Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kuljun kartanon uudet yrittäjät havittelivat kartanoa viisi vuotta, sitten eteen tuli yllättävä yhteydenotto – ”Uskomme tähän kuin vuoreen”

– Taas lähti kaasugrilli. Aimo Lepistön kouliintunut kauppiaansilmä huomaa kaukaa, kun jälleen yhtä kevään hittituotteista kannetaan tavaratalon ovesta ulos. Tänä toukokuisena keskiviikkona hän tarkkailee kaupankäynnin sujumista vaivihkaa Kuljun kartanon kahvilan terassilta. Asiakkaita virtaa kohti parkkipaikkaa käsissään työkaluja, terassitavaraa, kesäkukkia, roskakoreja, wc-harjoja. Huomaa, että näky miellyttää. – Alusta asti olen ollut sitä mieltä, että kun tänne pannaan tavaraa ja oikeat hinnat, saamme asiakkaita. Niin on käynyt, sanoo Lepistö tyynesti ja hörppää pahvimukistaan kahvintilkan. Olemme tulleet tapaamaan Kuljun kartanon uusimpia yrittäjiä, jotka avasivat tavaratalon omien sanojensa mukaan pahimpaan mahdolliseen aikaan. Koronavirusuhka oli pelotellut ihmiset pysymään kotona, eikä uuden tavaratalon avaamista uskaltanut kovin äänekkäästi kuuluttaa. – Siinä vaiheessa pelkäsimme, että viranomaiset kieltävät koko aukaisemisen, Lepistö kertoo. Monipuolista yritystoimintaa Lempäälän Kuljun kartano on yksi Pirkanmaan, ehkä koko eteläisen Suomen perinteikkäimmistä kauppapaikoista. Vuonna 1670 perustetussa kartanossa on harjoitettu liiketoimintaa satojen vuosien ajan – viljelty maata, myllätty viljaa, kasvatettu turkiseläimiä, pidetty kauppa, kahvilaa ja puhelinkeskusta. Tilalla on toiminut tiilitehdas, perunalastutehdas ja saha, joka työllisti parhaimmillaan 30 työntekijää. Vuonna 1953 valmistui laatikkotehdas, joka toimitti puukoreja Pyynikin kaljatehtaalle. Tavaratalotoiminta alkoi 1970-luvun lopulla. Suotuisa sijainti Tampereelta etelään johtavien suurten teiden varrella toi asiakasjoukkoja ympäri eteläistä Suomea. Vuosikymmenten ajan kartanon vanhassa navetassa toiminut Löytötavaratalo oli Lempäälän todennäköisesti tunnetuin vetonaula. Tavaratalotoiminnan loppumista pidettiin varmana jo kaksi vuotta sitten, kun Löytötavaratalon omistanut Lehtosen suku totesi jatkamisen kannattamattomaksi. Kun seuraava yrittäjä Monetanet hakeutui konkurssiin tammikuussa 2020, viimeisetkin olivat valmiita hautaamaan Kuljun kartanon loiston päivät. Päätös syntyi nopeasti Paitsi Lepistöt. Aimo Lepistö, joka ei vielä alkutalvesta osannut aavistaakaan, että seuraavana keväänä hän myy kaasugrillejä Kuljun kartanon asiakkaille, istuu nyt tyytyväisen näköisenä vanhan navetan seinustalla. Hän kertoo neuvotelleensa Lehtosten kanssa Kuljun kartanon ja kahden muun samaan ketjuun kuuluneen myymälän ostamisesta jo viiden vuoden ajan, mutta hintapyyntö oli ollut joka kerta liikaa. – Yritin ostaa kaikkia kolmea paikkaa – Nokiaa, Ylöjärveä ja tätä, mutta se oli liian suuri pala meille, niillä ehdoilla varsinkin, Lepistö muistelee. Kun tilaisuus päästä Kuljun kartanoon vuokralle aukeni yllättäen, Aimo Lepistö ja hänen kaksi tytärtään päättivät tarttua siihen kiinni. – Täytyy myöntää, että kauaa ei mietitty. Mutta tämän parempaa paikkaa ei mielestäni ole – toisella puolella on Lempäälä, joka kasvaa koko ajan ja toisella puolella julmetun iso kaupunki, jossa on 240 000 asukasta. Uskomme tähän kuin vuoreen. Helmikuun lopussa kirjoitettiin vuokrasopimus, ja sitten tuli kiire. Kauppa haluttiin saada auki huhtikuun alussa – oli oikeastaan pakko, sillä kevät on halpakaupan paras sesonki. – Kyllä ulkopuoliset epäilivät paikkaa. Sanoivat, että te olette ainoita, jotka voivat tässä pärjätä. 200 neliömetrin kaupasta alkoi Mutta keitä ovat Aimo, Satu ja Sari Lepistö? Sastamalalaisen perheen tie yrittäjinä alkoi 1990-luvulla, kun lasitehtaan myyntijohtajana työskennellyt Aimo Lepistö alkoi mieliä uusia kuvioita. –Olin katsellut, että kauppiaat pärjäävät vähän perhanan hyvin ja ajattelin, että minunkin täytyy yrittää. Enkä väärässä ollut, loppujen lopuksi. Ensimmäinen Hintakaari avasi ovensa vuonna 1996 Kyröskoskella. 200 neliömetrin kokoisessa myymälässä oli kaupan ”kaikkea mahdollista”. – Se oli täynnä lattiasta kattoon, mutta siitä se lähti. Nyt meillä on 15 000 neliömetriä omia tiloja ja lisäksi tämä Kuljun paikka, Aimo Lepistö kertoo. Tuttu paikka jo ennestään Satu Lepistö ja Sari Lepistö lähtivät mukaan isän perustamaan yritykseen suoraan koulunpenkiltä. Kummallakin on taskussa kaupan alan tutkinto ammattikorkeakoulusta. – Tähän on kasvanut mukaan, eikä muuta osaisi tehdäkään. Helpommalla olisi voinut päästä vieraalla, Satu Lepistö tiivistää kaksikon tunnot. 42-vuotias Satu Lepistö ja 38-vuotias Sari Lepistö ovat yrityksessä mukana vähemmistöosakkaina. Satu Lepistö luotsaa yritystä toimitusjohtajan roolissa. Sari Lepistö toimii sisäänostajana. – Palkan eteen saa tehdä töitä, mutta toisaalta on oma vapaus, Satu Lepistö kiteyttää yrittäjänä toimimisen viehätyksen. Kuljun kartano oli kummallekin tuttu paikka jo ennestään. Etenkin Sari Lepistö suuntasi usein perheineen ostoksille Kuljuun, sillä kaava-alueen ulkopuolella sijainnut kartano oli pitkään harvoja tavarataloja, jotka saivat olla sunnuntaisin ja juhlapyhinä auki. – Löytötavaratalon aikaan harva se viikko poikettiin tänne, Sari Lepistö kertoo. Ketjun suurin myymälä 24 vuoden aikana perheyritys on kasvanut pikkuputiikista usean tavaratalon ketjuksi. Tällä hetkellä Hintakaarella on myymälät myös Hämeenkyrön Kalalahdessa, Porissa, Kouvolassa ja Loimaalla. Laajentuminen on ollut perheyritykselle välttämätöntä. – Yhdellä ei pärjää. Volyymit ovat liian pieniä, Satu Lepistö sanoo. Kuljun kartanosta tuli kertaheitolla ketjun suurin myymälä. 5 600 neliömetrin tilaan mahtuu kymmeniätuhansia myyntiartikkeleja sähköskoottereista puutarhakeinuihin ja aurinkopaneeleista kylpytynnyreihin, kynttilälyhtyihin ja koiranleluihin. – Tämä on toteutunut myös myynniltään suurimmaksi heti kärkeen – ei vielä huhtikuussa, mutta toukokuussa kyllä, Aimo Lepistö kertoo. Työntekijöitä Kuljun kartanolla on tällä hetkellä kymmenkunta, joista yhtä lukuun ottamatta kaikki ovat uusia. Muutama on vielä tulossa lisää. Koko määrää ei uskallettu palkata ennen kuin tiedettiin, kuinka tavara menee kaupaksi. – Emme me vieläkään tiedä, kuinka tulee käymään, mutta positiiviselta vaikuttaa, Satu Lepistö sanoo. Autonrenkaat olivat yllätys Kuljun kartano kilpailee samalla markkinalla muiden halpakauppojen, kuten Tokmannin ja Puuilon, kanssa. Lepistöt uskovat, että laaja valikoima on omiaan houkuttelemaan asiakkaita Kuljuun. Autonrenkaat ovat Aimo Lepistön mukaan hyvä esimerkki. – Ne ovat saaneet hirveän suosion. Myimme tänä keväänä 2 300 rengasta kuudessa viikossa, ja niistä noin 65 prosenttia Kuljun kartanosta. Vaikka olemme harjoitelleet autonrenkaiden myyntiä ennenkin, niin emme tuollaisia määriä. Oli se yllätys. Renkaiden menekki ei ole ainoa, mikä on yllättänyt. Vaikka puutarhakasvit ovat aiempinakin keväinä tuoneet merkittävän osan koko vuoden liikevaihdosta, on niiden kysyntä harpannut tänä keväänä reilusti ylöspäin. – Olemme ostaneet pelkästään tuijia kuusi täysperävaunurekkaa. Eilen ostin uuden kuorma-auton kotiintoimituksia varten, Aimo Lepistö kertoo. Viiden miljoonan euron myynti Lepistöt ovat yksimielisiä siitä, että Kuljun kartano on Hintakaaren myymälälle erityisen sopiva liiketila. Kiiltävät kauppakeskukset ja ahtaat tilat eivät sovi heille. – Tämä on kerta kaikkiaan positiivinen paikka. Silmät ovat sikäli avautuneet, että haluamme siirtyä yksiköihin, jotka ovat tätä kokoluokkaa, Aimo Lepistö sanoo. Hän uskoo Kuljun kartanon myynnin yltävän ensimmäisen vuoden aikana viiteen miljoonaan euroon. Luku on yli kolminkertainen etukäteen laadittuihin arvioihin verrattuna. – Viidestä miljoonasta panen pääni jo pantiksi, mutta uskon, että vuoden päästä olemme vasta puolessavälissä siitä, mitä tämä parhaimmillaan voi olla. Tavoite on, että saamme tämän entiseen loistoonsa.