Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Suomalaisten kaapeissa lojuu jopa kahden miljardin euron arvosta pölyttyviä vaatteita, eikä siinä ole mitään järkeä – suomalaisyritys on nyt aallonharjalla täysin uusilla vaatemarkkinoilla

Voiko vanhoilla vaatteilla ­tienata? Voi, jos ne ovat premium-luokkaa, myynti ja jakelu ovat netissä ja yhtiöl­lä on oikeat liikekumppanit. Näin uskoo kotimainen Emmy Clothing Company. Vuonna 2015 Lohjalla perustetun yhtiön liikekonsepti nojaa kumppanuusverkkoon, ulkoistettuun logistiikkaan ja kuluttajien kasvavaan ympäristötietoisuuteen. Emmy toimii Suomessa ja Virossa ja mielii uusiin maihin. – Kertakäyttömuodista siirrytään kestävämpään kuluttamiseen. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan vaatteiden second hand -markkina on nopeimmin kasvava retail-segmentti, sanoo toimitusjohtaja ­ Juha Mattsson . Alan johtavan amerikkalaisketjun Threadupin mukaan second hand -vaatemarkkinoiden arvo kasvaa viidessä vuodessa 50 miljardiin dollariin ja ylittää pikamuotimarkkinoiden arvon. Mattsonin arvion mukaan suomalaisten vuosittain neljällä miljardilla eurolla ostamista vaatteista jää lopulta jopa kahden miljardin euron arvosta pölyttymään kaappeihin. – Sen ihmiset voisivat realisoida rahaksi tai ohjata hyväntekeväisyyteen, hän sanoo. Lue myös: 30-vuotias verkkatakki on yhä moitteeton, mutta miksi uusi t-paita kutistui nopeasti napapaidaksi? Karu totuus paljastui, kun asiantuntija tutki vaatteen läpikotaisin Asiakas jättää paketin Emmy on kolminkertaistanut liikevaihtonsa vuosittain ja päätyi viime vuonna 1,6 miljoonaan euroon. Tänä vuonna liikevaihdon uskotaan vähintään tuplaantuvan. Emmy on kokenut myös start­up-yhtiön arjen. – Viime vuonna tappiota tuli 0,9 miljoonaa euroa, koska ­vastaanotto- ja jakeluketjun rakentaminen on maksanut, Mattsson sanoo. Yhtiö tavoittelee nollatulosta vuonna 2020 ja Suomessa nolla­tulosta jo tänä vuonna. Emmyllä on nyt 50 vaatteita vastaanottavaa myyntilaatikkoa, muun muassa Helsingin Stockmannilla ja Sokoksella sekä suurissa kauppakeskuksissa. Myös Postin smartpost-laatikoihin voi jättää myytäviä vaatteita. – Asiakas pakkaa tuotteet muovikasseihin, täyttää myyntilähetteen ja jättää ne myyntilaatikkoomme, Mattsson selittää. Vähintään 49 eurolla vaatteita ostava asiakas ei maksa postimaksua. Ei mitä tahansa Emmy ei pese eikä tuunaa vaatteita ainakaan tässä vaiheessa eikä se ota kaikkia tuotteita myyntiin. Kelpaamattomat palautetaan tai annetaan asiakkaan luvalla hyväntekeväisyyteen. Myynnissä on nyt 83 000 vaatetta. Ostavia asiakkaita yhtiöllä on ollut 30 000. Emmyn kautta on kulkenut 450 000 vaatetta, ja niistä 50 000 on päätynyt hyväntekeväisyyteen. Myyntituotteen hinnaksi asetetaan keskimäärin 30–70 prosenttia tuotteen alkuperäistä arvoa alempi hinta, ja asiakas saa myydyn vaatteen hinnasta kunnosta ja laadusta riippuen 17–80 prosenttia. Emmyn myyntikate on 25 prosenttia, mutta tavoite on 40 prosenttia. Virossa Emmyn yhteistyökumppani on Kaubamaja, Suomessa kumppaneita ovat muun muassa Stockmann ja Reima. Kaksi uutta yhteistyöketjua on tulossa mukaan. – Stockmann ja Virossa ­Kaubamaja ja Selver antavat tuotteensa kauttamme myyneelle asiakkaalle kymmenen prosentin lisätuoton, jos asia­kas valitsee tilitystavaksi heidän lahjakorttinsa. Malli on toiminut hyvin, Mattsson sanoo. – Viron osuus myynnistämme on kymmenen prosenttia, hän sanoo. Yhtiö jatkaa kansainvälistymistään. Ruotsissa alan johtava yhtiö on H&M:n kanssa yhteistyötä tekevä Sellpy. Emmyn premium-konseptille uskotaan olevan kysyntää. – Second hand -markkina on Keski-Euroopassa pirstaloitunut. Siellä on tilaa, Mattson sanoo.