhempi, joka kertoi saaneensa viime viikolla korvaamatonta apua sekä palvelua tuntemattomalta taksinkuljettajalta. Vanhempi kertoo yhteydenotossaan, että asian taustalla on tilanne, jossa hänen alakouluikäinen lapsensa sairastui, eikä hänellä ollut mahdollisuutta lähteä viemään lasta lääkäriin kesken työpäivän. Koska vanhempi ei voinut lähteä töistä, hän alkoi etsiä vaihtoehtoista kyytiä. Tehtävä osoittautui haastavaksi, sillä asiakas toivoi, että voisi maksaa kyydin vasta jälkikäteen. Tapaus sai iloisen käänteen, kun hän sai yhteyden kangasalalaiseen taksiyrittäjään Mika Väkeväiseen . Aamulehden tavoittama Väkeväinen ilahtuu, kun kerromme vanhemman kehuneen häntä henkilöksi, joka vanhemman mukaan tarjosi avullaan niin kutsuttua vanhanajan palvelua. Aina autettava Väkeväinen muistelee viime viikon tapahtumia ja toteaa ensin vaatimattomasti, että lähtökohtaisesti taksipalveluissa on kyse siitä, että asiakkaiden tarpeet pyritään täyttämään. – Tarkoitus on se, että toimitaan siten, mikä on asiakkaan hyväksi ja eduksi. Tämänkin tapauksen kohdalla ajattelin, että toivottavasti voin olla avuksi. Vanhempi kertoo, että kuljettaja paitsi hyväksyi kyydin maksamisen jälkikäteen, hän vei lapsen vastaanotolle asti. Lopuksi Väkeväinen oli vielä paluumatkalla hakenut lapsen lääkkeet apteekista ennen kuin vei hänet kotiin. – Näin asian niin, että koska minulla itselläni on suunnilleen samanikäisiä lapsia, lähden auttamaan tilanteessa. Oli hienoa, että sain auttaa vanhempaa haastavassa tilanteessa. Väkeväinen kertoo pitävänsä tärkeänä myös sitä, että asiakas luotti häneen tärkeässä tehtävässä. – Kun lähdetään lapsen kanssa liikenteeseen, on vastuu asiasta kuljettajalla, Väkeväinen tarkentaa. ”Ihmisiä pitää auttaa” Väkeväinen kertoo, että kyseessä ei ollut suinkaan ensimmäinen kyyti, josta hän kirjoittaa asiakkaalleen laskun. – Yhteydenottoja, joissa kerrotaan, että olisi päästävä jonnekin, mutta ei ole juuri sillä hetkellä mahdollisuutta maksaa kyydistä, tulee jonkin verran. Väkeväinen kertoo, että vaikka hänen pääajatuksensa on se, että kaikkia pitää auttaa, miettii hän jokaisen kyydin kohdalla tarkkaan, kannattaako lähteä. –Välttämättä en lähde ravintolasta ketään kotiin viemään, mutta esimerkiksi sairaskäyntejä on tullut hoidettua siten, että olen antanut asiakkaalle laskun ja sanonut: huolehdi ensin itsesi kuntoon ja maksa sitten. Väkeväinen kertoo huomanneensa sen, että jos jollakin on akuutti tarve ja häneltä on luottamusta löytynyt, on kaikki aina sujunut hyvin. – Ainakin minulle kaikki ovat aina sataprosenttisesti maksunsa suorittaneet.