Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Täältä tullaan, Tesla – Volvon yli 400 hevosvoiman sähköauto Polestar 2 haastaa Model 3:n

Autonvalmistaja Volvon luksusbrändillä Polestarilla on yksi tehtävä ylitse muiden. Se aikoo kuroa kiinni sähköautonvalmistaja Teslan hankkiman etumatkan keskihintaisten sähköautojen luokassa. Yhtiön täsmäaseena toimii täyssähköinen Polestar 2, Automotive News Europe kertoo. Autosta tulee keskihintaisen Teslan Model 3:n suora haastaja ja kilpakumppani. Toimitusjohtaja Thomas Ingenlathin mukaan Polestar 2:n tuotanto aloitetaan ensi vuonna. Polestar 2:ssa käytetään 78 kWh akustoa, joka takaa autolle 500 kilometrin toimintamatkan WLTP-mittaustavan mukaan. Autossa on kaksi sähkömoottoria. Sähkömoottorit tuottavat 300 kW (408 hv) tehon ja 660 Nm:n vääntömomentin. Polestar 2 kiihtyy nollasta sataan alle 5 sekunnissa. Suurelle yleisölle auto esiteltiin Geneven autonäyttelyn alla kuluvan vuoden helmikuussa. Toimitusjohtaja Ingenlath on tyytyväinen Polestar 2:n herättämiin reaktioihin. –  Uuden sähköauton julkistaminen herättää suurta huomiota jo siksi, että kyse on niin kuumasta aiheesta. Oli myös mukava huomata, että valmiuksiamme arvostetaan. Noin 40 000 ja 60 000 euron hintahaarukassa liikkuvan edustusluokan sähköauton valmistaminen ei ole helppo tehtävä, hän sanoo. Toimitusjohtajan mukaan uuden mallin päämarkkinat tulevat olemaan Norjassa ja Kiinassa. Kiinan markkinoiden odotetaan vetävän noin 40 prosenttia Polestar 2:n tuotantovolyymeistä. –  Kiina on todella sitoutunut liikenteensä sähköistämiseen. Esimerkiksi sähköskoottereihin siellä siirryttiin vain muutamassa vuodessa, hän sanoo toiveikkaana. Ingenlath muistuttaa yhdenmukaisen lainsäädännön tarjoamista eduista. –  Euroopassa aloitamme kuudessa eri maassa, ja jokaisella on omat lainsäädännölliset erityispiirteensä sekä myyntirakenteensa. Tämä tekee kaiken monimutkaisemmaksi. Sen sijaan Kiina on yhtä suurta markkinaa, jossa pätevät yhdet ja samat säännöt, hän tiivistää. Euroopan päämarkkinaksi hän mainitsee Norjan. Ingenlathin mukaan maa on voimakkaasti sitoutunut sähköisen liikkumisen kehittämiseen. Polestarin brändi on hänen mukaansa kehittynyt kahdessa vaiheessa. Noin 150 000 euroa maksava Polestar 1 on ”huipputuote”, Polestar 2 puolestaan ”perusta” jolle yhtiön menestys tullaan rakentamaan. –  Autojen hintalaput ovat hyvin erilaiset, joten tavoittelemme niillä myös hyvin erilaisia kohdeyleisöjä, hän toteaa. Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelssonin mukaan Polestar etsii parhaillaan uusia rahoittajia. Ingenlath toteaa, että kyse on pitkäjänteisestä suunnitelmallisuudesta, ei yksittäisten projektien rahoituksesta. –  Omistajamme haluavat laajentaa yhtiön omistuspohjaa. Vien asiaa eteenpäin ja käyn keskustelua mahdollisten investoijien kanssa, mutta tällä hetkellä se ei juurikaan vie aikaani. Kyse on ennen kaikkea tulevaisuuden hahmottelusta. Taustaltaan Thomas Ingenlath on muotoilija ja suunnittelija. Toimitusjohtajan ominaisuudessa päivät venyvät helposti kahdeksan- tai kymmentuntisiksi. –  Ikävin puoli on, että suurimman osan ajastani joudun istumaan paikallani. Eniten kaipaan työskentelyä suunnittelustudioissa ja työpajoissa, 55-vuotias Ingenlath huokaa.